Mercedes-Benz C 200 D Esprit (1994)
Economisch dieselcomfort
Feitelijk is er niet eens zo veel verschil tussen een uiterst potente C 280 benzine-Mercedes en de bescheiden C 200 D die in deze test zijn opwachting maakt. Uiteraard moet voor de veel hogere prestaties van de 280 een stuk méér (± 30 mille) worden betaald, maar de rijkwaliteiten ontlopen elkaar weinig en dankzij een nieuwe marketing-filosofie is de standaarduitrusting vrijwel gelijk. Met een Esprit-, Elegance- of Sport-pakket kan de eigenaar van elke C-Mercedes zijn vervoermiddel desgewenst verfraaien, maar echt nodig is dat niet. Want anders dan voorheen is een 'kale' C-klasser al behoorlijk van zinvolle accessoires voorzien en heeft de ellenlange lijst extra's nu grotendeels betrekking op de luxe-categorie.
De testwagen was voor een bescheiden meerprijs voorzien van een Esprit-pakket, dat onder meer een vrolijk bekledingsstofje, een deelbare achterbank, een licht verlaagd onderstel en wat uiterlijke opsmuk omvat. Dat zijn leuke dingen voor de mensen, maar van veel groter belang zijn de standaard airbag en ABS, het comfort van elektrisch bediende zijspiegels en het gemak van een centrale deurvergrendeling. Vergeleken met vroeger, toen je bij Mercedes vrijwel alles buiten het allernoodzakelijkste moest bijbestellen, is dat een vooruitgang die het hoogmoedige Duitse merk dichter bij de mensen brengt.
Voorbeeld
Maar hoogmoedig of niet, het staat buiten discussie dat ze in Stuttgart nog steeds uitstekende auto's maken en de C 200 D is daar een voorbeeld van. Weliswaar is deze viercilinder-diesel nog de enige C-klasser die niet met 4 kleppen per cilinder is uitgerust, maar hij maakt toch een gunstige indruk door zijn soepele karakter en zijn beschaafde geluidsproduktie. Aan de andere kant liggen het vermogen en de trekkracht van de 2-liter zelfontsteker toch niet op het niveau dat bij zo'n auto past. Met een acceleratie van 0-100 km/h in bijna 18 seconden valt weinig eer in te leggen en ook het inhalen op de snelweg duurt langer dan je zou wensen.
Als de 200 D eenmaal op gang is, valt die luiheid overigens nog wel mee, want door het zeer vasthoudende bochtgedrag hoef je op bochtige trajecten maar zelden van het gas af. Dat is mede te danken aan de fraaie voorwielophanging die Mercedes voor zijn C-klasse heeft gekozen: dubbele draagarmen in plaats van de aanzienlijk goedkopere, maar op compromissen berustende McPhersonpoten waarvan veel auto's - en ook de vroegere 190-serie - zijn voorzien. Samen met een gecompliceerde multilink-achteras zorgt die voorwielophanging voor een prima wegligging, die ongedacht hoge bochtsnelheden toelaat.
Stuurgevoel
Een extra bonus is daarbij de stuurbekrachtiging, die genoeg assisteert om comfortabel te kunnen parkeren maar bij hoge snelheid bescheiden op de achtergrond blijft. Dat resulteert in een solide stuurgevoel, dat heel precies aangeeft waar de auto mee bezig is. Samen met het onmiskenbare comfort vormen die besturing, de makkelijke hanteerbaarheid en de zeer betrouwbare wegligging de sterkste punten van de C-klasse - en dus ook van de 200 D. Dat is nogal opmerkelijk in een tijd dat voorwielaandrijving voor de meeste fabrikanten een bijkans onaantastbaar evangelie is geworden. Maar de perfectie waarmee Mercedes zijn klassieke concept heeft geactualiseerd, maakt duidelijk dat deze achterwielaandrijver opnieuw een norm stelt waarop de concurrentie zijn tanden weer eens kan stukbijten.
Veel plezier
Ondanks het wat gezapige karakter van de tweelitermotor kan je aan het rijden in de C 200 diesel veel plezier beleven. Hij zit lekker, stuurt prima, remt fantastisch, ligt als een huis op de weg en biedt flink wat prettig gestoffeerde leefruimte.
Vergeleken met de diesels van weleer ervaar je vooral de rust van de onverstoorbare motor als een weldaad. In de stad moet hij soms even in de toeren om vlot met het verkeer mee te komen, maar eenmaal op de snelweg heeft hij geen moeite met een stevig tempo. Veel oponthoud is er dan niet bij, want zelfs met pittig doorstomen kom je op een tank van ruim 60 liter al gauw 800 kilometer verder. Dat is de grote charme van het dieselrijden, waar de Mercedes C-klasse een nieuwe dimensie aan toevoegt.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 200 Diesel Esprit |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.562 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.600 tpm |
Maximaal koppel | 130 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.487 mm / 1.720 mm / 1.414 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.280 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.275 kg / 690 kg |
Banden | 185/65TR15Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 17,8 s (fabrieksopgave: 18,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |