Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • A-klasse

Mercedes-Benz A 170 CDI Avantgarde (1999)

Kleinverbruiker

Mercedes-Benz A 170 CDI Avantgarde (1999)
  • Autotest
24 januari 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Mercedes A-klasse is een van de zuinigste Duitse auto's van dit moment. We wilden nu wel eens weten hoe zuinig die nieuwe CDI-motor is. Dat zoeken we uit in deze, laten we zeggen, kleinverbruikerstest.

De A170 heeft een viercilinder diesel met directe inspuiting in het vooronder. De inhoud bedraagt ongeveer 1,7 liter. Mercedes heeft veel werk gemaakt van de motor. Om te beginnen ligt de aluminium krachtbron bijna horizontaal om bij aanrijdingen in de dubbele bodem van de A-klasse te kunnen schuiven. Daarnaast vindt Mercedes dat zijn minimaal-diesel niet zonder een turbo en inlaatluchtkoeling kan en dat vier klepjes per cilinder erbij horen. Dat verklaart meteen een deel van de forse prijs. Zo kost een A170 CDI minimaal 46 mille en de afgebeelde testauto met al zijn opties moet rond de 57 mille opbrengen. De A170 CDI zet aanmerkelijk wat vermogen op de weg: 90 pk. En de aanwezigheid van een turbo resulteert ook in een forse trekkracht: 180 Nm, bij een relatief laag toerental.

Raffinement
De Benz komt vrij beschaafd tot leven. Warm is hij nauwelijks te onderscheiden van een benzinemotor; op constante snelheid is de CDI zelfs stiller dan een benzine-A160. Moet er versneld worden, dan komt er iets meer gerucht, maar het blijft oren spitsen om te horen dat dit een diesel is. Ook heeft hij een mooi trillingarme loop. De A-klasse trekt al vanaf 1000 toeren met gemak en eigenlijk kun je met hem alles tussen de 1500 en 2500 toeren. Pas op de snelweg ontkom je niet aan hogere toerentallen, maar ook dan excelleert de Benz: kruisen met 150 km/h gaat ontspannen in een aangename rust. Deze auto is niet gebouwd op superprestaties, maar heeft beslist geen moeite de verkeersstroom bij te houden. Met een sprinttijd naar 100 van zo'n 13 seconden is de Benz voldoende vlot. Doordat de turbo al vroeg bij de les is, laat de A170 CDI zich ook van zijn beste kant zien bij de tussensprintjes. Hij is met name in 5 duidelijk sneller dan de benzinegestookte A160. Terugschakelen voor inhalen is eigenlijk niet nodig. En dan natuurlijk het verbruik, waar het in deze test een beetje om draait. Om dat goed uit te zoeken, reden we met de Benz een lange rit kriskras door Nederland, waarbij ook stad en buitenwegen niet werden gemeden. We hielden ons netjes aan de regels en hanteerden een redelijk rustige rijstijl. De A-klasse haalt hier een gemiddeld verbruik van 1:17,6. Onder nog gunstiger omstandigheden: prachtig droog en windstil weer en minder haast zit er zeker nog meer in: 1:20 moet kunnen voor de A-klasse. Dat vergt veel zelfbeheersing van de bestuurder, want de A wil maar al te graag vlot vooruit. Overigens was het verbruik over de hele testperiode 1:16,7. Daardoor kun je dik 900 km lang doorrijden voordat er weer moet worden getankt. Het interieur van de A ziet er serieus uit, maar dat mag ook wel voor dat geld. Fijne stoelen om op te zitten met voorin genoeg bewegingsvrijheid en een achterbank met gebrek aan hoofdruimte voor volwassenen bepalen het beeld in het interieur van de A-klasse. Toch is er hier en daar wel wat bezuinigd. Kijk bijvoorbeeld eens naar de wijzerplaten: geen Duitse trots meer, maar Italiaans werk. En ook de temperatuurmeter voor de koelvloeistof ontbreekt. En zo'n A-klasse is niet helemaal gevrijwaard van rammeltjes; ondenkbaar in een grote Benz. Wel groots is de uitrusting met vier airbags, ABS, ESP, elektrische ramen vóór, centrale vergrendeling en vijf hoofdsteunen. Voor de Avantgarde komen daar dan nog bij bekleding in leer/stof-combinatie, lichtmetalen velgen, roomwitte wijzerplaten en afstandsbediening voor centrale vergrendeling. Een echte aanrader vinden we overigens de halfautomatische bak. Kost dik f 2.200 extra, maar schakelt voortreffelijk. De A laat zich makkelijk over bochtige wegen rijden, maar toont wel een duidelijk onderstuur bij flink gasgeven. De vering is op korte richels behoorlijk stug, maar weet aardig raad met golvingen. Remmen doet hij voortreffelijk. De A170 CDI staat nu in onze herinnering als de allerfijnste A-klasse die we ooit hebben gereden. Voor 1500 piek minder is er overigens ook een A160 CDI, maar die geringe besparing levert veel minder rijplezier op. De A170 CDI is, zeker met de halfautomaat, een heerlijke auto. En met de Avantgarde-uitrusting is zo'n A-tje een erg gelikt mobieltje. Als je het vele geld eraan uit kunt/mag uitgeven absoluut een hebbedingetje.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model A 170 CDI Avantgarde
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.045

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.689 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 180 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 3.575 mm / 1.719 mm / 1.601 mm
Wielbasis 2.423 mm
Massa leeg 1.050 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 400 kg
Banden195/50R15Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 12,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,6 s / 14,4 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz A-klasse
Mercedes-Benz Mercedes-Benz A-klasse

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

INFO
ANWB
ANWB
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 554
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 569
Bekijk nu ⟩
Alphabet
Alphabet
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 629
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Mercedes-Benz A 180 Business Line (5D/7A)
€ 571
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A 180 Business Line (4D/7A)
€ 614
 
Mercedes-Benz A-klasse in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz A-klasse 1.4 A140 Elegance

    Mercedes-Benz A-klasse 1.4 A140 Elegance

    • 1998
    • 173.868 km

    € 1.350

    Mercedes-Benz A-klasse 140 Elegance Handel/export prijs

    Mercedes-Benz A-klasse 140 Elegance Handel/export prijs

    • 2000
    • 150.480 km

    € 1.395

    Mercedes-Benz A-klasse 140 Elegance

    Mercedes-Benz A-klasse 140 Elegance

    • 2001
    • 146.178 km

    € 2.500

Meer Mercedes-Benz A-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz A-klasse (A35 AMG @ pag. 5)

    265
    • 24 juni 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz A-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz A-klasse occasions
  • Mercedes-Benz A-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz A-klasse tests
  • Mercedes-Benz A-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz A-klasse index
PREMIUM
Naar de Klokje Rond-keuring - Barrelbrigade

Naar de Klokje Rond-keuring - Barrelbrigade

Genoeg gelachen. Het aanschaffen van een oud barrel is simpel, maar met de vraag of die technisch...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 160 Business Solution AMG (2020)

    Mercedes-Benz A 160 Business Solution AMG...

    3
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 180 d Business Solution (2019)

    Mercedes-Benz A 180 d Business Solution...

    • 5 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 180 Ambition (2017)

    Mercedes-Benz A 180 Ambition (2017)

    • 22 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 250 e Business Solution AMG (2020)

    Mercedes-Benz A 250 e Business Solution...

    17
    • 5 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 45 AMG 4MATIC (2017)

    Mercedes-Benz A 45 AMG 4MATIC (2017)

    1
    • 1 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 180 CDI Classic (2006)

    Mercedes-Benz A 180 CDI Classic (2006)

    2
    • 29 september 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz A 140 Classic (2001)

    Mercedes-Benz A 140 Classic (2001)

    1
    • 28 augustus 2021
meer reviews
Barrels op Zandvoort - Team Nic

Barrels op Zandvoort - Team Nic

20

De Barrels zijn op Zandvoort. Grote woorden van Nic de Boer over de prestaties van Mercedes-Benz...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse en B-klasse'

    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse...

    91
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz A-klasse-familie gefacelift onderweg

    Mercedes-Benz A-klasse-familie gefacelift...

    10
    • 6 april 2022
  • Achtergrond
    De Mercedes A200 Turbo was een echte binnenvetter

    De Mercedes A200 Turbo was een echte binnenvetter

    21
    • 20 maart 2022
  • Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    Audi RS3 vs. Mercedes-AMG A45 S - Dubbeltest

    • 11 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz A-klasse facelift de kou in

    Mercedes-Benz A-klasse facelift de kou...

    13
    • 3 december 2021
  • Nieuws
    Facelift Mercedes-Benz A-klasse sedan onderweg

    Facelift Mercedes-Benz A-klasse sedan onderweg

    5
    • 8 oktober 2021
  • Nieuws
    Mercedes-Benz A-klasse gefacelift buiten de deur

    Mercedes-Benz A-klasse gefacelift buiten...

    12
    • 10 augustus 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    47
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    14
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    16
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse en B-klasse'

    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse...

    91
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km af op één acculading

    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km...

    143
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar van Mansory

    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar...

    36
    • 23 juni 2022
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden