Mercedes-AMG A45 S – Tesla Model 3 Performance - Dubbeltest
Rukt de nieuwe wereld op?

Mercedes heeft de nieuwe topversie van de A-klasse gepresenteerd, de AMG A 45 S. Traditioneel moet deze auto concurreren met Audi’s en BMW’s, maar z’n verbluffende prestaties worden nu ook geëvenaard door aanzienlijk goedkopere elektrische auto’s zoals de Tesla Model 3 Performance. Heeft de hot hatch met verbrandingsmotor nog bestaansrecht?
Natuurwetten tarten, je limieten verleggen, spelen op de grens (of liefst er net over); terwijl de adrenaline door je lijf spuit, kijken of het nog net even sneller kan. Dit is kort door de bocht waar de nieuwe Mercedes-AMG A45 S toe uitnodigt. Er is een continue verleiding om te spelen. In volledige anonimiteit lukt dat overigens niet. Zijn het niet de trommelvliezen dan is het wel het netvlies dat bij toevallige passanten geprikkeld raakt wanneer je met de compacte AMG voorbij komt rijden. Maar wat maakt het uit? In een wereld waar prestaties als gevolg van alsmaar strengere CO2-normen steeds meer onder druk staan, blijkt er voor echte petrol heads toch nog genoeg te genieten: net als bij de vorige generatie rondt Mercedes ook bij de nieuwe A-klasse het programma naar boven af met een aantal AMG-varianten. Kers op de taart is de AMG A45 S, een bommetje dat maar liefst 421 pk en 500 Nm over zijn vier wielen kan verdelen voor een opgegeven sprint van nul naar 100 km/h in slechts 3,9 seconden, waarna vervolgens een top van 270 km/h moet kunnen worden aangetikt. Dit zijn prestaties waarbij die van de vorige generatie (op zich al een brute gifkikker) enigszins verbleken. Er zijn sowieso maar weinig middenklassers die hierbij zelfs maar in de buurt komen. Dit geldt trouwens ook voor zijn prijs: zonder opties en extra’s vraagt Mercedes € 98.396 voor deze compacte middenklasser. Dat is voor zijn Porsche-prestaties wellicht een schijntje, maar voor een hot hatch is het een heel erg stevig bedrag.
NIEUWE WERELD
Om een idee te krijgen van de balans tussen prijs en prestaties denken we direct aan een vergelijking met auto’s als de Audi RS3 of wellicht de BMW M2, al is die laatste een achterwielaangedreven coupé en daardoor misschien net even anders, maar daar zullen we niet moeilijk over doen. Het mooie is: voor de bovengenoemde prestaties wordt de keuze steeds ruimer en hoef je niet per se meer het uiterste van een conventionele aandrijflijn te vergen. Ja, je kunt er inmiddels ook heel goed voor terecht bij een populaire exponent van de nieuwe wereld, de wereld van elektromotoren en laadkabels: de Tesla Model 3 Performance. Geen hatchback, wel een middenklasser met achterportieren. Met een opgegeven topsnelheid van 261 km/h en een sprinttijd van 3,4 s van nul naar honderd is die eveneens vierwielaangedreven Tesla op papier heel erg gewaagd aan de AMG A45 S. En dan te bedenken dat de Model 3 Performance met zijn ingetogen voorkomen al in de prijslijst staat voor € 64.580.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Koopwijzer Tesla Model 3 - let hierop als je een Model 3 als occasion zoekt

Praktijkervaring Mercedes-Benz A-klasse: dit vinden eigenaren van hun auto

Tesla-eigenaar aangehouden na opladen aan lantaarnpaal

Zo komt de Mercedes A-klasse uit de 100.000 kilometertest van AutoBild

Hoeveel capaciteit heeft accu van Tesla Model 3 LR na ruim 130.000 km?
