Mercedes-AMG A35 - Eerste rijtest

Nieuwe instapper van AMG

38 reacties

Video
AutoWeek 50 2018
AutoWeek 50 2018

Je leest het in AutoWeek 50 2018

Voor de A-klasse is er een nieuwe instapper van AMG: de A35. Met 306 pk niet bepaald een stakker. Roy probeerde hem voor jullie!

In een vermogensrace die sneller en sneller gaat, worden sportauto’s in hoog tempo sterker en sterker. Zo heeft de Polo GTI nu al net zoveel vermogen als de eerste Porsche Boxster en gaat een Mercedes C63S AMG al de Ferrari F40 voorbij. Onder al die snelle varianten ontstaan gaten waarin je een nieuw sportief model in de markt kunt zetten zonder dat die nieuwe auto lafjes aanvoelt. Zo komen er meerdere sportieve varianten van een modelreeks. Van alle merken doet Audi dat het langst. Sinds de jaren 90 biedt het van veel modellen twee sportieve versies aan, een S naast een RS. De S-versies zijn beter bereikbaar dan de RS-modellen, maar hebben toch een cool imago.

VERRASSING

Dat BMW en Mercedes dit voorbeeld volgen, is niet zozeer logisch, het is eerder vreemd dat ze dat niet veel eerder hebben gedaan. Bij BMW vinden we nu modellen als de M240i, terwijl er ook een hardcore M2 is en Mercedes heeft bij de meeste modellen nu een nieuwe AMG-instaplijn beschikbaar. Het begon met AMG 43-versies van de C- en E-klasse naast de hardcore AMG 63-varianten. Die had een iets dikker uiterlijk, een wat strakker onderstel en een motor met lekker veel pk’s. Naast de enorme hoeveelheid power bij de dikste AMG’s kan dat gemakkelijk; de prijs komt daardoor bovendien op een bereikbaarder niveau te liggen.

Na de komst van de nieuw A-klasse was het uiteraard wachten op de snelle versie. De A45 was een groot succes als eerste viercilinder AMG, dus de vraag was niet óf maar wannéér die snelle nieuwe A-klasse zou komen. Toch was de komst van een lichtere A35 een verrassing. Net als bij de grotere Mercedessen is het een iets bravere instapper. Vergeleken bij de 380 pk van de uitgaande versie kun je veilig zeggen dat je met ietsje minder pk’s nog steeds goed uit de voeten kunt. Zo komt het dat we over een regenachtig Mallorca rijden met een felgele A-klasse die veel geluid produceert.

Het vermogen van deze instap-AMG is 306 pk, zodat de Audi S3 en Volkswagen Golf R niet geheel toevallig in hetzelfde spectrum zitten. De bekende 2,0-liter turbo is gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Om alle krachten goed naar het asfalt te krijgen, is 4Matic standaard. Aan de buitenkant is de auto te herkennen aan twee grote enkele uitlaten die zijn ingebouwd in de diffuser en aan de bekende AMG-voorspoiler, al zie je die steeds vaker op instappers dankzij optische pakketten. De auto rijdt veilig en rotsvast. Het is een kwestie van de neus de goede kant op krijgen en vol op het gas gaan staan. Door de overvloed aan tractie en koppel stuwt de auto zich vervolgens voort.

Dankzij het merkbaar verlaagde en verharde onderstel ‘zet’ het onderstel zich snel bij het insturen, hoewel er weinig speelsheid in de koets zit. Als je van het gas gaat, zit er 0,0 beweging in de kont, waardoor je de auto niet echt een bocht in kunt gooien. Je kunt pushen tot er onderstuur begint, en dat is het. De besturing is nog altijd relatief indirect voor een hot hatch, maar je voelt goed wat er gebeurt. De motor heeft voldoende power, maar wekt weinig emotie.

Het toerenbereik is niet al te groot, maar waar je wel boost hebt, gaat het meteen hard. De dubbele koppeling schakelt snel genoeg tijdens het rijden en ook de reactie op de flippers is sneller dan hij voorheen soms was. Maar bij wegrijden of switchen tussen de vooren achteruit grijpt de koppeling langzaam aan, wat ergernis opwekt. Sta je niet vlak, dan rolt de auto soms. Dat gebeurt vooral als je van je rem gaat en niet meteen gas geeft en bij het insteken.

MEER DAN GENOEG

Het geheel van de auto doet qua rijden én aandrijflijn sterk denken aan de uitgaande A45. Dat is geen toeval, horen we van een AMG-expert. “Die auto was relatief toegankelijk en bruikbaar, dat wilden we met de A35 verder doortrekken. We wilden de prijs (in Duitsland, red.) onder de € 50.000 houden, maar daarvoor wel een zeer capabele allround auto afleveren. De vrijheid die we hierdoor aan de bovenkant creëren, gaan we vervolgens met de nieuwe A45 opvullen. Die auto komt volgend jaar en wordt extremer en meer hardcore dan zijn voorganger; het wordt echt een heel bijzonder apparaat.” Een interessant idee, want bij de dikkere AMG’s is dat echt anders. Voor iemand die de vorige C63 gewend was, is de nieuwe C43 zeker geen vervanging.

Maar de claim klopt. Voor veel berijders van de vorige A45 zal deze A35 inderdaad meer dan genoeg zijn. Je merkt op de sprint dat hij minder snel is (70 pk verschil voel je), maar qua dynamiek, kabaal en rijeigenschappen doet hij niet heel veel onder voor zijn voorganger. Door het merkbaar betere comfort is hij zelfs iets fijner in het dagelijks gebruik. Dit staat uiteraard los van de evolutie die de nieuwe A-klasse heeft doorgemaakt, bijvoorbeeld op het gebied van multimedia en veiligheidssystemen. Hij verhoudt zich – los van zijn vermogensverlies – niet heel anders dan de vorige A45 AMG tot gedoodverfde concurrenten als de Golf R of Audi S3. Dat is best knap voor een model dat flink goedkoper is. Nu zijn die andere twee Duitse producten al vrij oud, maar toch.

De nieuwe A45 moet volgens AMG flink afstand gaan nemen van de A35. Als we kijken naar bijvoorbeeld het (forse) verschil tussen de C43 en C63, belooft dat heel wat. De A35 is tot die tijd de perfecte opvolger voor A45-rijders die vooral een snelle, stoere auto wilden voor dagelijks gebruik. Met het juiste optionele spoilerwerk ben je bovendien nog altijd de koppendraaier van de straat.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Ziet er vanbinnen en vanbuiten goed uit
  • +Gaat foolproof makkelijk hard
  • -Motor mist wat persoonlijkheid
  • -Onderstel weinig speels

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model A 35 AMG 4MATIC
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 8 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 79.094

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 225 kW / 306 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.419 mm / 1.796 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.729 mm
Massa leeg 1.455 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd 1.800 kg
Banden235/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,7 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 189 g/km

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum