Mercedes-Benz C 180 Elegance (1993)

autoreview

Mercedes-Benz C 180 Elegance (1993)

Signalement

UitvoeringC 180 Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf175.900 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik ben erg lang op zoek geweest naar deze auto. De situatie was als volgt, ik ben wegens een nieuwe studie genoodzaakt om pakweg 25.000 snelwegkilometers per jaar te gaan rijden. Mijn eerste auto, een Daihatsu Cuore 850 TS, voldeed bepaald niet aan de comfortnormen die ik na probeer te leven.
Omdat dit Japanse rugzakje niet bepaald een reiswagen is ging ik op zoek naar een grotere, comfortabelere wagen die bovendien bij voorkeur afkomstig moest zijn van een vooraanstaand merk. Uiteindelijk ging het voor mij tussen de Saab 9-3 en de W202 C-Klasse. De eerste is over het algemeen voorzien van een heerlijke turbo-motor en spreekt mij qua uiterlijk meer aan. Eigenlijk was ik dus al zo goed als zeker op weg naar mijn eerste Saab....
Totdat ik voor het eerst in een C-klasse reed. Daarin kreeg ik veel meer het gevoel in een echte luxewagen te rijden, het zal een kwestie van smaak zijn. Ik was op dat moment echter verkocht. Het moest en zou een C-klasse worden.

Een nette C-klasse vinden was de volgende uitdaging, met het budget (7 a 8000) waarmee ik op pad ging kwam ik uit bij modellen na de facelift, waarbij lak op waterbasis werd gebruikt. Gevolg daarvan is dat deze wagens allemaal al ruimschoots bezoek hadden gekregen van de roestduivel. Toen ik na letterlijk meer dan 10 (roestige) C-klasses van rond '99 bekeken te hebben besloot ik daarom maar om mijn budget te verlagen en voor een pre-facelift model te gaan. De eerste pre-facelift W202 die ik bekeek was meteen de laatste, ik werd verliefd en tekende de koopakte (a 3400,-) nog dezelfde dag.

Na een week wachten werd mijn W202 (175.900 op de klok) in de eerste week van november afgeleverd.
De hele dag heb ik met een big smile op mijn gezicht rondgecruist. Wat een heerlijke reiswagen is dit toch! Al (doelloos) rondrijdende kwam ik in de buurt van Venlo en besloot aldus om dan maar meteen Duitsland aan te doen. In het middagverkeer lukte het me vrij eenvoudig om de 200 op de teller aan te tikken, met lege baan had ik er misschien nog een paar bij kunnen sprokkelen.

De C180 is een vrij tam gemotoriseerd uitvoering, toch heb ik over de prestaties geen klagen na een jaar rondgereden te hebben in een Cuore met 850CC. In de stad is de wagen moeilijk pittig te berijden, of je moet elke keer doortrekken tot 4000 toeren per minuut, maar dat past gewoon niet bij een dergelijke wagen, en dat doe ik dus ook niet. Op de snelweg is ze een stuk beter in haar element, stil voortzoemend over de A58 elke dag...

Wel even slikken is de financiele stap die je voorwaarts (achterwaarts eigenlijk) maakt bij de overstap van een Cuore op een C-klasse. Verzekering was 35, nu 55. Wegenbelasting was 10 per maand, nu bijna vijf keer zo veel. Verbruik was 1:17,5 en is nu 1:11. Vooral dat laatste tikt natuurlijk flink aan. Mijn eerste volledige tank (ik heb na de Duitsland-trip bijgevuld zonder te letten op vebruik) leverde een verbruik van 1:10,01 op. De tweede tank was al 1:11 en ik heb het idee dat de derde tank nog wat zuiniger wordt.

Mijn wagen is een Elegance, wat onder meer betekent dat alle ramen elektrisch bedienbaar zijn en nog wat andere elektrische foefjes. Een airco is niet aanwezig, maar die heb je in Nederland gelukkig niet al te vaak nodig. De vorige eigenaar was zo vriendelijk om naast de radio-cd speler ook nog een cd-wisselaar in te laten bouwen, deze bevalt me prima. Zeker in combinatie met de stuurwielbediening. De velgen heeft de eerste eigenaar er bijgekocht, ik meen dat deze toebehoorden aan het Avantgarde pakket. Ik vind ze er in elk geval prachtig uitzien in combinatie met de carrosseriekleur.

[update] Afgelopen week weer volgegooid met Euro 98, vebruik was 1:11,6. Voorwaar geen slecte score in deze winterse omstandigheden, ik ben er best tevreden mee. Met mijn Cuore heb ik regelmatig een minder gunstig verbruik gescoord...

[update 17-02-09] Ik blijf maar zuiniger gaan, weer een nieuw persoonlijk record gescoord. Mijn laatste tank heb ik leeggereden met een verbuik van 1:13,1. Heb echter wel gereden met een fluwelen rechtervoet, overactieve rechterhand (meteen door naar '5') en engelengeduld.

[update 25-03-09] Het wordt steeds meer een sport om zuinig te rijden. Dat resulteerde zojuist in een grote verbetering van mijn vorige record. Nieuwe beste score: 1:14.32!!!
Ben wel bang dat de rek er nu zo'n beetje uit is, maar goed, de 1:15 komt steeds dichterbij ;)

Gemiddeld verbruik sinds aanschaf: 1:12,54

Problemen

* Toen ik op pad was om wat foto's te maken van de Benz ging het mis, na de shoot, toen we de Sonse bossen weer wilde verlaten, werd al snel duidelijk dat er weinig beweging in de sleutel te krijgen was. Na een half uur getrokken te hebben aan stuur en contactslot en het instructieboekje driemaal doorgenomen te hebben was de conclusie onvermijdelijk: we zouden er niet meer op eigen kracht uitkomen.

Uiteraard ben ik geen lid van de ANWB of Route Mobiel (mijn eerste was Japans he?) dus was het een vrij lastige situatie, daar middenin het Sonse bos. Ik besloot te bellen naar EMA, de plaatselijke MB merkdealer. Zij stuurden een takelwagen langs die mijn nieuwe aanwinst aankoppelde.

Een week later, en een contactslot verder, kon ik mijn auto weer ophalen, de rekening bedroeg 691 euro. Toch jammer. Maar goed, een contactslot kapot valt in de categorie 'pech'. Kan gebeuren.

* Een tweetal lampjes in de klokkenwinkel is defect, ik heb eerst zelf een poging gedaan om ze te vervangen maar dat lukte niet. Ik heb nu een afspraak staan bij de MB-dealer om dit te laten doen. De rekening was uiteindelijk een kleine 60 euro aan werkplaatstarief, de lampjes had ik eerder zelf al gekocht. Jammer genoeg geeft het schermpje van de buitentemperatuurmeter nog steeds helemaal niets aan, ik dus weer terug naar MB. De chef werkplaats (die zelf de reparatie had uitgevoerd) wist me te vertellen dat er onder het schermpje alleen een plastic kapje zat. Dit zou geen standaardvoorziening geweest zijn op mijn auto. Toch vreemd aangezien die van mij een Elegance is. Lijkt me sterk dat alleen een AMG een buitentemperatuurmeter zou hebben. Maar goed, dat is zijn woord tegen het mijne en aldus een kansloze discussie. In elk geval branden de lampjes voor dag- en kilometerteller weer.

[update] Ik ben er inmiddels achtergekomen dat een buitentemperatuurmeter een optie van 152 euro was, gelukkig is er dus niets kapot en had de dealer gelijk.

[update 25-03-09] De laatste tijd wat problemen gehad met mijn startmotor, die gaat het niet al te lang meer volhouden denk ik.

[update 24-04-10] Die startmotor waar ik het vorig jaar over had heeft het toch volgehouden, afgelopen winter geen problemen meer mee gehad!

Wel ben ik intussen op zoek naar een opvolger voor deze mooie wagen. Ik was er nog zo trots op dat dit exemplaar nauwelijks last had van roest. Maarrrrr, helaas.. Ik begin wat plekjes te zien waar ik niet blij mee ben. Bovendien verwacht ik voor de komende APK dat er nieuwe banden en remleidingen zullen moeten komen en zijn er nog een of twee kleinigheidjes die geld gaan kosten. Ondanks dat ik met de week verliefder wordt op deze auto ben ik nu toch genoodzaakt om haar de deur te wijzen (ben een student, heb er simpelweg het geld niet voor).

Ik ga morgen al op pad voor wat anders, een ding staat voor mij vast: ik ga deze wagen met pijn in mijn hart inruilen...

[update 12-05-10]
Heb de Mercedes inmiddels ingeruild, een Volvo S70 is haar opvolger geworden. Een stuk groter, sneller en luxueuzer. Maar de W202 zal ik toch niet snel vergeten. Was een hele, hele fijne auto!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Alphabet
Mercedes-Benz C 180 Estate Business Line (5D/9A)
€ 809
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (4D/9A)
€ 851
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens