Test: Mercedes-AMG CLA 45 S
De compacte supercar
De komst van de 35 AMG-versies voor de A- en CLA-klasse gaf Mercedes de ruimte om uit te pakken met de nieuwe 45-modellen. Die ruimte heeft het merk ten volle benut.
Dat er van die nieuwe generatie A-klasse opnieuw een AMG zou komen, was een no-brainer, maar toen er een A35 kwam, waren sommigen wat verrast. Als onderdeel van de nieuwe AMG Sportline-modellen (als concurrent van bijvoorbeeld de S-modellen van Audi) had deze iets minder vermogen dan de uitgaande 45. Was dat raar? Nee natuurlijk niet, een kind kon bedenken dat er een A45 zou volgen, iets wat een technicus desgevraagd meteen toegaf tijdens de dynamische lancering van die A35. “En hij wordt heftig”, beloofde ze. Met de komst van de A45 en CLA45 AMG is die belofte ingelost. De 45 S-modellen hebben maar liefst 421 pk, bizar veel voor een 2.0-motor: een record voor een productiemodel. Het uiterlijk met die vier uitlaten, dikke wielen en gigantische luchtopeningen in de voorbumper is al superdik, maar als je de optionele AMG-pakketten voor aerodynamica aankruist, krijg je er nog een hele stoot aan zwarte spoilers, vleugeltjes en een gigantische open diffusor bij. Ongetwijfeld zal zwart en matgrijs veel worden besteld, maar een heftige kleur zoals het Zonnegeel van ons testmodel staat hem natuurlijk supergoed.
Ghost car
Stap in de cockpit en verwonder je over de pracht en praal, van mooi leer en alcantara tot het meest uitgebreide MBUX-multimediasysteem met een gigantisch head-up systeem. Niet alleen de klokken voor je en het MBUX in het midden kun je geheel naar keuze instellen, maar ook het head-up display is naar wens in te delen. En niet alleen met een snelheidsmeter en je navigatieaanwijzingen. Nee, ga een circuit op en time je rondetijd, waarna de auto desgewenst een ghost car in je HUD projecteert. Hoe vet is dat.
Door al die pracht en praal verwacht je op één of andere manier geen vlijmscherpe rijeigenschappen. Meer een hoop power met goede wegligging, zoals het veel AMG’s betaamt. En het stuurgevoel in de eerste paar bochten lijkt dat te bevestigen. Goed, maar het kan directer en het is niet alsof je in een Honda Civic Type R zit. Power is er wel: de (gigantische) turbo moet even op stoom komen, maar dan haalt het blok door tot de toerenbegrenzer, waarbij de acceleratie enkel toeneemt. Het blok in de vorige generatie had een merkbaar kleinere powerband. Gekoppeld aan die motor is een gloednieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling, speciaal voor de nieuwe 45-modellen ontwikkeld. In de brave rijmodi houdt hij het toerental wel te lang irritant laag, maar schakel naar Sport en hij is goed bij de les, al helemaal als je aan het flipperen slaat. En dat is niet het enige. Het onderstel herbergt capaciteiten die ons werkelijk hebben verrast.
Hardcore
Net als de uitgaande Ford Focus RS heeft Mercedes koppelingen op de achteras gezet die het vermogen van links of rechts kunnen sturen om de auto de hoek om te krijgen. Hierdoor verandert de balans van de auto volledig. Rem aan bij een haakse bocht, stuur in en ga vol op het gas. Een normale hot hatchback zal dan moeten balanceren op het randje van grip, omdat alle kracht naar de voorwielen gaat. Zelfs met een vierwielaangedreven VW Golf R die wat vermogen naar achteren stuurt en zelfs een klein beetje de kont wil omduwen, krijg je niet het gedrag van deze CLA45 S. Geen enkel storend effect in je stuur terwijl de banden het asfalt grijpen op een hardcore manier die je niet bij zo’n luxe auto verwacht. Stoom snelle fly-overs in en je snapt waarom het loont dat Duitse merken de autobahn in het achterhoofd hebben bij het ontwikkelen van hun auto’s. De wegligging van de Mercedes is ontstellend goed en deze 45 gaat zonder twijfel verder waar de vorige generatie ophield.
Los van het surplus aan vermogen van de S (421 versus 387 pk voor de non-S) krijg je standaard het sportstuur met de AMG-Ridecontrol-bediening op het stuur en een hele zwik extra AMG-logo’s, sportpedalen en mooie interieurdetails. De sportuitlaat is standaard. Hij sputtert bij gas los, dreunt bij accelereren en produceert bij de hogere toerentallen een harde huil die lekker blijft hangen en harder wordt als je de begrenzer opzoekt. De sprint naar 100 gaat in 4,3 tellen. Dat is al snel, maar zeker op de tussensprint is de auto zeer snel als je de turbo op stoom houdt. Je zult met bijvoorbeeld een Porsche 911 een hele klus hebben om deze luxe zakraket op een bochtige weg bij te houden. Zijn point-and-go-mentaliteit is naar een hoger plan getild en de 45 staat een aantoonbare trede hoger dan de CLA35 AMG, die juist erg doet denken aan de vorige CLA45. Maar het mag ook wel. Alle techniek is niet gratis en standaard kost de 45 S al – houd je vast – € 100.000.
De capaciteiten van deze Mercedes echt buitenaards voor dit segment. Voor wat hij moet
zijn, slaagt de CLA45 S AMG met vlag en wimpel. Of je liever deze hebt of de A45 S hangt af van je smaak. Ze rijden zo goed als hetzelfde, maar de CLA oogt watvolwassener, simpelweg omdat het geen hatchback is.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Mercedes heeft zich werkelijk helemaal uitgeleefd met de nieuwe 45-versies in dit segment. Zonder extra’s al meer dan een ton betalen voor een CLA-klasse is bizar veel geld, maar dan krijg je er wel één met net zo veel luxe als een S-klasse en met de dynamische capaciteiten én technieken van een supercar. Er zijn in dit segment sportwagens met meer puurheid en zijn uitstraling zal niet iedereen bevallen, maar verder is dit een extreem geavanceerde en extreem luxe sportauto.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CLA 45 AMG S 4MATIC+ |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 110.510 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Maximaal vermogen | 310 kW / 421 pk |
Maximaal koppel | 500 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.688 mm / 1.830 mm / 1.439 mm |
Wielbasis | 2.729 mm |
Massa leeg | 1.575 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 245/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,3 s (fabrieksopgave: 4,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 2,5s |
Brandstofverbruik | 9,4 l/100km (fabrieksopgave: 8,3 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 200 g/km |
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.