Mercedes-Benz CLA - Test

De ratio voorbij

67 reacties

Video
AutoWeek 16 2019
AutoWeek 16 2019

Je leest het in AutoWeek 16 2019

De vorige CLA was nog te bestempelen als een sedan van de A-klasse, maar die rol is inmiddels weggelegd voor de A-klasse Limousine. De nieuwe CLA is een stuk volwassener geworden en lijkt gegroeid van mini- naar midi-CLS.

Vorig jaar maakten we kennis met de nieuwe Mercedes-Benz A-klasse en net als bij de vorige generatie vormt die compacte middenklasser ook nu weer de basis voor de CLA, de vierdeurs lifestyle coupé. De nieuwe CLA is langer dan een C-klasse, maar z’n kofferbak is 10 liter gekrompen en als het om hoofdruimte achterin gaat, ben je beter af in de A-sedan. Rationeel beschouwd is de CLA dus eigenlijk een overbodig product. Maar gelukkig hoeft het niet altijd rationeel te zijn, anders wordt het allemaal wel erg eenheidsworst.

Het zal niemand verbazen dat het interieur van de CLA sterk doet denken aan dat van de A-klasse; het dashboard is zelfs exact hetzelfde. Dat betekent een ruimtelijke opzet met een groot glazen paneel, waarop het instrumentarium recht voor de bestuurder wordt geprojecteerd en dat meer centraal in de auto dienst doet als multimediascherm. Op de afwerking en de gebruikte materialen valt niets aan te merken, het maakt een hoogwaardige indruk. Alles lijkt gericht op het welbevinden van de bestuurder en z’n passagiers. Dat laatste komt ook tot uiting in de optionele Energizing Coach, een functie die de muziek, de stoelverwarming (of -koeling en -massage), de sfeerverlichting en de airco kan aanpassen om je uit de stress te trekken. In combinatie met een intelligent horloge kan daarbij zelfs worden gebruikgemaakt van je hartslag en recente slaapgedrag. Voor je het weet, kom je na een woelige ochtendspits toch helemaal zen op je werk.

Ten opzichte van de vorige generatie is de hoofdruimte voorin met 17 mm toegenomen, dat is dik in orde. Achterin is er 3 mm bijgekomen en daarmee blijft iedereen langer dan 1,80 m met zijn kruin langs de hemelbekleding schuren. Maar goed, daar is deze auto niet voor bedacht. Voor het overige zijn de interieurmaten (lengte en breedte) gelijk aan die van de A-klasse Limousine, en dat terwijl de CLA vanbuiten langer (+ 13,7 cm) en breder (+ 3,4 cm) is. Dat laatste is overigens niet alleen het gevolg van boller plaatwerk, want hoewel de wielbasis van de CLA en de A-sedan gelijk is, is de spoorbreedte van de CLA 4,5 cm groter.

COMFORTABELE BASIS

In Nederland wordt de CLA standaard met een 15 mm verlaagd onderstel geleverd. Samen met die grotere spoorbreedte draagt dat direct bij aan een mooi stabiel weggedrag. De vierdeurs coupé heeft voor en achter dikkere stabilisatorstangen. Dit resulteert in een koets die in bochten weinig overhelt. En in tegenstelling tot de andere varianten op het nieuwe A-thema heeft de CLA ongeacht de motorisering achter onafhankelijke wielophanging. Dit draagt bij aan een goede controleerbaarheid, al kun je je afvragen of dat bij een 116 pk diesel met een torsie-as ook niet het geval zou zijn geweest.

Wij hebben de auto gereden met adaptieve schokdempers; in de comfort-modus is de auto zonder daarin door te slaan, inderdaad aangenaam comfortabel, in de stand ‘Dynamic’ wordt het wel wat steviger, maar niet overdreven sportief. Comfort blijft de basis. Wie het echt sportief wil hebben, moet nog even geduld hebben: de CLA 35 AMG met 306 pk is al aangekondigd en reken voor echt vuurwerk op de komst van de 45 AMG.

Wij reden de CLA met zowel de 116 pk dieselmotor (CLA 180d) als met de 163 pk benzinevariant (CLA 200). Op beide motoren valt niet veel aan te merken; ze doen in alle rust hun werk. Met de benzinemotor komen we niets tekort en zolang je niet van plan bent om er een caravan mee over de Alpen te trekken, kun je met de diesel ook keurig meekomen. Zeker in het Nederlandse verkeer. Minder enthousiast zijn we over de zeventraps automaat. Dat is een DCT, die zo nu en dan te lang twijfelt over wat hij zal gaan doen. Vloeiend wegrijden is daardoor niet vanzelfsprekend en dat zorgt voor onrust.

UITERLIJK VERTOON

Mercedes-Benz is het aan zijn stand verplicht om de CLA te voorzien van de laatste veiligheidsvoorzieningen. Die zitten er dan ook op. En wat er niet op zit, is bij te bestellen. Dat geldt ook voor rijassistentiesystemen en voor een heel lange lijst met design opties. Alles voor uiterlijk vertoon.

Een in onze ogen aardige optie is de mogelijkheid om de auto met je telefoon te ontgrendelen en de motor te starten. Je hoeft de sleutel dan niet meer op zak te hebben. Het werkt zelfs als de accu van je telefoon leeg is. De CLA is er vanaf € 37.466, en da’s een stevig bedrag in het C-segment. Je krijgt voor dat geld weliswaar een erg prettige auto, alleen heb je voor nog geen drie mille extra een vanbinnen veel ruimere C-klasse. Maar zoals gezegd: het hoeft niet altijd rationeel te zijn. Dat bewijzen de dik 750.000 verkochte exemplaren van de vorige generatie.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Prettig onderstel
  • +Keurige afwerking
  • -Minder bagageruimte
  • -Onrustige dct

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum