Mercedes-AMG GLC 43 (2017) - Test
Gewoon is niet genoeg
Nog voordat modellen als de Audi Q3 RS en BMW X6M het levenslicht zagen, maakte Mercedes al AMG-modellen van zijn SUV's. Toch is met deze GLC 43 iets bijzonders aan de hand.
Het AMG-label is al sinds jaar en dag beschikbaar voor zo'n beetje elke Mercedes op de markt. R-klasse, S-klasse, ML- en GL-klasse: maakt niet uit, AMG wist er raad mee. Uiteraard waren er uitzonderingen, de meeste nog begrijpelijk ook. Iedereen snapt wel dat er weinig behoefte was aan AMG-versies van de B-klasse of de eerste generatie A-klasse. Opvallend genoeg was er ook geen Affalterbach-variant van de GLK, en dat ligt minder voor de hand. Wellicht pasten de V8-en waarmee AMG's in die tijd (minimaal) standaard werden voorzien, niet in de auto. De opvolger van de GLK heet GLC en nu is het wel tijd voor wat extra power en blingbling. Dat gaat in twee stappen. Er is pas een heuse 63-versie met de weergaloze 4.0 biturbo V8 onthuld, maar wij reden al met de iets bravere 43 AMG-versie.
De 43-serie is een rechtstreeks antwoord op de S-modellen van Audi. Waar de Audi RS modellen concurreren met de AMG's van Mercedes, wist Audi met zijn S-modellen een niche te creëren waar de concurrentie tot voor kort geen echt antwoord op had. Maar nu heeft BMW zijn M-performance modellen (zoals de M235i naast de 'echte' M2) en heeft Mercedes zijn 43-lijn in het leven geroepen. Meer power, meer glimmers en een eigen badge zonder dat het ten koste gaat van het hardcore werk in de vorm van de 63-versies. In het geval van de GLC komt daar bij dat dikke versies van de Porsche Macan en de Jaguar F-pace en heel eigen niche aan het creëren zijn. Daarvan moet de GLC 43 een graantje meepikken.
Het is een wat merkwaardige auto. De V6 ramt de auto in minder dan 5 seconden naar
100 km/h, dus hij is snel zat. Het hoge koppel van 520 Nm is wat je in praktijk meer zult waarderen. Je stuwt de auto voorwaarts en dankzij de soepele negentraps automaat wordt al die trekkracht efficiënt ingezet.
Koppeloceaan
Dankzij luchtvering is het in de Comfortstand evengoed een prima reisauto, maar het onderstel weet goed raad met hoog tempo in de bochten. Evengoed staan de Porsche Macan en de BMW X4 op een andere planeet qua rijdynamiek. De GLC moet het vooral hebben van zijn hoogwaardige afwerking, het hoge vermogen en zijn uitstraling, en zo een alternatief bieden voor genoemde Macan of wellicht een Audi SQ5. BMW heeft op zijn beurt nog de X4 M40i in de aanbieding, die qua carrosserievorm natuurlijk een concurrent is voor de GLC 43 Coupé.
Ondanks het feit dat hij bochten niet uit de weg gaat, is de GLC dus geen overdreven dynamische auto. De doelgroep maakt dat vermoedelijk niet veel uit. Ze willen de GLC en hebben geld, dus doe maar een dikke. Totdat de GLC 63 in de showroom staat, kunnen die mensen met deze 43 prima uit de voeten. Daarna wordt het twijfelen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Snel zat
- +Prachtig interieur, stoere buitenkant
- -Duur zonder opties, nog duurder met opties
- -Rijbeleving niet bijzonder
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz GLC 250 4MATIC Premium Plus
- 2019
- 109.818 km

Mercedes-Benz GLC 350e 4MATIC Business Solution AMG Climate Control | Verwarmbare en elektr. verstelbare voorstoelen | Lederen bekleding | Lichtmetalen velgen |
- 2018
- 120.893 km

Mercedes-Benz GLC 350e 4MATIC Premium * GOED ONDERH. !!
- 2018
- 138.574 km
Lees ook
SUV tegen stationwagen - Vergelijking
Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio - Mercedes-AMG GLC 63 S
Mercedes-AMG verslaat ronderecord Nürburgring Alfa Romeo
BMW X3 vs. Mercedes GLC-klasse - Dubbeltest
BMW X3 - Mercedes-Benz GLC-klasse - Volvo XC60
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.