Test: Mazda MX-5 RF (2016)

MX-5 vindt zichzelf opnieuw uit

Mazda MX-5 RF
Mazda MX-5 RFMazda MX-5 RFMazda MX-5 RFMazda MX-5 RFMazda MX-5 RFMazda MX-5 RFMazda MX-5 RFMazda MX-5 RFMazda MX-5 RF
AutoWeek 30 2016
AutoWeek 30 2016

Je leest het in AutoWeek 30 2016

Wie op zoek is naar een pure roadster, wil over het algemeen een stoffen dak. Toch ziet Mazda ook bij deze MX-5-generatie weer ruimte voor een variant met een meer op comfort gerichte, 'harde' dakconstructie.

We dachten dat we alles wel hadden gezien als het om de Mazda MX-5 gaat, maar de Japanners blijven verrassingen uit de hoge hoed toveren. Neem de klapkoplampen van het oermodel, de turbomotor waarmee de tweede generatie verkrijgbaar was (bij ons niet officieel leverbaar) en de opklapbare hardtop die eruit wilde zien als een stoffen dak van MX-5 nummer drie. De huidige MX-5 volgt met zijn priemende koplampen weer het ideaal van het origineel: klein, licht en toegespitst op puristisch rijplezier. De klanten die toch wat meer comfort willen, zijn gelukkig niet vergeten. Voor hen is er voortaan de Retractable Fastback, kortweg RF. Die term zal vast snel in de vergetelheid raken; de kans is groot dat dit model in de volksmond simpelweg 'Fastback' gaat heten.

STIL EN COMFORTABEL

De Japanners hebben zich er niet met een jantje-van-leiden van afgemaakt, want de nieuwe telg is meer dan een MX-5 die simpelweg is voorzien van een inklapbare hardtop. Dit is eerder een coupé die de mogelijkheid biedt om bij tijd en wijle in de zon te zitten. Met een druk op de knop, die onder de draaiknoppen voor de klimaatregeling zit, start je een indrukwekkende show: de achterklep met de fraaie vinnen zoemt omhoog en twee daksegmenten verdwijnen in de achtersteven, gevolgd door de achterruit. Vervolgens neemt het dakpaneel weer zijn plek in. Het meest indrukwekkend is echter niet de show, maar het eindresultaat. We zien wat het design betreft overeenkomsten met klassiekers, zoals de derde generatie Corvette, de Jaguar XJ-S en de Ferrari Dino. Mazda slaagt erin om de Fastback duurder te laten ogen dan hij werkelijk is. Wanneer hij in het voorjaar van 2017 bij ons in de showroom staat, zal hij vermoedelijk € 4.000 à € 5.000 duurder worden dan de reguliere MX-5. Ook tijdens het rijden krijg je die indruk. Dankzij de goed geïsoleerde dakdelen van kunststof is hij stiller en comfortabeler dan de Roadster met zijn stoffen dak. Het onderstel en de besturing zijn door de ingenieurs afgestemd op zowel 40 kilogram meergewicht als op een comfortabeler rijgedrag.

NU OOK MET AUTOMAAT

Wees niet bevreesd: de RF is nog altijd een rasechte MX-5. Hij zit als vanouds als een tweede huid om je heen en de input die je geeft via het gaspedaal, het stuur en de versnellingspook, wordt zonder merkbare vertraging omgezet, zoals het een sportieve roadster betaamt. Bij het open rijden zit het dakgedeelte de open rijbeleving allerminst in de weg. Doe de zijruiten en de achterruit naar beneden en het begint heftig te waaien rond de vinnen en door de opening achter je hoofd. Voor tere zieltjes en nekpatiënten is dat misschien wat te veel van het goede, terwijl de ware roadsterliefhebbers hun kraag omhoog zetten en naar het geluid van de viercilindermotor luisteren. De atmosferische krachtbron maakt gretig en onbekommerd toeren. Voortaan kan de tweelitermotor niet alleen worden gekoppeld aan de bekende, ongekend direct schakelende handbak, maar ook aan de automaat die in de VS al leverbaar is. Opteer je voor de automaat, dan kun je met een sportknop voor de schakelhendel de gaspedaalrespons en de schakelwijze op 'wasabi-scherp' zetten. Deze automaat blijft overigens voorbehouden aan de Fastback. Of hij ook leverbaar wordt met de 1,5-litermotor, is nog niet bekend. Exclusief voor de RF is de kleur 'matrixgrijs metallic' bedacht, een tint die de massieve uitstraling van dit model benadrukt. De auto oogt ermee alsof hij uit één stuk metaal is gefreesd. Je kunt de dakdelen naar wens laten uitvoeren in carrosseriekleur of pianolak, terwijl het bruine leer eveneens specifiek voor deze versie is bedoeld.

Als deze nieuwe versie van de MX-5 volgend jaar op de weg komt, zal hij misschien net zoveel opzien baren als het eerste model in de jaren 90. Knap hoe dit icoon zichzelf door constante vernieuwing in stand weet te houden. De Fastback is een geniale zet van Mazda. Hij is nauw verwant aan de Roadster en toch heeft hij een compleet ander uiterlijk. Het is een hippe targacoupé, die een nieuwe klantenkring zal aanspreken en tegelijkertijd de populariteit van de MX-5 naar nieuwe hoogten zal stuwen. En dat is iets waarmee ook de puristen blij zullen zijn.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Video

  • +Stiller dan de roadster
  • +Originele verschijning
  • -Onstuimige wind bij geopend dak en ruiten

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum