Mazda RX-7 Twin Turbo (1995)

Zevende hemel

Mazda RX-7
Hij is razendsnel, keihard geveerd en biedt nauwelijks voldoende bagageruimte voor een lang weekend. De Mazda RX-7 is dan ook een volbloed sportwagen. Niets meer, maar zeker ook niets minder.

Naast auto's-met-een-sportief-karakter heb je ook echte sportwagens. Zo'n wagen is de Mazda RX-7. Trouwens je hoeft hem alleen maar te zien om te beseffen dat je te maken hebt met een getemde bolide. En mocht zijn uiterlijk nog niet voldoende indruk maken, dan doen de technische gegevens dat zeker wel. De krachtbron is goed voor een vermogen van 177 kW/241 pk en geeft de wagen een top van 250 km/h. Indrukwekkender nog dan de topsnelheid is de tijd waarin de RX-7 de sprint van nul naar honderd afwerkt. Dat vergt slechts 5,3 seconden. Met deze kennis gewapend is het tijd om plaats te nemen achter het stuur. Als bestuurder zit je in een soort cockpit, die nauw om je heen sluit. Links het deurpaneel dat vloeiend aansluit op het instrumentenpaneel. Rechts de hoge tunnel die naadloos overgaat in de middenconsole. Op zijn beurt vormt die weer een organisch geheel met het instrumentenpaneel. Opvallend is dat niet de snelheidsmeter, maar de toerenteller in het midden zit. Anders dan je misschien zou verwachten is deze sportwagen niet uitgerust met een indrukwekkend aantal klokjes en metertjes. Naast de gebruikelijke klokkenwinkel treffen we alleen een oliedrukmeter aan. Een opvallend detail zijn de chroomrandjes rond de instrumenten. Ze geven de razendsnelle Mazda iets van een klassieke sportwagen.
Maar klassiek is hij allerminst. Mazda houdt voor zijn wegracer vast aan de rotatiemotor. Daarbij draait een min of meer driehoekige rotor in een ronde 'kamer'. De rotor doet hier het werk van een aantal zuigers., de 'kamer' vervult de functie van een aantal cilinders. Onder de motorkap van de Mazda zitten twee 'kamers' met rotors. Ze hebben elk een inhoud van 654 cc. In totaal heeft de krachtbron van de RX-7 dus een inhoud van 1308 cc. Een rechtstreekse vergelijking met een zuigermotor gaat mank, maar met zo'n inhoud kan hij een vermogen kan leveren dat aardig overeen komt met dat van een 'gewone' 3-liter motor. Daarbij moeten we wel bedenken dat de rotatiemotor van de RX-7 hulp krijgt van twee turbo's.

Hoorbaar protest

Helemaal onderin heeft de krachtbron niet veel trekkracht in huis. Dus om weg te rijden moet je wat meer gas dan gebruikelijk bijgeven, zodat de eerste turbo mee gaat doen. Opschakelen nu met de uiterst exact werkende bak. Even doortrekken in twee. De motor begint er zin in te krijgen, maar het gaat toch nog niet zo hard als je gedacht had. Verder naar drie. Een flinke peut gas en dan wordt ineens duidelijk hoe bij de RX-7 de vork in de steel zit. Het motortoerental klimt rap. De weg is vrij en de Mazda spuit vooruit. Zodra de naald van de toerenteller het rode gebied begint binnen te lopen klinkt een geluidssignaal. En dat is wel nodig, want in een oogwenk is het toerental van zo'n 4000 opgelopen tot zo'n 7000 omwentelingen per minuut. Bij stijgend toerental gaat ook de tweede turbo meedoen en versnelt de RX-7 extra. Het duurt even voor je daaraan gewend bent en geleerd hebt op te schakelen voor het geluidssignaal zijn waarschuwing laat horen. Deze rasechte sportwagen verleidt zijn bestuurder voortdurend tot een partijtje racen. Keihard geveerd, messcherp sturend. Inhalen gaat razendsnel. Op binnenwegen vraagt de wagen er gewoon om van bocht naar bocht gejaagd te worden. Fel accelereren. Laat remmen. De vier machtige schijven kunnen hun werk aan. Het zal duidelijk zijn dat de RX-7 van zijn bestuurder een flinke portie stuurmanskunst en een nog wel grotere dosis zelfbeheersing vereist. Wat hij ook verlangt is een grote slok benzine. Niet alleen vanwege de sportieve rijstijl waartoe hij uitnodigt, maar ook omdat rotatiemotoren dorstig van aard zijn.
Een echte sportwagen dus, deze Mazda RX-7, en beslist geen auto voor praktisch gebruik. Zijn bagageruimte is klein en afleg- of opbergruimte is in de cockpit nauwelijks te vinden. Meer dan twee mensen kunnen er beslist niet in. Er is ook geen poging gedaan die illusie te wekken. Achter de stoelen zijn slechts twee opbergvakjes waarvan er ‚‚n afsluitbaar is. Maar ook met die ruimte meegerekend biedt de RX-7 misschien net voldoende plaats voor de bagage die twee mensen tijdens een lang weekend nodig hebben. Er kan geen misverstand over bestaan: de Mazda RX-7 is een pure rijmachine, punt uit. En verder geen gezeur.

Signalement

Merk Mazda
Model RX-7 Twin Turbo
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 70.540

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 2-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.308 cc
Maximaal vermogen 177 kW / 241 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 296 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 76 l
Lengte / breedte / hoogte 4.280 mm / 1.750 mm / 1.230 mm
Wielbasis 2.425 mm
Massa leeg 1.300 kg
Laadvermogen 190 kg
Banden225/50ZR16Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,3 s (fabrieksopgave: 5,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s