Mercedes-Benz E 200 Cabriolet (2013)

Comfortabele reisauto

Mercedes-Benz E 200 Cabriolet
Mercedes-Benz heeft de E 200 Cabriolet een kleine facelift gegeven. Met onder meer een nieuwe neus is de cabrio weer bij de tijd. Maar is hij wat hij voorwendt te zijn?

De Mercedes-Benz E-klasse Cabriolet is gebaseerd op een andere auto dan hij ons wil doen geloven. De E-klasse is eigenlijk geen E-klasse, maar staat op het onderstel van de kleinere C-klasse. Zeker is in elk geval dat je opvalt met deze auto. Wees voorbereid op verbaasde of afgunstige blikken van omstanders. In deze auto moet je daar echter lak aan hebben. Hier zit je als de Zonnekoning zelf. Voor langere mensen zitten de Multicontour-stoelen minder fijn – de hoofdsteunen kunnen namelijk niet genoeg omhoog – maar comfort voert hier echt de boventoon. Met name rond de knieën zouden de voorste inzittenden meer ruimte mogen hebben, terwijl de hoofdruimte met de kap dicht ook niet overhoudt.

Reiscomfort verhogen

Wel overtuigt de E 200 waar het de materiaalkeuze betreft. Neem iets ogenschijnlijk futiels als de hendel waarmee je de kap bedient; die oogt heel fraai en voelt alsof hij de komende tachtig zomers zonder problemen gaat overleven. Mooie materialen zijn één ding, een auto wordt er maar marginaal fijner door. Daarom is het belangrijk om te weten dat 'Das Haus' ook veel geld heeft gestoken in het verhogen van het reiscomfort aan boord van de dakloze E-klasse. Mercedes voorzag de cabrio namelijk van een hele batterij aan plezier verhogende systemen, waarvan met name Airscarf en Aircap in het oog springen. Of beter gezegd, in je nek blazen. Dat is namelijk wat Airscarf doet; warme lucht stroomt uit een roostertje onder de hoofdsteun, waardoor je het minder snel koud krijgt. Aircap is uniek voor de E-klasse Cabrio: tijdens het rijden klapt er desgewenst een extra spoilertje uit boven de voorruit, waardoor rijwind nog beter over de passagiers wordt geleid. De 'luchtpet' is verbluffend effectief.

Achter de grote ster in de grille ligt een 1,8-liter viercilinder met 184 pk, en dat is vooral een goedmoedige lobbes. Wil je snel zijn, dan moet je hem achter de broek zitten. Zelf vindt de E 200 'vlot' goed genoeg, al komt dat deels door de afwachtende respons van de zeventrapsautomaat, die zelfs in de sportstand niet alert reageert. Maar waarom ook snel?
Prettig reizen, dat is waar deze auto goed in is. Je moet bij de E-klasse Cabrio geen bovengemiddeld dynamische machine verwachten, want dat is hij niet. Mercedes-Benz wist blijkbaar niet zo goed welk karakter het de E-klasse Cabrio wilde geven. Het onderstel en weggedrag van de testauto – voorzien van het AMG-sportchassis – hinkt wat op twee gedachten: in de basis veert de wielophanging soepel in en absorberen de veren veel oneffenheden, maar de auto wil op een vreemde, geforceerde manier ook sportief zijn. Op oneffenheden zorgt met name de straffe achtervering dat het rijcomfort erop achteruit gaat. De Benz wil op slecht wegdek soms onrustig reageren, dat past niet bij de ontspannen inborst van de rest van de auto.

Oordeel

3 sterren

De E 200 Cabriolet heeft een aardige motor en een soepele automaat. Wel is de demping iets 
te sterk voor het gewicht van de auto.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 200 Cabriolet
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 56.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1.200 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.703 mm / 1.786 mm / 1.398 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.635 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,1s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 142 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum