Mercedes-Benz C 320 4Matic Avantgarde Combi (2004)
Lekker meegenomen
Sinds mensenheugenis heeft Mercedes 'n 'lifestyle-combi' in het gamma. Kopers van dit soort auto's is het niet te doen om de kubieke centimeters, maar om een stijlvol uiterlijk. Daarbij is het dan meegenomen dat je achterin ook nog wat extra bagage kwijt kunt. Ook voor de Mercedes C-Klasse Combi gaat dit op. Het lijnenspel is in vergelijking met de sedan vloeiender en dat levert een elegant, uitgebalanceerd design op. In 2004 kreeg de auto na een dienstperiode van bijna vier jaar een opfrisbeurt: koplampen met 'helder' glas, een grille met drie lamellen en een bumperspoiler met een grotere en anders gevormde luchtinlaat. Standaard worden 16-inchwielen gemonteerd; onze Avantgarde werd afgeleverd op een inchje groter lichtmetaal.
Voor de C 320 Combi in de Avantgardeuitvoering vraagt Mercedes € 53.850. De oplettende kijker heeft gezien dat we niet de standaarduitvoering hebben. Mercedes voorzag de Combi van tweekleurig Designo-leer. Duur maar wel érg mooi. Elektrisch bedienbare stoelen, navigatie, een puike geluidsinstallatie, xenonkoplampen, een schuif-/kanteldak, 17-inchwielen en metallic Designo-lak laten het prijskaartje bijkans exploderen: € 72.000. Bovendien kregen we de vierwielaangedreven 4Matic mee, die standaard al bijna € 6.000 prijziger is dan de achterwielaandrijver.
We laten de wirwar van prijs- en optielijsten achter ons en gaan terug naar waar het echt om gaat: rijden. De krachtbron biedt weliswaar een donkerbruine zescilindersensatie, maar hij wordt duidelijk aan het lijntje gehouden. Hij levert 218 pk en een koppel van 310 Nm. Omdat wij de 4Matic rijden, is een vijftrapsautomaat standaard. Je kunt hem eventueel ook met de pook óf met toetsen achter het stuur bedienen. Terugschakelen duurt naar onze smaak een fractie te lang, maar verder vormt deze bak een erg fijne combinatie met de 3,2-liter V6.
Snaarstrak
Direct Control moet zorgen voor een 7 procent (en geen procent minder!) scherper stuurgedrag ten opzichte van het vorige model. Tel daarbij een stevigere wielophanging en je krijgt een C-Klasse die sportiever aanvoelt dan het oude model. Das Haus is het comfort niet uit het oog verloren, waardoor een prettige mix tussen sportiviteit en comfort ontstaat. Als het op bochtenwerk aankomt, laat de Combi zich snaarstrak over het asfalt loodsen. De vierwielaandrijving doet een aanvullende duit in het zakje.
De Combi van Mercedes heeft een achterklep waaronder lange mensen fatsoenlijk kunnen staan, vier sjorogen en een 12-voltaansluiting. Hij biedt 470 liter bagageruimte met de achterbank in positie. Leg je die horizontaal, dan meet is er 1.384 liter. Mercedes nam behalve de buitenkant van de C ook het dashboard op de schop. Halfronde klokken maakten plaats voor ronde exemplaren met 'n chromen randje, de middenconsole ziet er stukken strakker uit nu de knoppen onder de ventilatieroosters opnieuw gerangschikt zijn en de bediening voor de ventilatie is nu hetzelfde als in bijvoorbeeld de E-Klasse. Kwalitatief staat het binnenste van de Combi op hoog niveau. De sportstoelen zitten uitstekend, het stuurwiel laat zich elektrisch in hoogte en diepte verstellen, maar ook dit is niet standaard (Memory-pakket, € 759).
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 320 4Matic Avantgarde Combi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 61.100 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.199 cc |
Maximaal vermogen | 160 kW / 218 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 310 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.541 mm / 1.728 mm / 1.466 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.600 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden voor | 205/55WR16Prijzen |
Banden achter | 225/50R16Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,4 s (fabrieksopgave: 8,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,9s |
Brandstofverbruik | 10,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 258 g/km |