Mercedes-Benz E 200 Cabriolet (2013)
Comfortabele reisauto
De Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet is gebaseerd op een andere auto dan hij ons wil doen geloven. De E-klasse is eigenlijk geen E-klasse, maar staat op het onderstel van de kleinere C-klasse. Zeker is in elk geval dat je opvalt met deze auto. Wees voorbereid op verbaasde of afgunstige blikken van omstanders. In deze auto moet je daar echter lak aan hebben. Hier zit je als de Zonnekoning zelf. Voor langere mensen zitten de Multicontour-stoelen minder fijn – de hoofdsteunen kunnen namelijk niet genoeg omhoog – maar comfort voert hier echt de boventoon. Met name rond de knieën zouden de voorste inzittenden meer ruimte mogen hebben, terwijl de hoofdruimte met de kap dicht ook niet overhoudt.
Reiscomfort verhogen
Wel overtuigt de E 200 waar het de materiaalkeuze betreft. Neem iets ogenschijnlijk futiels als de hendel waarmee je de kap bedient; die oogt heel fraai en voelt alsof hij de komende tachtig zomers zonder problemen gaat overleven. Mooie materialen zijn één ding, een auto wordt er maar marginaal fijner door. Daarom is het belangrijk om te weten dat 'Das Haus' ook veel geld heeft gestoken in het verhogen van het reiscomfort aan boord van de dakloze E-klasse. Mercedes voorzag de cabrio namelijk van een hele batterij aan plezier verhogende systemen, waarvan met name Airscarf en Aircap in het oog springen. Of beter gezegd, in je nek blazen. Dat is namelijk wat Airscarf doet; warme lucht stroomt uit een roostertje onder de hoofdsteun, waardoor je het minder snel koud krijgt. Aircap is uniek voor de E-klasse Cabrio: tijdens het rijden klapt er desgewenst een extra spoilertje uit boven de voorruit, waardoor rijwind nog beter over de passagiers wordt geleid. De 'luchtpet' is verbluffend effectief.
Achter de grote ster in de grille ligt een 1,8-liter viercilinder met 184 pk, en dat is vooral een goedmoedige lobbes. Wil je snel zijn, dan moet je hem achter de broek zitten. Zelf vindt de E 200 'vlot' goed genoeg, al komt dat deels door de afwachtende respons van de zeventrapsautomaat, die zelfs in de sportstand niet alert reageert. Maar waarom ook snel?
Prettig reizen, dat is waar deze auto goed in is. Je moet bij de E-klasse Cabrio geen bovengemiddeld dynamische machine verwachten, want dat is hij niet. Mercedes-Benz wist blijkbaar niet zo goed welk karakter het de E-klasse Cabrio wilde geven. Het onderstel en weggedrag van de testauto – voorzien van het AMG-sportchassis – hinkt wat op twee gedachten: in de basis veert de wielophanging soepel in en absorberen de veren veel oneffenheden, maar de auto wil op een vreemde, geforceerde manier ook sportief zijn. Op oneffenheden zorgt met name de straffe achtervering dat het rijcomfort erop achteruit gaat. De Benz wil op slecht wegdek soms onrustig reageren, dat past niet bij de ontspannen inborst van de rest van de auto.
Oordeel
De E 200 Cabriolet heeft een aardige motor en een soepele automaat. Wel is de demping iets te sterk voor het gewicht van de auto.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 200 Cabriolet |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 56.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Maximaal vermogen | 135 kW / 184 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 1.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.703 mm / 1.786 mm / 1.398 mm |
Wielbasis | 2.760 mm |
Massa leeg | 1.635 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,1s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 142 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
BMW 428i Cabrio - Mercedes-Benz E 300 Cabriolet
Opel Cascada vs. Mercedes E 200 Cabriolet - Vergelijkende Test
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (67) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.