Mercedes-Benz CLK 55 AMG - Blits Bezit

Iets té bescheiden

Mercedes-Benz CLK55 AMG
AutoWeek 10 2021
AutoWeek 10 2021

Je leest het in AutoWeek 10 2021

Op het eerste gezicht ziet hij er misschien wel gewoontjes uit. Te gewoontjes voor een Blits Bezit. Maar daar is Johan Hagebeuk, eigenaar van deze zwarte Mercedes-Benz CLK 55 AMG uit 2003, het totaal niet mee eens. Alleen al op basis van exclusiviteit hoort zijn exemplaar op deze pagina's thuis. Vindt hij. Vooruit: op naar Friesland.

AMG is vooral bekend van het sneller maken van Mercedessen op de weg én op het circuit. Het heeft in de meer dan vijftigjarige geschiedenis een grote fanbase opgebouwd, mede dankzij excessen als de Rote Sau, Der Hammer, de CLK GTR, de SLR en niet in de laatste plaats de Formule 1. AMG groeide uit van tuningbedrijf en veredelaar tot volwaardig partner van Daimler.

De jarenlange verbintenis tussen beide ondernemingen komt niet uit de lucht vallen. De in 1967 opgerichte firma uit Grossaspach (de G in AMG) is ontsproten aan het brein van twee voormalige Mercedes-ingenieurs: Erhard Melcher (de M ...) en de bekendere Hans Werner Aufrecht (... en de A in AMG). Binnen Daimler-Benz is het getalenteerde duo net lekker op stoom met de ontwikkeling van de racemotor voor de 300 SE als de leiding in 1965 besluit alle autosportactiviteiten te staken. In plaats van bij de pakken neer te zitten, nemen ze hun enthousiasme over het potentieel van de motor mee naar huis. In hun privétijd bouwen ze de motor waarmee de 300 SE in het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft furore maakt door maar liefst tien overwinningen op zijn naam te schrijven. De zegereeks vormt de motivatie om een eigen bedrijf te starten. Aufrecht overtuigt collega Melcher om samen hun eigen bedrijf ‘AMG Ingenieursbureau, ten behoeve van constructie, ontwikkeling en testen van racemotoren’ te starten. Al snel maken diverse privéteams gebruik van hun knowhow waardoor AMG zijn eigen status verdient.

ROTE SAU

Toch vindt met name Aufrecht de bouw van louter racemotoren niet bevredigend genoeg. Hij droomt van een geheel eigen auto op de circuits. Een AMG Mercedes. Daarvoor moet hij tot 1971 geduld hebben, dan wordt de nu legendarische 300 SEL 6.8 tweede overall tijdens de 24 Uur van Spa. De 428 pk sterke, vuurrood gespoten zware vierdeurs mastodont valt op tussen de lichtgewicht raceauto’s en gaat de boeken in als de Rote Sau, rode zeug. Die grote Mercedes tussen al dat lightweight spul is echter niet zo zwaar als hij eruit ziet: Melcher en Aufrecht halen alle overbodige luxe eruit en geven de motor maar liefst 178 extra pk’s. Met de Rote Sau maakt AMG zich onsterfelijk en breekt het wereldwijd door. De honger naar opgevoerde Mercedessen is niet te stillen. Ze verdienen echter ook smakken Deutschmarks met spoilers, skirts, stuurwielen en andere accessoires. AMG gaat telkens een stapje verder tot het geïndividualiseerde auto’s wereldwijd aan de man brengt. Misschien niet altijd even smaakvol, maar altijd goed voor de inkomsten.

In 1984 promoveert AMG van tuner naar fabrikant als de introverte Melcher zijn eigen vierkleps cilinderkop ontwikkelt voor een vijfliter V8 motor. Die beleeft in 1986 zijn debuut in de AMG 300 E 5.6 sedan. Samen met optische aanpassingen, matwart in plaats van chroom en brede wielen maakt de auto zijn reputatie als Der Hammer volledig waar. Het ding spurt in 5 seconden naar de 100 en bereikt een top van 290! Der Hammer vormt de opmaat voor een innige samenwerking tussen AMG en Daimler-Benz op autosportgebied. Tussen 1988 en 1993 schrijft de door AMG geprepareerde 190 E 2.5-16 vijftig DTM overwinningen op zijn naam. De jaren negentig staan in het teken van verdere samenwerking en integratie. Zo is de C36 AMG de eerste volledig gezamenlijk ontwikkelde sportsedan. De combi wordt pas toegevoegd als de C43 zijn opwachting maakt. Dan wordt het tijd voor excessen. In de SL 73 AMG wordt de grootste naoorlogse motor in een Mercedes ooit ingebouwd: een V12 met 7,2 liter inhoud . Pagani koopt diezelfde motor voor de Zonda.

In 1999 wordt AMG ingelijfd door DaimlerChrysler. Tegelijkertijd draagt Aufrecht zijn aandelen over en richt zijn eigen onderneming HWA op. Vanaf dat moment concentreert AMG zich op de aanpassingen aan fabrieksauto’s, terwijl HWA de autosportactiviteiten voor zijn rekening neemt. Met de door HWA geprepareerde CLK’s AMG boekt Mercedes talloze zeges. Een commerciële nazaat van die successen is de CLK 55 AMG.

GENDERNEUTRAAL

Zo uitbundig, om niet te zeggen vulgair, als AMG te keer gaat in de jaren 70 en 80, zo terughoudend zijn de cosmetische aanpassingen aan het begin van de jaren nul. Nu is de twee generatie CLK (C209) in de basis een wat erg lief uitgevallen modelletje. Eerder elegant dan ordinair, eerder te slank en te rank dan ‘vet’ of ‘dik’. Als er een genderlabel aan moet worden geplakt, dan is het een ‘zij’. Een dure coupé voor dameskappers die niets anders dan coupes soleil uitvoeren, maar hij heeft wel goed de tand des tijds doorstaan. Beter dan bijvoorbeeld een CL uit die periode. Of zelfs een C-klasse.

Deze CLK 55 AMG is visueel wellicht wel iets té bescheiden, alsof AMG de transgenderoperatie niet volledig mocht uitvoeren. Hij heeft wat downforce verhogende accenten zoals een subtiel lipje op het kofferdeksel, een wat verder naar beneden doorgetrokken bumperspoiler, wat ordinaire, wokkelvormige zijskirts en een, naar huidige maatstaven, bescheiden dubbelloops uitlaateinde met AMG-logo. Wat dat betreft zijn de vijfspaaks lichtmetalen wielen met hun verschillende breedte en ET-waarde nog het meest extrovert aan deze auto. De CLK 55 AMG is dus nog steeds wat androgyn en niet in een volledige ‘hij’ getransformeerd. Is hij/zij dan genderneutraal? En tjonge, moet je daar in 2003 dan ! 117.000 voor neer tellen? Nou, het zit ietsje anders.

Enerzijds bouwt AMG een gelimiteerd aantal. In dit geval leert nadere inspectie dat AMG er slechts 2.893 exemplaren van afleverde. Dat zijn voor adepten als Johan aantallen die waardestijging garanderen, ongeacht de kilometerstand. Anderzijds: je moet het vooral onderhuids zoeken. Trek de motorkap open en daar openbaart zich de met de hand gebouwde 5,4liter V8. Die maakt van de gender neutrale 55 een ideale muscle car: een grote krachtbron in een relatief lichte auto. Dat werkt dus alijd.

KOPPELMONSTER

Maar wat maakt deze motor zo speciaal? Nou, het is iets wat er niet in plaats van wel opzit: de compressor. Mercedes is lange tijd bijna getrouwd geweest met deze mechanische drukvuller. Maar in de CLK 55 AMG ontbreekt die ten enenmale. Hierin ligt een met traditionele middelen als hetere nokkenassen, lichtere zuigers en up-to-date motormanagement opgevoerde driekleps M113 V8. Met 5,4 liter slagvolume voldoet hij bij uitstek aan het adagium ‘there’s no subsitute for cubic inches’. Zonder hulp van buitenaf schopt hij het tot 367 pk. Let wel: dat was in 2003 een bak vermogen. Indrukwekkender is het koppel van meer dan 500 Nm. Inderdaad een old school koppelmonster.

Accelereren is dan ook zijn ding: 5 seconden voor een ongeblazen V8 die met twee personen aan boord 1.800 kilo op gang moet brengen is zelfs vandaag een cijfer waarvoor niemand zich hoeft te schamen. Toeren maken schuwt hij niet, hij heeft ze alleen niet hard nodig om de boel in beweging te krijgen. Typisch voor zowel AMG als Mercedes: er is geen handbak leverbaar. Schakelen laat de luie Amerikaan of Japanner over aan een versterkte, vijftraps AMG Speedshift automaat die eventueel manueel van verzet wisselt en waarvan de schakelmomenten van Comfortnaar Sportmode zijn te verstellen. De 55 nodigt dankzij de met dik leer beklede AMG zetels eerder uit tot bedaard rijden dan tot driften en boenderen. Toch is dit slechts het halve verhaal.

Hoe cliché het ook mag klinken: de CLK 55 AMG is dé wolf in schaapskleren. Hij verleidt je geenszins om het gas diep in te trappen, maar als je eenmaal over dat dode punt heen bent, maak dan je borst maar nat. Want hij kan het wel degelijk: met zijn diep donkere uitlaatbrul in het gehoor opent de V8 het spervuur. Het is zo’n heerlijke graduele, bijna een parige versnelling, amper onderbroken door gangwissels. Zo snel als de CLK na de AMG-kuur overkomt, zo stevig en vertrouwd ligt hij op de weg. Hij voelt zwaarder aan dan hij is, onder meer dankzij de steviger dempers, veren en stabilisatorstangen. Je kunt ‘m in lange bochten ook heerlijk ‘zetten’ alvorens er met een toefje overstuur doorheen te jagen. De Nordschleife lonkt ...

Gelukkig is hij maar iets verlaagd, waardoor je verkeersdrempels nog altijd niet geheel stapvoets hoeft te nemen. Wat dat betreft is de 63 meer gehandicapt. De 55 stuurt zwaarder dan verwacht en klinkt ook zo. Dus al met al toch geen auto voor watjes. Hij doet op afroep alles wat je ervan verlangt inclusief het verschaffen van een gevoel van veiligheid door een zeker rijgedrag te garanderen en bovenmaatse remprestatie te leveren. En dat alles in de befaamde AMG-Mercedes stijl. Is dat juist niet de kracht van deze samenwerking?

BLITS BEZITTER

Geduldig legt Johan uit dat juist de CLK 55 AMG de auto is om te verzamelen. Want die is én onderschat én ingetogen én bloedsnel. De perfecte GT: “Ik droom wel van een CLK 63 hoor, maar die komt voorlopig niet binnen bereik.” De geboren automonteur is een Mercedes-man in hart en nieren. Hij werkte jarenlang bij Mercedes-dealer Van Kooy die is opgegaan in de Stern-groep. Sinds begin 2020 runt hij zijn eigen onderneming, Hagebeuk Automotive en verhuurt hij zich als freelancer aan bedrijven. Hij werkt aan jong en oud, van 300 SL Roadster tot aan huidige Mercedessen. Maar ook van Porsches heeft hij verstand. De CLK is zijn favoriete auto, die hij alleen uitlaat bij speciale gelegenheden. Zijn ‘daily’ is een verrassende keus. Een auto die nimmer de rubriek Blits Bezit’ zal halen: een handgeschakelde C180 Kompressor Sportcoupé, in veler ogen één van de lelijkste Mercedessen ooit. Thuis in Friesland heeft Johan naast werk voor klanten ook eigen projecten zoals de 190 E, die hij omtovert tot een Leichtbau-versie. Maar er staan ook wat motorfietsen, want die zijn misschien wel zijn eerste liefde.

Terug bij de CLK: “Ze komen zo zelden voor op internet. Dit is een inruiler, die na 168.000 kilometer als oud vuil is ingeleverd voor een nieuwe. Ik was al een tijd op zoek naar een originele, onverprutste zwarte met zwart leer van binnen. Dus toen deze beschikbaar kwam, greep ik direct mijn kans.” Na het aftikken van het aankoopbedrag hoeveel houdt Johan voor zichzelf was er werk aan de winkel. “Het leer van de exclusieve AMG-stoelen en achterbank heeft nooit van een likje leervet genoten. Onder mijn hoede gebeurt dat elke maand, en zie daar: het wordt weer soepel als vanouds.” Hoewel cosmetische zaken zeker zijn aandacht verdienen, ligt het accent op het stapje voor stapje technisch verbeteren van de auto. “Ik ken ze door en door vanuit mijn tijd als diagnosetechnicus. Ze hebben hun specifieke zwakheden en dankzij de kennis die ik heb, kon ik die allemaal aanpakken.

Zo kon ik de auto en met name de motor behoeden voor interne calamiteiten. Vergeet ook niet dat zo’n auto wordt ingeruild juist voordat er een grote beurt inclusief een dure reparatie aanstaande is. Bij mij leidt hij een rustiger leven, hij is er voor de ‘ritjes’. Zo komen er slechts een paar duizend kilometer bij per jaar.” Johan heeft bewust niet gekozen voor de veel brutere CLK 63 AMG, de opvolger van de 55. “Dat ligt in zekere zin aan mijn bestedingsruimte. Zo blijft de ultieme CLK 63 Black Series een doel op zich. Deze ‘63’s’ zijn nog zeldzamer en dus kostbaarder. Bovendien hebben ze duurdere reparatiepunten. We hebben net een huis gekocht, dus we kunnen in bescheiden mate geld besteden aan de wielen. Net zo bescheiden als de CLK 55 AMG.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model CLK 55 AMG
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 120.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 5.439 cc
Maximaal vermogen 270 kW / 367 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 510 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.638 mm / 1.740 mm / 1.414 mm
Wielbasis 2.715 mm
Massa leeg 1.595 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden voor225/40R18Prijzen
Banden achter255/35R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,2 s
Brandstofverbruik 12,8 l/100km
CO2-uitstoot 306 g/km