Mercedes-Benz A 190 Elegance (2000)
Gespierde A
We gunnen iedereen een - ook in financieel opzicht - onbezorgd leven. Dan kun je je nog eens wat permitteren, zoals een echt leuke tweede auto, naast bijvoorbeeld de auto-van-de-zaak. Een luxeprobleem nietwaar, want welke auto neem je? Als dát je grootste probleem in het leven is hebben weinigen medelijden met u. Maar wij zijn de beroerdsten niet en willen ook bij deze situatie best de helpende hand bieden. Wat dacht u van een Mercedes A-klasse. En dan geen instappertje, maar de rapste van het stel: de A 190.
De mini-Mercedes is een auto die eigenlijk nergens mee te vergelijken is, dat is nu juist een grote attractie. En daarmee appeleert hij aan publiek dat iets heel aparts zoekt.
Mercedes zette de kleine A-klasse deels op als een soort multifunctionele ruimtewagen in zakformaat, en praktisch is een A wel. Niet dat je er met zevenen in kunt zitten, de wegklapbare en uitneembare stoelen vergroten toch aanzienlijk de gebruiksmogelijkheden ten opzichte van een gewone compacte middenklasser.
Het fleurig interieur (als je tenminste iets anders bestelt dan het grijs van onze test-A) met snaaks golvende lijnen geeft een modieus en jong effect. Ook rijdt de A 190 best dynamisch en lichtvoetig.
Waggelen
Het hoge woord moet er meteen maar uit: van een A 190 met 125 pk sterke 1,9-liter motor verwacht je enige sportiviteit. Dus niet dat-ie wat vaag rechtuit stuurt, vrij vervaarlijk helt in bochten en al bij middelmatig bochtentempo met knipperlampjes waarschuwt dat de stabiliserings-elektronica vol aan de slag is gegaan. Het is dan al haast van geen belang meer dat de wel degelijk fors sterke motor bij een beetje pittig gasgeven nogal opvallend rochelende sport-geluiden maakt.
Elke Mercedes A heeft standaard ESP. Electronic Stability Programm en (uitschakelbare) ASR antislip-regeling beperken bij de A het wegglijden van voor- of achterwielen wanneer de grip tekortschiet. Met als resultaat een mild onderstuurgedrag. Dat zoals gezegd al bij een heel wat lager bochtentempo opkomt dan je zou verwachten.
De Mercedes heeft korte vering, die kleine onregelmatigheden in het wegdek prachtig wegwerkt, maar grotere obstakels lang niet ongemerkt laat passeren. Daarnaast is zijn motor fraai stil bij rustig toeren maar nogal rauw bij acceleratie.
De stoelen in de A zijn sinds de introductie van de 190 gewijzigd, waarbij echter nog steeds weinig zijdelingse steun werd ingebouwd. En ze blijven nogal smalletjes. Achterin houden hoofd- en beenruimte zeker niet over. De A biedt door de hoge zit een uitstekend overzicht, ook rijdend in druk verkeer.
Achter de achterklep is niet bar veel kofferruimte beschikbaar. Maar door één of beide delen van de achterbank weg te klappen ontstaat wel een balzaal(tje) waarin ècht veel mee kan.
De uitrusting kent Airbags rondom, evenals schijfremmen met ABS, en ESP. En een 'bots-technisch' gezien zeer doordachte constructie. Hoe zit het met de verdere aankleding? Elektrische raam- en spiegelbediening, centrale vergrendeling met afstandsbediening, ruime verstelmogelijkheden op de bestuurdersstoel, kaartleeslampjes, dat biedt de Mercedes. En eigen deuren voor achterpassagiers met elektriek raam daarin.
En airco, hebben we dat ook? Nee, in de testauto zat een niet-automatische airco die extra betaald moet worden - ondanks de niet malse basisprijs van deze mobiel.
De Mercedes is relatief ruim, altijd vijfdeurs, en handig om te bouwen tot mini-verhuizer. Snel is-ie ook, maar daar heb je niet veel aan, gezien het on-sportieve weggedrag. Het magische ESP waakt zo fanatiek dat je haast niet in serieuze wegliggings-problemen kunt raken. De Mercedes is motorisch best stil en biedt een royale uitrusting, doch zonder associaties met een volgeladen topmodel op te roepen.
Dat leidt tot een tweeledige conclusie. Wordt dit de tweede auto in het huishouden, kies dan iets anders, een auto die ècht leuk is. Moet het echter iets bijzonders zijn als enige gezinsauto, dan valt de Mercedes A in de prijzen. Waarbij wij zouden kiezen voor wat minder (en goedkoper) dan een A 190, want aan diens extra prestatiepotentieel heb je helaas niet veel.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | A 190 Elegance |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.935 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.898 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.575 mm / 1.719 mm / 1.587 mm |
Wielbasis | 2.423 mm |
Massa leeg | 1.055 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 400 kg |
Banden | 195/50R16Prijzen |
Topsnelheid | 198 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s (fabrieksopgave: 8,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,1 s / 12,6 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 185 g/km |
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse
