Mercedes-Benz CLK 270 CDI Avantgarde (2004)

autoreview

Mercedes-Benz CLK 270 CDI Avantgarde (2004)

Signalement

UitvoeringCLK 270 CDI Avantgarde
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf274.000 km
KM-stand laatst468.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijzonder

  • 292.000 km

** 1
De MOTOR.

Na 2005 is Mercedes gestopt met het produceren van deze 5-cilinder diesel met een inhoud van ongeveer 2700cc. Dat is logisch, Volkswagen begon uit 1900cc 4-cilinder diesel motoren meer PK's te persen dan deze "zware"2700cc motor, en na 2005 was bij Mercedes door het geringe verschil tussen de 220cdi en de 320cdi geen tussenmodel meer waard. Helaas dus voor het oude 500cc per cilinder diesel principe, 4-, 5- en 6 cilinder diesels met respectievelijk 2000, 2500 en 3000cc inhoud.
Echter, de RUST van deze grote, luie, 5-cilinder motor is echt niet te vergelijken met een 4-cilinder motor, die tegenwoordig wel evenveel PK uit de motor perst, maar bij een veel groter toerental.

De moderne 220cdi levert Mercedes eindelijk wel met een veel meer-traps automaat, waardoor het toerental uiteindelijk rustig is op een snelweg, maar wel na 7x schakelen.

Mijn eerste Mercedes was een 190D uit 1989. (de XT-89-KB geloof ik) 4-versnellingen, handgeschakeld, handbediende ramen (zwengel), enorm luxe door een schuifdak, dat je echter zonder enorme spierkracht nooit en te nimmer mechanisch open kreeg. Geen toerenteller, airco, of wat dan ook, maar alles, wat zwaar handbediend was, ging nooit, echt nooit stuk !! Op dit spartaanse model was ik ook al smoorverliefd!!
Tot ik in Duitsland een keer berg opwaarts met mijn 77PK oliestokertje ingehaald werd door een vrachtwagen, toen heb ik uit boosheid een BMW 325tds aangeschaft, (de JN-XZ-94 meen ik mij te herinneren) en de review hiervan moet ook nog op Autoweek staan......
Deze zijstap is mij zeer duur komen te staan, al snel werd het een C220cdi Avantgarde uit 2002, daarna door omstandigheden een Mazda 3 (prima auto, heeft me net als Mercedes, en in tegenstelling tot BMW nooit in de steek gelaten) en nu dan dus deze CLK 270 cdi Avantgarde met heel veel, ontzettend veel kilometers.
Humoristische weergave na 3 maanden gebruik, Mercedes CLK 270cdi Avantgarde
• Conclusie


Het lijkt me verstandig gelijk als eerste de conclusie te typen, en daarna het verhaal.
- Verstandig is het niet om een CLK 270cdi te kopen. Het motorvermogen gerelateerd aan het verbruik is niet meer van de moderne tijd. Ik bedoel, 170 PK op 1550 kg met een gemiddeld verbruik van 1:13, met een wegenbelasting van € 1.650,- per jaar, is niet zo efficiënt vergeleken met een Volkswagen Passat 2.0TDI met 180PK. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te kunnen concluderen dat de aanschaf van een tweedehands VW Passat van vele jaren jonger met technisch betere specificaties en voor het zelfde bedrag aan te schaffen als een veel oudere Mercedes CLK 270 cdi een verstandigere keuze is.
- Na bij een drukke Albert Heijn te hebben geparkeerd is het ten eerste nogal een opgave om uit de extreem lage auto te klimmen, voor achterin zittende passagiers is het zelfs een acrobatische tour om met twee voeten verticaal op de wereld terecht te komen, maar na het doen van de boodschappen is het een nog veel ingewikkeldere puzzel om te beslissen waar de boodschappen in de auto op te slaan, met vervolgens nog een moeilijkere puzzel hoe de boodschappen daar ook te krijgen. Ofwel, de auto is niet alleen niet praktisch, het is gewoon onmogelijk een minder praktische auto te bouwen dan een Mercedes CLK.
- Jij, als bestuurder komt er moeilijk in en uit, alle personen die je graag wil vervoeren komen er nog veel moeilijker in en uit, en eventuele materialen, indien al te vervoeren komen er ontzettend moeilijk in en altijd nog ontzettend veel moeilijker weer uit.
- Dus eigenlijk in alle opzichten moeilijker dan je zelf zou kunnen bedenken, maar wat een bloedmooi, exclusief en lekker rijdend model. OFTWEL VOOR DE MAN: 100% vergelijkbaar met een VROUW !!!! Niet praktisch, niet logisch, niet te begrijpen, niet te volgen, maar wat een genot, dus, verliefdheid van een man is niet te vermijden !! Een man valt immers als een blok voor een prachtige vrouw met vergelijkbare eigenschappen, en dat maakt het dus logisch dat mannen deze auto gewoon willen bezitten. Zo simpel zit dat. Uiterlijk vertoon dat jaloerse blikken genereert verhoogt een trots gevoel dat iedere tekortkoming compenseert, tot zover de vergelijking met een prachtige dame aan je zijde.
- Deze auto schaf je dus alleen aan als je het wil, als je het kan, en als genieten boven logica en praktisch toepassen / inrichten staat.

• Genieten ?

Ja, genieten. 2050 toeren per minuut bij 120 km/h. Geen commentaar bij 4100 toeren per minuut en een snelheid van 240km/h. (alles op de tellers, want eigenlijk kan dit niet volgens de specificaties) Het brandstofverbruik is bij 120 km/h niet extreem laag, maar bij 200 km/h niet veel hoger !! 120, 160 of 180, het maakt nagenoeg niets uit als je weer moet gaan tanken. Een groot verschil is er slechts bij rijden binnen de bebouwde kom, vergeleken met rijden op een snelweg. Eenmaal op de snelweg maakt het dus niet uit hoe hard je rijdt. Binnen de bebouwde kom kom je echter nooit onder de 1:11. Koop deze auto dus nooit als je alleen maar korte stukjes binnen de bebouwde kom moet afleggen.
Als je je normaal gedraagt binnen de bebouwde kom, en op de snelweg, dan kom je met deze auto nooit boven de 2100 toeren per minuut !! Daarom gaat de motor waarschijnlijk ook zo lang mee. Weinig maar hele lange versnellingen in de automaat schakelen dus ook weinig over, het toerental blijft bij normaal gebruik onder de 2100, dus 300.000km is een peuleschil voor deze oliegestookte 5-pitter.

De zit in de auto, eigenlijk de hele ergonomie inclusief het motor geluid, nodigt totaal niet uit om het gaspedaal zo ver in te trappen dat de kick-down wordt ingeschakeld, laat staan dat je vanuit de auto het idee krijgt om de automaat eens in de S (=Sport) stand te zetten.
Dit doe je pas uit een totaal eigen idee, nadat bijvoorbeeld een AUDI je agressief rechts inhaalt, maar als je dan alle toeters en bellen in gaat schakelen die deze auto beschikt, dan gaat er in 1 klap een totaal andere wereld voor je open…..
Dan laat deze wolf in schaapskleren op verzoek even zien, wat ie allemaal kan…….

En dat is gevaarlijk……………..

• Gevaarlijk ??

Ja, gevaarlijk.
Stel je rijdt met 120km/h op de linker rijbaan, en je wordt rechts ingehaald door zo’n Audi A3 met een hoop rode teksten op zijn kofferklep, van links naar rechts allerlei cijfers en letters. Waarschijnlijk is de bestuurder van die auto zo trots dat ie het nodig vond op zijn kofferklep van links naar rechts alle technische specificaties van de motor van zijn liefje groots te noteren. Dit natuurlijk in zwaar contrast met de gemiddelde Mercedes rijder, die doorgaans geen details op hun kofferklep laten noteren. Op de rug van de vrouw van een gemiddelde Mercedes rijder staat ook niet genoteerd wat voor een sexy string slipje zij draagt, van welk materiaal dit is, welke maat het is, en op welke temperatuur dit na onttrekking het best te wassen is.
Evenwel, indien een Mercedes CLK 270cdi rijder, zulks een gedrag van bovengenoemde bestuurder irritant vind, is de bestuurder in staat, om tijdens de rechtse inhaal manouvre de rechterhand subtiel en beheerst naar de middenconsole te bewegen, en de motor door een druk op een toets om te schakelen naar de S (sport) stand. Vervolgens kan het gaspedaal zwaar ingedrukt worden, tot op de voetzool gevoeld wordt dat er een knop ingedrukt wordt, en dan gaat het apparaat op een geheel andere wijze aan de gang, tot een moment, dat de bestuurder zelf de rechtervoet los moet laten daar de acceleraties boven de beheersing komen van een gemiddelde bestuurder.
De acceleratie van 100 naar 140 km/h is namelijk exact hetzelfde als van 140 naar 180 km/h, leuk detail is ook dat in de S-stand de Mercedes bij 180km/h gewoon nog een keer schakelt naar een volgende versnelling, en gewoon op dezelfde wijze de auto doortrekt naar (op de teller) zo’n 240km/h.
Pas bij (zo ver ik dat 1x heb kunnen zien, want het ging echt allemaal veel te snel voor mij) ongeveer dik in de 4000 toeren stopt de auto gewoon met doortrekken, ik vermoed dat dit zo geprogrammeerd is. Ik voelde de auto gewoon inhouden, en dat maximale toerental aanhouden, heel vreemd.

• Vertrouwen

De auto doet het gewoon altijd. Op tijd krijg je waarschuwingen, maar je hebt ruim de tijd om daar gehoor aan te geven. Dat prachtige Duits ook, 2 weken moeten aanhoren en moeten lezen: KUHLMITTAL AUSPRUFEN !!! Op een gegeven moment maar koelvloeistof gekocht en het reservoir aangevuld, nu al weken geen commentaar.
Oh ja, en ‘sochtends (want zachtjes en lief praten die Duitsers helaas niet) LINKER NEBEL SCHEINWERFER KONTROLIEREN haha, prachtig is dat.
Dus wat dat betreft is het weer niet vergelijkbaar met een vrouw, de auto zeurt nooit om niets. Heb bijvoorbeeld nog nooit gehoord GESCHWINDIGHEIT MINDERN

• Kosten / storingen

Zoals ik al schreef, het is geen verstandige keuze, het is geen goedkope auto.
Bij alle Diesel modellen van Mercedes is na de invoering van het common-rail systeem (cdi modellen) het volgende een groot kosten probleem:

1. Vervanging van een verstuiver € 400,-- per stuk (dus per cilinder)
2. Vervanging brandstof leiding systeem vanaf de hoge druk pomp (leidingwerk gaat lekken, veel lucht en weinig brandstof in de cilinder, kosten afhankelijk van eerder onderhoud en lekkage)
3. Brandstof hoge druk pomp (1800 bar) € 1.100,-- euro

Problemen bij alle modellen na 2002:
1. Stuurbekrachtigings pomp- en aandrijving hiervan naar de voorwielen. Kosten kunnen oplopen tot € 6.000,--
2. Elektronische onderdelen. (vaak, indien een voorruit is vervangen door bijvoorbeeld CARGLASS lekt de voorruit, en komt er vocht in belangrijke elektronica !! dit resulteert vaak pas na 8 maanden in onverklaarbare storingen en uitval van de gehele auto, roesten duurt even, maar haal die kosten maar eens terug !!)
3. Kabelverbindingen onder de stoelen in relatie met het airbag systeem. Er is dan niets echt kapot, in het dashboard verschijnt wel telkens een SRS storingsmelding. Hier kun je gewoon mee blijven rijden, echter, fijn is het niet….

Vreemd genoeg nagenoeg NOOIT een probleem:
1. Roest en rotting / slijtage door slechte behandeling af fabriek
2. Alle onderdelen van de automatische transmissie
3. Koppakking cilinders
4. Waterpomp / radiator / koelsysteem
5. Turbo bij diesel modellen
6. Gloeispiralen (diesel)
7. Uitlaatsysteem (inclusief de turbo)
8. Distributie ketting (geen riem, inderdaad)
9. Wiel lagers
10. Startmotor
11. Alle hydraulische rem-systeem onderdelen
12. Alle elektrische motortjes, zoals gordel aanspanning, elektrische ramen, schuifdak, airconditioning, radio/navigatie/TV etc. MITS NOOIT EEN VOORRUIT VERVANGEN !!

Deze laatste 12 onderdelen zijn bijvoorbeeld bij BMW en Volkswagen (Audi) heel veel voorkomende kosten, en bij ALFA/FIAT/LANCIA alsmede alle Franse merken natuurlijk dagelijks voorkomend. Slechts Japanse merken halen bovenstaande beoordeling gelijkwaardig. Amerikaanse auto’s zijn af fabriek zo lek als een mandje, zodat het weer waarin zo’n auto rijdt bepaald welke storingen gaan optreden. Hierdoor is voor Amerikaanse auto’s nooit eenzelfde duidelijk beeld in kaart te brengen als het beeld van een Mercedes.

19-04-2013 Km stand 319.750

Ik las mijn eigen review na, en schoot van mijn eigen verhaal in de lach, maar alles klopt wel. Ondertussen staat de teller op 321.750 en de auto is buiten 1 onderhoudsbeurt nergens voor naar de garage geweest.
Wel heb ik nog even een toevoeging voor de automatische versnellingsbak, in een test van Autoweek en in een reactie van een lezer staat dat de automatische versnellingsbak 2 standen heeft, de "s" van Standaard en de "W" van Winter.
Echter, de automatische transmissie in mijn CLK heeft de letters "C" en "S" (geen "W")
Dus ja, het kan Comfort en Standaard of Sport zijn, ik zal dat toch eens op moeten zoeken....

24-06-2013 Vakantie komt er aan...

De Km stand is inmiddels 326.300, maar dat neemt (gelukkig en hopelijk) elke dag toe met ongeveer 130km. Sinds kort heb ik in deze crisIs of crisEs tijd mijn werk moeten verplaatsen naar Rotterdam, waar gelukkig nog opdrachten genoeg zijn, maar wat dagelijks heel wat kilometers kost.

Bij een km stand van 299.000 heeft de Mercedes haar laatste beurt gehad, bij een km stand van 315.000 kreeg ik een melding: 1l motorol bei tankstelle fullen !! (of zoiets) maar nu kreeg ik wel dezelfde melding bij een km stand van 325.000.
Meteen bijgevuld (26 euro voor een fles van 1 liter Shell olie) en de motor klonk ook gezonder.
Ik vraag me wel af, eerst 1 liter bijvullen na 15.000km en nu na 10.000km of de motor aan het eind van haar latijn aan het komen is.....
Wordt vervolgd!!!

APK keuring, grote beurt en melding mankementen

  • 329.016 km

Kleine tegenvaller...

Km stand 329.016, ik heb er dus 55.000 Km mee gereden, en de auto moet gekeurd worden.
Dus staat deze momenteel bij Garage Van Riel in Terheijden, ik woon daar niet meer maar familie van Riel heeft mij heel mijn leven al goed geholpen dus blijf ik daar graag komen.

Ik had tevens een hele lijst met zaken die mij ter ore kwamen tijdens het rijden van deze schoonheid. 1 van de redenen waarom ik zo hou van Mercedes is omdat ze het nooit opgeeft, ze begint eerst te klagen, maar ze brengt je altijd van A naar B !!!
Het volgende kwam naar voren:

Noodzakelijk om goedgekeurd te worden:
4 nieuwe banden. 18 inch, 235/35 Michelins, 600 euro
Stuurbekrachtiging olie, grote beurt, nieuwe nummerplaat (schurken hebben deze waarschijnlijk ooit met een trekhaak verwoest) APK keuring en arbeid, alles kwam in totaal op 1265 euro, en dan zou ik er dus mee kunnen rijden.

Maar de auto staat nu nog in de garage omdat ik wil dat ze perfect is, en daar zijn de volgende reparaties / vervangingen nog voor nodig:

- Startmotor draait (te lang) mee met de motor
- Gloeispiralen vervangen
- Stabilisator stang voor en iets met besturingsstangen
- Stabilisator stang achter
- Inlaat spruitstuk
- Turbo slangen zijn in het verleden afgetaped met duck tape (zo zie je maar let goed op bij goedkoop kopen)
- Schuifkleppen in een verzamel header (schijnt een bekend Mercedes cdi probleem te zijn)
- wat rubbers en kogels hier en daar

Totale extra kosten ongeveer 3000 euro

Dus in het totaal een kostenpost van om en de nabij 4200 euro.
Maar dat is ze me wel waard.
Voor 1200 euro zou ik er dus mee mogen rijden, en voor 4200 euro is ze helemaal opgelapt.

Er is namelijk helaas geen vervangend exemplaar te vinden voor mijn CLK270cdi, een nieuwe E-klasse Coupe, een C-klasse Coupe, nu zelfs al voorwielaangedreven CLA modellen met 2 deuren, deze 5-pitter met de oude Mercedes gedachte bestaat niet meer.

Het enige probleem wat ik nu nog heb, is nadat ze straks gerenoveerd is......
How am i going to tell my wife............

Overigens heeft dat nieuwe nummerplaat gedoe nog wel een leuk verhaaltje op zich, deze hing al maanden scheef na de schurkenactie, en ik verloor deze uiteindelijk potverdorie in een wasserette zonder dat ik dat wist.

Terwijl ik vervolgens zonder nummerplaat aan de voorzijde de parking van de Galderse Meren inreed met nota bene een jeep van de KLPD al een half uur achter mij rijdend werd ik door een medewerker van een aldaar geparkeerde mobiele snack voorziening er op geattendeerd dat ik geluk had dat de politie achter me reed en niet voor me.

Ik vroeg nog waarom dan? Enfin, zo kwam ik er dus achter dat ik geen nummerplaat meer had waarbij ik eerst nog uren liggend in de zon dacht, Potverdorie, je bent hem dus toch verloren terwijl je al maanden zag dat ie scheef hing, wat ben je toch een sukkel....

Maar ineens, plotseling en totaal onverwachts verscheen daar het licht in mijn hoofd en zei met een zware stem: Misschien ligt je nummerplaat wel in de Texaco wasserette vlakbij de Aldi in Breda waar je Vrijdaggavond je auto hebt laten wassen en een probleem had met je sleutels.....
Dit had ik zelf nooit kunnen verzinnen, dus er moet wel meer zijn dan het leven...

Want dat was ook zo, ik kon mijn auto openen met 1 sleutel, en alleen starten met de andere sleutel, maar die batterijen zijn inmiddels door Van Riel vervangen dus dat probleem is opgelost, alleen, wel weer zo'n Mercedes waarschuwing, je kon rijden maar wel onder voorwaarden.....

Dus, nadat we aardig aangebrand waren, naar de Texaco gereden, en daar lag inderdaad mijn nummerbord. 2 dagen zonder gereden, en eerlijk gezegd vond ik mijn auto echt veel mooier zonder die plaat, maar een enthousiaste collega die zo bleef volhouden kon ik niet weerstaan en heeft toen die nummerplaat met tyraps weer vastgebonden...

Ik reed overigens veel ontspannender zonder nummerplaat met het risico voor een bekeuring dan met een provisorisch vastgebonden nummerplaat die er elk moment af zou kunnen vallen, ook dat is een bijzondere ervaring.

Maarja mijn collega was zo enthousiast en behulpzaam zonder te weten dat ik minder ontspannend zou rijden, en beoordeeld het risico van de gevolgen van een overtreding, zoals het rijden zonder zichtbaar nummerbord, waarschijnlijk anders dan ik.

Voor mij was het eigenlijk belangrijker dat ik die plaat nooit kwijt zou raken, zodat ik geen onverwachtse bekeuringen in de bus krijg die andere personen hebben veroorzaakt met mijn plaat, daarom had ik die nummerplaat liever op mijn dashboard en niet provisorisch vastgemaakt met tyraps, waarbij je alsnog een bekeuring kan krijgen van een enthousiaste diender omdat de cijfers en letters niet duidelijk te lezen zijn

Enfin, deze tegenvaller komen we wel te boven, de planning is dat de Mercedes ons 10 augustus gaat transporteren naar Lucera in Italie, met een tussenstop in Sirolo.........

Hierna zal ik weer berichten !!!

Onvoorstelbaar !!!

  • 351.000 km

Ondertussen met de CLK in ZUID.... ja, let goed op, ZUID Italie en in Polen geweest, toeristisch gereden, momenteel staat de teller dan ook op ongeveer 351.000 kilometer. Mijn hemel wat zou ik graag alle foto's willen delen van de prachtige momenten die deze blijkbaar onverwoestbare Mercedes mij mee laat maken, ik wil deze auto dan ook nooit meer kwijt, zo veel heb ik met haar inmiddels meegemaakt !!! Maar volgens mij is mijn FACEBOOK open voor iedereen en daar kun je een hoop foto's en verslagen vinden, misschien kun je HIER op klikken: https://www.facebook.com/martin.herreweghe?ref=tn_tnmn
en dan goed scrollen naar beneden enzo !!!

Update

  • 374.722 km

Allereerst iedereen bedankt voor de leuke en positieve reacties !!

Ondertussen wordt het tijd om een vervangend exemplaar op te zoeken.
Achteraf blijkt dus achterstallig onderhoud door de vorige eigenaar de boosdoener te zijn van de eenmalige grote onderhoudskosten van meer dan 4000 euro, daarna heb ik geen enkel probleem meer.

Uit nieuwsgierigheid en met zicht op de langere toekomst ga je toch rondkijken, en ik twijfel nu, de nieuwe E-klasse Cabrio wordt namelijk betaalbaar !!! En een Cabrio is toch weer wel ineens iets anders leuks !!

Alleen zie ik daar niet de Mercedes kwaliteit zoals ik in mijn CLK zie, de gehele bumpers tot en met halverwege het voor- en achterwiel, en aan de achterzijde tot nagenoeg het raam en de klep, zijn van plastic, 1 lichte aanrijding tegen een paaltje levert dus net als bij Renault, Peugeot en Citroen een nooit meer te herstellen schade op, waarbij het vervangen in de juiste kleur van al dat plastic gigantische kosten met zich meebrengt.

In de E-klasse Cabrio zijn ook van binnen de mooie stevige aan iedere hoek afgeronde bedieningsknoppen weg, ik zie ook geen afgestikt lederen dashboard zoals in mijn CLK, een beetje vierkant hard plastic Ford achtige midden console, kun je nagaan hoe ik denk over dat lelijke met scherpe vierkant achtige hoeken afgewerkte stuurwiel, ook niet voorzien van enig stiksel in lederen bekleding.

Door al deze teleurstellingen ging ik nadenken en ik trok de volgende conclusie !!
Je hebt VIERKANTE en RONDE Mercedesen, en alle modellen wisselen zich af in deze zelfde rond-vierkant-rond cyclus !!
De eerste C-klasse: VIERKANT, de tweede ROND, de derde VIERKANT !!!

Kijk dus bij een Mercedes niet alleen naar de hoeken van de koplampen, maar kijk altijd naar de ventilatieroosters in het dashboard !!
Hebben deze een RONDE vorm, dan heb je te maken met een SPECIAAL tijdloos model dat haar waarde behoudt en emotioneel iets toevoegd. Heeft een Mercedes VIERKANTE ventilatieroosters? Geen aandacht waard, Taxi-waarde daling, en geen speciaal model dat jou in een sjagrijnige bui vrolijk maakt na instappen !!! Haha, iedereen mag denken wat hij of zij wil natuurlijk, maar deze conclusie trok ik toch na onderzoek.

Ik heb nu met vier E350Cdi Cabrio versies een ritje mogen maken, maar de emotionele 1:1 binding was weg, het gaf me meer het gevoel in een soort Playstation spel te verkeren tijdens het rijden in deze apparaten.

Maar de CLK raakt uit de markt, dus vandaag nog naar 1 van de laatste der mohanikanen kijken ergens bij Utrecht, een Cabrio waardoor toch een beetje anders maar veel te zwaar geprijsd, ik neem aan dat ze dat vast zelf ook wel begrijpen.
Ik ben benieuwd !!!

Onverwoestbaar

  • 406.850 km

Een kwartaal in 2015 is inmiddels alweer bijna versleten, in 3,25 jaar nu dus zo'n 132.000 kilometers afgelegd met deze CLK.

De vraagprijs voor een E-klasse Coupe uit 2011 of nieuwer geeft voor mijn gevoel niet de meerwaarde in genot ten opzichte van mijn huidige Mercedes, teleurgesteld zag ik de vraagprijzen in Januari 2015 helemaal niet dalen van toch een peperdure auto qua wegenbelasting, verzekering en gebruik.

Dus blijf ik maar door kachelen in mijn oude trouwe oliestokerT waar ik wekelijks zo'n 1200 kilometer mee rij, exclusief de reisjes naar onze tweede woning in Polen.

In Barendrecht vier nieuwe velgen inclusief winterband gevonden waarbij de prijs lager was dan vier winterbanden op de velgen die eronder liggen.
Dus, deze velgen met winterbanden bedoeld voor een C-klasse er maar onder laten leggen, de banden zijn nu eigenlijk veel te smal (slechts 225 breed en voor en achter hetzelfde) maarja, nu het weer beter weer wordt gaan de andere velgen er toch weer onder!

Helaas kan ik hier maar vier fotootjes plaatsen, dus een nadere verklaring middels beelden is nagenoeg onmogelijk.... Foto 2 en foto 4 laten de verschillende velgen zien meen ik.

Tja, de 4 ton gepasseerd nu, en ik heb nog nooit zo lang probleemloos gereden als het laatste half jaar, het lijkt wel of de auto nu pas weer helemaal als nieuw is!!
Ze lijkt ook zuiniger met deze winterbanden, maar met de andere velgen week de kilometer teller exact 0% af van wat een tom-tom aangeeft, en deze velgen zorgen voor een afwijking van 3km/h, gek genoeg bij ALLE snelheden, de afwijking is dus niet procentueel. Dit komt omdat het getal in hoogte van de band hetzelfde is, maar omdat de band smaller is, is de hoogte met hetzelfde getal dus kleiner. De hoogte wordt namelijk in procenten uitgedrukt.

Geen enkele reden dus om deze al lang afgeschreven trouwe oude oliestoker de deur uit te doen.
Op naar het HALF MILJOEN denk ik???

Nog steeds als nieuw!!

  • 468.000 km

468000 kilometer staat er ondertussen op de teller, ik heb er dus al bijna 2 ton mee gereden. Geen enkel gek geluid te horen en verbazingwekkend werkt alles wat elektrisch is ook nog prima!!! Op naar de volgende APK keuring in Augustus!!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens