Mercedes-AMG A 45 S - Eerste rijtest
Supercar in zakformaat
421 pk in een Mercedes A-klasse. Laat dat even bezinken. En bedenk dan dat dit enorme aantal wordt opgehoest door een viercilindertje. Niet eentje die is beetgepakt door een tuner, maar ‘gewoon’ afkomstig is van Mercedes zelf. Mercedes-AMG, dat dan weer wel…
Het uitdenken, ontwikkelen en bouwen van een nieuwe auto is een continu proces van compromissen sluiten; de klanten willen dit, de marketeers dat, de boekouders zus en de ingenieurs zo. Bij laatstgenoemde groep is het vaak eerder een kwestie van kúnnen dan willen. Want natuurlijk kunnen ze bij AMG een viercilinder turbomotor bouwen die nog veel krachtiger is dan de 421 pk en 500 Nm die ze er nu uit halen. Maar de boel moet ook nog een autoleven lang heel blijven, als het even kan. Dus wordt er gewerkt met forse toleranties.
Toch is het AMG gelukt om de sterkste productie-viercilinder ter wereld te bouwen – net zoals ze dat flikten bij de vorige, 381 pk sterke A45. De motor van de nieuwe A45 heeft echter weinig tot niets te maken met die van zijn voorganger. AMG bouwde een compleet nieuw blok. Dat ligt, als je het vergelijkt met de motor van de A35 AMG, 180 graden gedraaid (turbo en uitlaatspruitstuk zitten aan de kant van het schutbord) in de snuit van de A-klasse. Een snuit die zijn AMG-afkomst verraadt door de twaalf verticaal geplaatste lamellen in de grille. De kenner ziet het meteen, maar verder kun je met een A45 AMG net zo anoniem door het verkeer gaan als met een A180 diesel.
Je kúnt er namelijk voor kiezen om hem in het grijs te bestellen en al het extra spoilerwerk achterwege te laten. Zoals een van de testauto’s, die daarmee een echte ‘sleeper’ is (aan de buitenkant zie je nauwelijks iets van het prestatiepotentieel). Als contrast staan er ook enkele gele exemplaren in volledig AMG-tenue klaar voor een rondje over het circuit van Jarama bij Madrid. Laten we daar maar eens mee beginnen.
SUPERCARTIJDEN
Met zijn combinatie van snelle en krappe bochten, uitgesmeerd over een glooiend landschap, doet Jarama een beetje denken aan Zandvoort. Met dat verschil, dat ik die baan wél goed ken en zijn Spaanse evenknie niet. Gelukkig rijdt meervoudig DTM-kampioen Bernd Schneider voorop in een AMG GT om het tempo en de lijnen aan te geven. Al snel wordt duidelijk dat de A45 AMG rechtuit onbeschoft snel is: 0-100 in 3,9 seconden, een topsnelheid van 270 km/h! Dat waren tot voor kort supercartijden.
Bij het ingaan en uitkomen van langzamere bochten is het zaak de auto netjes af te remmen, beheerst in te sturen en de neus in de juiste richting te zetten voordat je op het gas kunt gaan staan. Voer je deze handelingen te rommelig uit, dan drukt de neus al vlot naar buiten. Een beetje gas liften zet in zo’n geval minder zoden aan de dijk dan lomp gas bijgeven. Dankzij het enorme vermogen en koppel zet de achterkant gemakkelijk een stap naar buiten, waardoor je de auto niet alleen in een leuke drift, maar ook in de juiste richting kunt dirigeren. Met dank aan de nieuwe 4Maticvierwielaandrijving die afhankelijk van de gekozen rijmodus het vermogen grotendeels naar de achterwielen kan sturen. Op hun beurt krijgen ze de juiste hoeveelheid koppel toebedeeld via twee elektronisch aangestuurde lamellenkoppelingen aan het differentieel.
Je kunt, net als bij de vorige Ford Focus RS, zelfs driften met de A45. Door deze ‘speelse’ verdeling van de aandrijving over de vier wielen is de nieuwe A45 stukken leuker om mee te sturen dan zijn voorganger. Die had een behoorlijk hard afgestemd onderstel; daar heeft Mercedes nu een scheutje comfort aan toegevoegd, waardoor er iets meer rol in het koetswerk zit en het op langere snelwegritten beter is uit te houden aan boord.
LAAT MAAR BEUKEN
Hoe leuk de circuitsessie ook is, op de openbare weg voelt de A45 zich beter thuis. Deze auto lijkt gemaakt voor bochtige bergweggetjes. Er is genoeg speelruimte om de achterkant te laten uitbreken en daarnaast is er de geruststellende wetenschap dat de voorwielen je altijd weer in het juiste spoor trekken. En laat die tweeliter turbomotor maar beuken. Het vermogen stijgt nagenoeg lineair met het toerental, het koppel piekt pas bij 5.000 tpm en je kunt doorhalen tot ver boven de 7.000 tpm.
Alsof het een atmosferisch blok is. Hou hem lekker op toeren en van een turbogat is nauwelijks nog sprake. Het motorgeluid is niet bijster indrukwekkend (al doen de speakers in de sportieve rijmodi kun best), het uitlaatgeknetter bij ‘gas los’ hebben we wel eens heftiger gehoord. Wat ook heftiger zou mogen: de klappen die de achttraps automaat via de dubbele koppeling uitdeelt bij het opschakelen. Dat gaat nu zo soepel en vloeiend dat het een deel van de beleving wegneemt.
Mercedes levert de nieuwe A45 AMG in twee smaken: de 387 pk/480 Nm sterke ‘basisversie’ en de door ons gereden S-uitvoering met 421 pk/500 Nm. Heb je liever een kofferbak? Ga dan voor de CLA 45 AMG. Prijzen voor beide modellen worden in september bekend gemaakt, de verwachting is dat de eerste auto’s tegen het einde van het jaar worden uitgeleverd.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Topmotor
- +Speels karakter
- -Erg veel rijmodi
- -Bak biedt weinig sensatie
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | A 45 S AMG 4MATIC+ |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 8 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 100.249 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Maximaal vermogen | 310 kW / 421 pk bij 6.750 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.419 mm / 1.796 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.729 mm |
Massa leeg | 1.535 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.500 kg |
Banden | 245/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,9 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 203 g/km |
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz A-klasse 200 AMG 164PK Pano Camera Sfeerverl. LED Virtual Navi Clima Cruise PDC 18"LMV
- 2018
- 98.844 km

Mercedes-Benz A-klasse 180 d AMG|PANO|SFEER|BOMVOL
- 2022
- 73.633 km

Mercedes-Benz A-klasse 250 e Progressive | Rijassistentie Pack | Panoramadak | Sfeerverlichting | Augmented Reality | Car Play | Inclusief 24 maanden Mercedes-Benz Certified garantie voor Europa.
- 2021
- 76.469 km