Mercedes-Benz C30 CDI AMG (2003)
Supersonische combi
'Engine on! Fasten your seatbelts, please!' AMG, de huistuner van Mercedes-Benz, heeft de C30 CDI voorzien van een AMG-sportonderstel dat zo'n 1,4 cm is verlaagd ten opzichte van de 'gewone' uitvoering. Qua uiterlijk kom je nog type-aanduidingen op de achterklep, de prachtige 17-inch alu-velgen, de remklauwen en zelfs de verchroomde sportuitlaat tegen. Behoorlijk agressief eigenlijk. Dus wil je sportief voor de dag komen, dan sla je met deze AMG een best figuur.
Deze C30 CDI AMG is ook nog voorzien van het Avantgarde-pakket: prachtige, zwartleren bekleding, AMG-klokken en aluminium bekleding van de middenconsole. Niet verrassend, maar wel sportief. Opvallend is het kleurenscherm van de boordcomputer, dat je optioneel kunt uitbreiden met een geïntegreerd telefoon-, audio- en navigatiesysteem. Dát geeft het betere cockpitgevoel.
Door al dit vertoon zouden we bijna de laadruimte vergeten! En daar ging het uiteindelijk toch ook wel om. Je hebt in deze Duitse laagvlieger een lage tildrempel: dozen schuif je met gemak naar binnen. In de C-Klasse Combi kun je 470 liter vracht verstouwen met de achterbank in de normale positie, met de achterbank naar beneden neemt de capaciteit toe tot 1.384 liter.
Rochelende hond
De Mercedes heeft een vijfcilinder lijnmotor, een diesel voorzien van een turbo met intercooler. De drieliter dieselmotor perst er 231 pk's uit en levert 540 Nm koppel. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Check ignition, engine on, we gaan vliegen! Onthutsend vinden we de start van de Benz. Met 700 toeren draait hij rond als een rochelend oud beestje. Kenners weten echter dat dit een motor is die er zin in heeft, die je op toeren moet jagen, maar wat een geluid. En laten we meteen maar het vervolg verklappen; dat geluid blijft. Dat je in een diesel rijdt, zul je in deze AMG niet vergeten.
Als de AMG een beetje opgewarmd is, zetten we de automaat in de sportstand, maar je kunt de bak ook op halfautomaat zetten. Handig is dat de transmissie uiteindelijk tóch het heft in handen neemt. Trap je het gaspedaal volledig in en laat je het schakelen na, dan doet de Benz het zelf als je eenmaal op 5.500 toeren zit. Veel later dan in stand D. Wil je met veel geweld optrekken, dan is dat de truc. Sneller ben je daarmee niet, daar is deze bak veel te perfect voor afgesteld. Je hebt écht het gevoel dat je opstijgt wanneer je optrekt. In je binnenspiegel ontwaar je nog wel de lotgenoten waarmee je bij het stoplicht stond, maar dat duurt niet lang. Lekker, bijna verslavend, vinden we de schop in de rug die je bij het optrekken krijgt.
Eenmaal op de snelweg heb je al je zelfbeheersing nodig om je enigszins aan alle geboden te houden. Nadeel van het strakke, verlaagde onderstel van AMG is dat je héél direct meemaakt hoe slecht het wegdek op de snelwegen in Nederland er op sommige plekken aan toe is. Van 0 tot 100 in slechts 7,5 seconden is voor een stationwagen een waanzinnige prestatie. Doe er een onverwachts bochtje tussen, en iedereen hangt letterlijk in de riemen. Om maar te zwijgen over de in de achterbak verblijvende hond.
Wil je écht laagvliegen, dan is de AMG de juiste keus, ook al is het een diesel. Voor de C30 CDI AMG betaalt u 76.500 euro, zonder opties. Maar dan heb je wél een heuse supersonische stationwagen op de oprit staan.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 30 CDI AMG Combi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 76.500 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.950 cc |
Maximaal vermogen | 170 kW / 231 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 540 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.541 mm / 1.728 mm / 1.412 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.605 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden voor | 225/45ZR17Prijzen |
Banden achter | 245/40ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 245 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s (fabrieksopgave: 7,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,8s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 210 g/km |
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.