Mercedes-Benz A 140 Classic (2001)

autoreview

Mercedes-Benz A 140 Classic (2001)

Signalement

UitvoeringA 140 Classic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst118.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste revieuw

  • 118.000 km

Ik heb er nu een paar 1000 kilometer opzitten met onze 'nieuwe' tweedehandswagen van 20 jaar oud! Maar wat ziet hij er nog goed uit ook het interieur na die tijd. Het design doorstaat de tand des tijds behoorlijk. Ik zie ook er nog best veel van rondrijden van deze w168 (eerste a klasse).

Het wagentje kocht ik voor amper 650 euro begin dit jaar aan nadat mijn vrouw haar Renault Clio III totaal verlies was. Na 6 jaar stilstand was een groot onderhoud, remmen, alle rubbers zoals banden en ruitenwissers en een roestbehandeling onderaan noodzakelijk. De typische kwaal van roest voor de achterwielen onder de kunststoffen afdekking van de drempel had ie ook.

Een behoorlijke basisversie maar voor die prijs mag ik niet klagen, ook niet over het motortje dat zijn werk prima doet en tegen een relative zuinigheid ook. Behalve als je snel rijd. Maar jah het is ook een benzine dus zijn minimum en maximum verbruik ligt verder uit elkaar dan een diesel. Onze moderne Opel Combo Life 1.2THP verbruikt meer maar die weegt ook 1570 kg en heeft de stroomlijn van een blokhut.
De 1400 motor is lekker soepel in lage toeren maar is niet gek van hoge toeren. Meer dan 4000 toeren laat ik hem niet draaien want dat heeft weinig zin. Op de autosnelweg is hij lekker stil want 2900 toeren bij 120km/h is prima.
Het verbruik zit tussen de 6 a 10l/100km (1 op 16,7 - 1 op 10). Dit laatste is wel met het gas tegen de plank, opschakelen aan 4000 toeren en 160 km/h op de autosnelweg rijden.

De standaard airco is heerlijk en ik schrik positief van het koelvermogen van deze optie. Ik zet hem nooit lager dan 22° C anders is het koud in deze auto, heeft ook een witte kleur wat handig is om de zonnestralen te weerkaatsen.

Op de baan is dit een stabiele wagen met ESP en ASR die behoorlijk snel ingrijpen wat een veilig gevoel geeft bij nat regenweer. Een afrit te snel genomen aan 90km/u in de regen? Geen probleem alles gaat met een fluwelen zachte handschoen te werk, de remmen grijpen in, de benzinetoevoer gaat dicht en alles komt goed! Ik heb diverse Mercedessen maar ik schrik positief van dit kleine autootje. Na de elandtest hebben de ingenieurs geen half werk geleverd van 'Das Haus'! De achterstoelen zijn blijkbaar ook deel van hun werk en dan vooral hun gewicht! Wat wegen die dingen loodzwaar! Zonder de achterbank erin, in 2 -delen, is hij duidelijk lichter, verbruikt minder maar ook minder 'strak' op de weg. Als deze zetels eruit zijn heb je ook een klein ruimtewonder.
De schriel ogende voorstoelen zitten ook bijzonder goed en zijn veelvuldig verstelbaar.

Een prima auto! Voor meer ruimte is er nog de L versie en voor de wat zwakke motor is er nog keuze genoeg. Een A190L is nog een versie die op mijn lijstje staat of bestaat er nog een A210L?

+ Motor voldoende soepel en koppelrijk gevoel
+ Redelijk zuinig
+ Straffe airco
+ Compacte afmetingen
+ Ruimtewonder
+ Tijdloos design
+ Veiligheidsgevoel
+ Passieve veiligheidsitems voor een concept van 1997!
+ Rijgevoel van een grotere Mercedes
+ Stabiel rijgedrag
+ Goedkoop in aanschaf voor het ogenblik

- Mercedes is duur in onderdelen en uurloon niet tegenstaande dit een A klasse is (benzinefilter 110 euro bijvoorbeeld).
- Weinig ruimte op ellenbooghoogte.
- Beperkt motorvermogen maar als je gewoon meewilt in het verkeer is dit prima, geen sportieve motor, wel soepel.
- Rijgedrag leeg zonder achterzetels.
- Weinig ruimte onder de motorkap om zelf dingen te repareren, er moet veel gedemonteerd worden.
- Zware achterzetels als je deze wilt demonteren
- Roestgevoeligheid en als het zichtbaar is is het te laat

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens