Mazda Xedos 9 2.3i V6 Miller (1998)
Aparte toptechniek
Bij Mazda houden ze wel van aparte motoren. Toen de Wankelmotor midden jaren zestig zijn opwachting maakte, was Mazda er als de kippen bij om licentierechten te verwerven. Hij werd met name bekend in de RX-7 sportwagens.
Een andere bijzondere krachtbron is de Comprex-diesel voor de 626. In plaats van een turbo koos Mazda voor een mechanisch aangedreven compressor waarbij de drukgolven van de uitlaatgassen ervoor zorgen dat de inlaatlucht wordt gecomprimeerd. Ook dit motorconcept wordt door geen enkele andere fabrikant in personenauto's gebruikt.
En nu is er dan de derde unieke motor, de Miller Cycle Engine. Het principe van de Miller Cycle is een verandering in de timing van de klepbediening, waarbij de inlaatklep niet sluit aan het eind van de inlaatslag (als de zuiger zijn laagste punt heeft bereikt), maar iets later, als de zuiger tijdens de compressieslag alweer naar boven beweegt. In het eerste deel van de compressieslag vindt dus geen samenpersing plaats en er kan nog gasmengsel de cilinder binnenstromen. Door de montage van een mechanisch aangedreven Lysholm-compressor wordt het effect versterkt, waarmee Mazda een beresterke V6 heeft ontwikkeld. Hij heeft een relatief bescheiden inhoud van 2,3 liter, maar is desondanks goed voor dik 200 pk. Volgens Mazda biedt deze motor 'drieliter-prestaties' voor een 'tweeliter- verbruik'. Dat eerste klopt wel, want een sprintje naar 100 in iets meer dan 9 seconden, in ruim 7 seconden van 80 naar 120 en een top van 235 km/h zijn waarden die voor motoren met drie liter inhoud gebruikelijk zijn. Een 'tweeliter-verbruik' haalt de Xedos Miller echter niet. We kwamen tot een gemiddelde van 1:8,7 en een moderne tweeliter zit toch rond de 1:10. Een heel rustige rit waarbij we nauwelijks gebruik maakten van het forse vermogen, resulteerde in 1:10,5. Vergeleken met de eerder geteste Xedos 9 2.5 V6 (met net als de Miller een automaat aan boord) kwam de nieuweling gemiddeld 0,4 kilometer minder ver met een liter brandstof. Het is dus best een zuinige auto, maar níet zo zuinig als Mazda ons wil doen geloven.
Al snel valt op dat je onder het rijden niets merkt van de bijzondere motor. De krachtbron gedraagt zich als elke normale V6 met een inhoud van zo'n drie liter. De viertraps automaat schakelt vrijwel schokvrij en je kunt hem in elk van de eerste drie versnellingen blokkeren. Hij herkent ook een sportieve rijstijl en past zijn schakelmomenten daaraan aan. Remmen doet de Xedos als de beste: strak en met een hoge vertraging zoals van een dergelijke automobiel verwacht mag worden. Als je hard door de bocht gaat steekt onderstuur de kop op, in sterkere mate als je de traction control hebt uitgeschakeld.
Matig overzicht
De stuurbekrachtiging zou rond de middenstand wat fijngevoeliger mogen zijn. Hoogteverstelling van het stuurwiel wordt door lange bestuurders node gemist: die kunnen het bovenste deel van de instrumenten niet goed zien. De vering heeft een afstemming die een aardig compromis vormt tussen comfortabel en sportief. Een andere belangrijke bijdrage aan het comfort is de vergaande geruisloosheid bij snelheden tot zo'n 110 km/h; daarboven begint er meer band- en windgeruis hoorbaar te worden.
De Xedos 9 Miller wordt slechts in één (uiterst complete) versie verkocht. Natuurlijk heeft deze elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling, getint glas, maar ook leren bekleding, verwarmde voorstoelen, glazen schuifdak, alarm, tripcomputer en traction control. Toch maakt de auto een wat kille indruk doordat de Japanners er nog steeds in slagen leer zo te behandelen dat het net kunststof lijkt.
Ruimte biedt de Xedos 9 in voldoende mate, zowel voor- als achterin. Bergruimte voor allerlei klein grut is er genoeg. De kofferruimte is wel diep, maar niet zo hoog en het volume stelt dan ook een tikje teleur.
In details is de Xedos beslist vatbaar voor verbetering; met name het interieur zou wat minder steriel mogen zijn. De beloftes met betrekking tot het brandstofverbruik maakt hij niet helemaal waar. Zijn prestaties zijn gelukkig wél op niveau en daarmee stelt de rijk uitgeruste Xedos 9 Miller zich nadrukkelijk kandidaat in de drieliterklasse.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | Xedos 9 2.3i V6 Miller |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 52.182 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.255 cc |
Maximaal vermogen | 157 kW / 214 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 295 Nm bij 3.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.825 mm / 1.770 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.500 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 550 kg |
Banden | 205/65WR15Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,1s |