Mercedes-Benz A-klasse plug-in - Meerijden met...

Slim met stroom

AutoWeek 30 2019 Magazine A-klasse plug-in
AutoWeek 30 2019
AutoWeek 30 2019

Je leest het in AutoWeek 30 2019

Binnenkort trekt Mercedes-Benz het doek van de plug-in hybridevariant van de compacte A-klasse, waarna meer compacte Mercedes-modellen zullen volgen. Een naam hebben de geëlektrificeerde nieuwkomers nog niet, maar tijdens een rit op de passagiersstoel komen we wel een heleboel andere zaken te weten.

De afstand tussen de luchthaven van Stuttgart en het doel van deze korte trip, Ludwigsburg, is volgens Google Maps krap 40 kilometer. Dat is voor een moderne plug-in hybride nauwelijks een uitdaging te noemen, dus besluiten de Mercedes-ingenieurs de route wat op te rekken. Het alternatief voert door de stad, traditioneel een sublieme omgeving voor wie het maximale uit een elektrische auto wil halen. De half-elektrische A-klasse, die overigens ook voor de helft is gecamoufleerd, blijkt hier dan ook helemaal in z’n element. De beloofde actieradius lijkt minder hard af te nemen dan de gereden afstand dicteert, dus komen we zonder een druppel brandstof te verbruiken op de bestemming aan.

40 MINUTEN LADEN

Met marge zelfs, want Mercedes belooft dat de stekker-A straks zeker 60 km elektrisch moet kunnen afleggen. Tijdens onze ‘proefrit’ belooft de auto zelfs 62 km elektrisch. Daarvoor brengt het model een accupakket van 15 kWh mee en dat is stevig te noemen. Ter vergelijking: de fors grotere Volvo XC90 T8 beschikt over 11,6 kWh, de verse Mercedes-Benz E 300de over 13,5. Daarmee komt elektrisch forenzen voor meer mensen binnen bereik. Wat daarbij helpt, is dat er genoeg vermogen beschikbaar is. Puur op elektrokracht levert de kleine Benz 75 kW (102 pk) en 300 Nm. Dat is genoeg om vlot met het verkeer te kunnen meekomen, terwijl de elektrische top van 140 km/h toereikend is om de door velen gebruikte ‘maximumsnelheid plus een beetje’-tactiek ook zonder benzine te kunnen volhouden. De motor slaat pas aan als het pedaal door de kickdown-weerstand wordt geduwd, of als de stroom op is. In dat geval wordt de rit vervolgd onder de supervisie van de 1,3-liter viercilinder die ook in de A160, A180 en A200 is te vinden, al is nog niet bekendgemaakt om welke versie van het blok het precies gaat.

Als de laadpaal is bereikt, kan het volledig opladen van de accu erg snel gaan. Achter de stekkerklep, die op de rechterflank van de auto een exacte kopie is van de tankklep aan de linkerkant, bevindt zich een opening voor stroomtoevoer die geschikt is voor zowel de bekende Combo-stekker als een reguliere Type 2-kabel. Ook de CCSstekker van een snellaadstation kan dus overweg met de plug-in-A, en dat is voor een plug-in hybride best bijzonder. Bij de juiste lader gaat laden met een snelheid van 24 kW, zodat er binnen 40 minuten weer ‘100%’ op het scherm staat.

AARDAPPEL

Natuurlijk gaat de kleinste PHEV van Mercedes slim met de beschikbare stroom om. Zo kan de auto op basis van de geplande route bepalen waar de beschikbare elektrische kilometers het beste kunnen worden ingezet. Wie het liever zelf uitzoekt, kan terecht bij een speciale rijmodus waarin zo lang mogelijk elektrisch wordt gereden. De mate van regeneratief remmen wordt bepaald op basis van navigatiegegevens en de radar van de adaptieve cruisecontrol, maar laat zich ook instellen met de flippers achter het stuur. Als de brandstofmotor draait, fungeren die overigens gewoon als schakelflippers. Op het navigatiescherm prijkt wat de ingenieurs de ‘range-potato’ noemen, de actieradiusaardappel. De langgerekte cirkel die aangeeft hoever de auto met de actuele stroomvoorraad kan komen, dankt zijn bijnaam aan de grillige vorm. Die ontstaat doordat er rekening wordt gehouden met snelheid en hoogteverschil, zodat het bereik niet in iedere richting even groot is.

Afgezien van dat scherm is de deels elektrische A-klasse vanbinnen ‘gewoon’ een A-klasse. Vreemde bulten in de kofferbak, zoals de plug-in versies van de E-klasse hebben, ontbreken. Wel ligt de laadvloer in zowel de hatchback als de sedan enkele centimeters hoger en ontbreken de extra liters onder die vloer, want daar huist de lader. In totaal is daarmee zo’n 70 liter minder bagageruimte beschikbaar. Om de accu een plek te geven levert de brandstoftank 10 liter in, terwijl de uitlaat vanwege ruimtegebrek is gehalveerd. De afvoer eindigt nu in het midden onder de auto in plaats van bij de achterbumper, die overigens evengoed van de bekende nep-sierstukken kan worden voorzien.

OP NAAR DE TWINTIG

Mercedes-Benz zet de komende tijd vol in op plug-in hybrides en wil volgend jaar niet minder dan twintig verschillende modelvarianten met zo’n aandrijflijn in huis hebben. Met de hatchbacken sedanversie van de A-klasse hebben we er al twee te pakken, wat samen met de eerder gepresenteerde varianten van de Een S-klasse voor een tussenstand van vijf exemplaren zorgt. Een deel van de toekomst laat zich raden. Een B-klasse met deze aandrijflijn is al aangekondigd en hoewel dat niet voor de CLA geldt, maakt Mercedes er geen geheim van dat die auto ‘erg logisch’ zou zijn als plugin hybride. Reken er dus op dat die er komt en dan is de Shooting Brake-versie van die auto een logische vervolgstap. Ook voor de SUV’s die hun technische basis met deze compacte modellen delen, de GLB en de nog te presenteren nieuwe GLA, is een deels elektrische toekomst aannemelijk.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum