Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mercedes-Benz A-klasse

Van A naar nog beter

70
Mercedes-Benz A-klasse
Mercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasse
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
10 mei 2018 om 09:43
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 16 2018
AutoWeek 16 2018

Je leest het in AutoWeek 16 2018

Mercedes-Benz geeft de nieuwe A-klasse een lange lijst aan systemen mee die tot voor kort waren voorbehouden aan de grotere modellen. Maar maakt dat de kleine Benz ook meer volwassen?

Bij de eerste kennismaking met de A- klasse, inmiddels 21 jaar geleden, was dit – zeker voor Mercedes-Benz – een nogal vreemde eend in de bijt. Hoog, compact en zelfs voorzien van een sandwichbodem waar ooit een accupakket tussen had moeten komen. De derde generatie (2012) was plotseling helemaal anders: gewoon een hatchback in de compacte middenklasse, gericht op een jonger publiek. Hierop voortbordurend presenteert Mercedes nu generatie vier, net als de vorige editie een reguliere hatchback, alleen iets volwassener. Dat laatste komt deels doordat de nieuwe A veel systemen meekrijgt die eerder alleen voorbehouden waren aan z'n grote broers, en ook doordat hij iets groter is. De auto is in alle richtingen gegroeid. De wielbasis is met 3 centimeter toegenomen, op ellebooghoogte is er maar liefst 3,5 centimeter bijgekomen en er is ook meer hoofdruimte. Voorin kun je met een groter postuur vorstelijk zitten zonder dat je ook maar enigszins het gevoel krijgt dat je klem komt te zitten. Door de grotere wielbasis is de instap via de achterportieren verbeterd, al is de beenruimte achterin nog niet meteen maatgevend voor de rest van het segment. De kofferruimte is vergroot met 27 liter tot een alleszins keurige 370 liter en het inladen van bagage is gemakkelijker doordat de opening van de achterklep 20 centimeter is verbreed.


VOORSPELLENDE GAVE

De ruimtebeleving wordt verder vergoot door de ruimtelijke vormgeving van het dashboard. Om te beginnen ontbreekt een middenconsole die dashboard en middentunnel verbindt. Daarnaast is de traditionele opzet met een instrumentarium onder een afdak verlaten ten faveure van een grote vlakke glasplaat die tegen het dashboard lijkt geplakt. Het doet een beetje denken aan het interieurontwerp van de Rover SD1 van 40 jaar geleden – destijds nogal vooruitstrevend. Die had op het dashboard ook een losse unit met daarin alle meters en klokken. Opvallend is dat we, hoewel een overkapping ontbreekt, geen last hebben gehad van hinderlijke spiegelingen of reflecties. Hoewel het op het oog één groot scherm lijkt, zijn het er in de praktijk eigenlijk twee. Recht voor de bestuurder een display met het instrumentarium, rechts het touchscreen van het multimediasysteem. Standaard gaan achter de glasplaat twee schermen met een formaat van 7-inch schuil, optioneel zijn er ook 10,25-inch grote exemplaren beschikbaar. Het systeem laat zich overigens niet alleen bedienen via het touchscreen, maar ook via een touchpad op de middenconsole of via de minitouchpads op het stuurwiel. Een grote centrale draaiknop voor een iets stabielere bediening – zoals de grotere Mercedessen die hebben – is er helaas niet bij. Het systeem reageert snel en werkt met logische menustructuren. Wie geen zin heeft iets aan te raken, komt ook nog een heel eind met een prima werkend spraakbesturingssysteem. Dat hebben we wel eens slechter meegemaakt.

Om het gemak verder te vergroten, heeft Mercedes predictive functies ontwikkeld, wat inhoudt dat het systeem zich aanpast aan jouw gewoontes. Luister je bijvoorbeeld 's avonds onderweg naar huis altijd een andere radiozender dan 's ochtends op weg naar je werk, dan leert het systeem dat gedrag na verloop van tijd te herkennen en zorgt het dat voortaan de juiste zender al op staat wanneer je instapt. Leuk, al was onze kennismaking helaas te kort om de auto onze gewoontes te laten voorspellen. Verder is het mogelijk de sfeerverlichting helemaal naar eigen welbevinden in te stellen en af te stemmen op de gebruikte materialen in het interieur. In ons geval was dat donkerbruin openporig walnoothout met enigszins besmettelijk licht leer. De afwerking en de materiaalkeuze zijn van hoog niveau en alles wat je beetpakt, voelt goed en solide aan.


TOPNAVIGATOR

Mercedes-Benz geeft de nieuwe A-klasse zoals gezegd een keur aan veiligheids- en assistentiesystemen mee. Afhankelijk van de uitvoering zijn die standaard of moet je ervoor bijbetalen. Zo kan de auto net als z'n grote broers semi-autonoom rijden, regelt hij de afstand tot de auto voor je, reageert hij op verkeersborden, houdt hij zichzelf tussen de lijnen en wanneer je de hendel van de richtingaanwijzer beweegt, wisselt hij feilloos van rijbaan (als het veilig kan). We kennen het kunstje, maar in het C-segment is dit nog vrij uniek. Verder is er een geavanceerdere versie van de dodehoekassistent beschikbaar. Die waarschuwt niet alleen wanneer er iemand in de dode hoek rijdt, maar kan ook actief een zij-aanrijding voorkomen door (enigszins bruusk, dat wel) in te grijpen. Verder waarschuwt de auto je – wanneer je geparkeerd staat en wilt uitstappen – ook om vooral je portier niet te openen wanneer er bijvoorbeeld een fietser komt aanrijden.

Indrukwekkend is verder het augmented navigatiesysteem. Dat werkt met een camera aan de voorkant van de auto waarvan het beeld op het multimediascherm geprojecteerd wordt. In realtime worden aan dat beeld duidelijke (in werkelijkheid niet bestaande) pijlen en verkeersborden toegevoegd die je op het juiste moment de juiste kant op loodsen. Nooit meer de verkeerde afslag op een rotonde!


SOEPELE AANDRIJFLIJN

Aan het eind van de herfst staat de Mercedes-Benz A 160 (met een 107 pk sterke benzinemotor) in de showroom vanaf € 30.695. Voor AMG-geweld moeten we ook nog even geduld hebben. Tot dan is de nieuwe A leverbaar met keuze uit drie motoriseringen: één diesel en twee benzinemotoren. De diesel is de A 180 d, die met z'n 1.461 cc goed is voor 116 pk en standaard een zeventraps DCT krijgt. Voorlopige topper is de A 250, voorzien van een 224 pk leverende 2,0-liter viercilinder met eveneens die zeventrapsautomaat. Verder is er de A 200, de auto waarmee wij op pad zijn geweest. Deze beschikt over een bij 163 pk piekende, uit aluminium opgetrokken 1.332 cc-motor die erg soepel zijn werk doet. En dat niet alleen, hij doet dat zonder hinderlijke trillingen of vibraties. Enige wanklank (letterlijk) is dat de motor z'n werk niet altijd in stilte doet. Wanneer we het gaspedaal wat dieper intrappen, lijkt het even alsof er een nagelende diesel aan het werk is; niet storend, wel hoorbaar. Mercedes-Benz zegt dat er bij bepaalde belasting en toerentallen twee cilinders worden uitgeschakeld. We moeten het voor waarheid aannemen, want gemerkt hebben we het niet, zo soepel gaat dat.

Standaard wordt de A 200 geleverd met een handgeschakelde zesbak, wij reden de auto met de tegen een meerprijs van € 2.172 leverbare zeventraps DCT. Deze motor en transmissie vormen een prima tandem, de bak weet heel goed wanneer hij wel en niet moet schakelen. En als hij iets moet doen, gebeurt het heel erg snel en soepel.

MULTI-LINK

Alle A's hebben vóór McPherson-poten, een beproefd concept. Achter zijn er twee varianten. De A 200 en de A 180 d hebben een torsie-as, terwijl de A 250 (net als de geplande 4Matic-vierwielaandrijvers) wordt voorzien van een multi-linkconstructie. Over hoe de torsie-as zich in de praktijk gedraagt, kunnen we niets zeggen. 'Onze' A 200 was er namelijk één met verstelbare schokdempers en dan krijgt hij automatisch de multi-linkophanging. Dat geldt overigens ook voor versies met grotere wielen, eveneens een optie. De auto ligt mooi stabiel en koersvast op de weg. Met de schokdempers in de comfortabele modus is de A ook echt comfortabel, zonder te week of te deinerig te worden. In de sportstand wordt het onderstel merkbaar stugger en komen hobbels en kuilen iets duidelijker door. De besturing is mooi precies, maar maakt wel een enigszins afstandelijke indruk, een beetje synthetisch. Wellicht is dat het gevolg van de elektrische actuatoren in de stuurinrichting die het mogelijk maken dat de auto zelf kan sturen.

Bestellen kun je de nieuwe A-klasse nu al en in de loop van volgende mei staat hij bij de dealers. De prijslijst begint (tot de herfst dus) met de A 200 voor een vanafprijs van € 36.724. Relatief gezien is de A 180 d net iets goedkoper. Die staat weliswaar voor € 36.818 in de catalogus, maar krijgt standaard de DCT-transmissie. De prijzen liggen al met al beduidend hoger dan die van een gelijkwaardig gemotoriseerde Volkswagen Golf; ze lopen feitelijk meer in de pas met die van bijvoorbeeld de BMW 1-serie. In de koopjeshoek hoef je de A-klasse daarom niet te zoeken. Maar goed, je krijgt voor je geld wel een in alle opzichten heel volwassen compacte middenklasser.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz A-klasse
Mercedes-Benz Mercedes-Benz A-klasse

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

INFO
ANWB
ANWB
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 554
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Mercedes-Benz A 180 Business Line (4D/7A)
€ 579
Bekijk nu ⟩
Alphabet
Alphabet
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 629
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 548
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A 180 Business Line (4D/7A)
€ 614
 
Mercedes-Benz A-klasse in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz A 180 SOLUTION AUTOMAAT CAMERA - PANORAMADAK

    Mercedes-Benz A 180 SOLUTION AUTOMAAT CAMERA - PANORAMADAK

    • 2021
    • 21.859 km

    € 35.750

    Mercedes-Benz A-klasse 180 Ambition AMG Line Automaat | Uniek Lage KM-Stand -A.S. ZONDAG OPEN!-

    Mercedes-Benz A-klasse 180 Ambition AMG Line Automaat | Uniek Lage KM-Stand -A.S. ZONDAG OPEN!-

    • 2015
    • 15.254 km

    € 22.490

    Mercedes-Benz A-klasse 160 BlueEFFICIENCY Avantgarde Navigatie + 2xPDC + Half leder

    Mercedes-Benz A-klasse 160 BlueEFFICIENCY Avantgarde Navigatie + 2xPDC + Half leder

    • 2012
    • 116.712 km

    € 6.950

Meer Mercedes-Benz A-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz A-klasse (A35 AMG @ pag. 5)

    265
    • 24 juni 2021

Lezersreacties (70) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz A-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz A-klasse occasions
  • Mercedes-Benz A-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz A-klasse tests
  • Mercedes-Benz A-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz A-klasse index
PREMIUM
Mercedes A250e Business Solution AMG Limited - Test

Mercedes A250e Business Solution AMG Limited - Test

Mercedes-Benz lepelt relatief grote accupakketten in zijn plug-in hybride-versies. Neem de...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 160 Business Solution AMG (2020)

    Mercedes-Benz A 160 Business Solution AMG...

    3
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 180 d Business Solution (2019)

    Mercedes-Benz A 180 d Business Solution...

    • 5 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 180 Ambition (2017)

    Mercedes-Benz A 180 Ambition (2017)

    • 22 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 250 e Business Solution AMG (2020)

    Mercedes-Benz A 250 e Business Solution...

    17
    • 5 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 45 AMG 4MATIC (2017)

    Mercedes-Benz A 45 AMG 4MATIC (2017)

    1
    • 1 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 180 CDI Classic (2006)

    Mercedes-Benz A 180 CDI Classic (2006)

    2
    • 29 september 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 140 Classic (2001)

    Mercedes-Benz A 140 Classic (2001)

    1
    • 28 augustus 2021
meer reviews
Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

In het hypersegment van hothatches wordt turbokracht tot het uiterste gebruikt om zoveel mogelijk...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-Benz A-klasse-familie gefacelift onderweg

    Mercedes-Benz A-klasse-familie gefacelift...

    10
    • 6 april 2022
  • Achtergrond
    De Mercedes A200 Turbo was een echte binnenvetter

    De Mercedes A200 Turbo was een echte binnenvetter

    21
    • 20 maart 2022
  • Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    • 11 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz A-klasse facelift de kou in

    Mercedes-Benz A-klasse facelift de kou...

    13
    • 3 december 2021
  • Nieuws
    Facelift Mercedes-Benz A-klasse sedan onderweg

    Facelift Mercedes-Benz A-klasse sedan onderweg

    5
    • 8 oktober 2021
  • Nieuws
    Mercedes-Benz A-klasse gefacelift buiten de deur

    Mercedes-Benz A-klasse gefacelift buiten...

    12
    • 10 augustus 2021
  • Nieuws
    Vernieuwde Mercedes-Benz A-klasse gesnapt

    Vernieuwde Mercedes-Benz A-klasse gesnapt

    13
    • 23 juni 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km af op één acculading

    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km...

    134
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar van Mansory

    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar...

    35
    • 23 juni 2022
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 gesnapt

    Nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 gesnapt

    11
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Brabus restaureert Mercedes-Benz 300 SL 'van Andy Warhol'

    Brabus restaureert Mercedes-Benz 300 SL...

    9
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Mercedes' meest opulente SUV

    Facelift voor Mercedes' meest opulente...

    20
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden