Mazda MX-5 1.8 S-VT Exclusive (2001)
Watervast
Voor 2001 heeft Mazda zijn MX-5 verder verfijnd. De uiterlijke verschillen beperken zich tot een iets andere bumper en wat scherper gelijnde koplampen. Mazda besteedde meer aandacht aan de techniek en de uitrusting. Zo kreeg de 1.8 een variabele kleptiming en dat leverde zes paardjes extra op: 146 in plaats van 140 pk. Voor deze test reden we uiteraard met die nieuwe 1,8-motor, in deze Exclusive-versie gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Wie een kortgestoken zesbak wil, kiest de Sportive-variant. MX-5-rijders zal het motorgeluid als bekende muziek in de oren klinken. Daar verandert de variabele kleptiming niets aan; die zorgt er wel voor dat je wat verder in de toeren kunt klimmen. Hij is echter niet sneller van 0 naar 100 km/h, omdat vanwege steeds strengere emissie-eisen de elektronica de motor lichtjes vertraagd zijn volle vermogen laat opbouwen als je het gaspedaal door de bodem trapt. Maar: met 146 pk in een autootje dat maar iets meer dan 1000 kg weegt, kun je lekker vlot van A naar B komen. Zelfs onderin pakt hij heel behoorlijk op en bij hogere toeren is het echt voluit genieten. Je schakelt nog steeds met dat minuscule pookje, stevig en heel trefzeker, maar het knokerige gevoel is eraf.
Waar Mazda gelukkig niets aan veranderde, is het onvervalste gooi- en smijtkarakter van de MX-5. Wat kun je met dit autootje heerlijk tekeergaan. Door zijn achterwielaandrijving kun je hem prachtig driftend door een bocht jagen. Rare fratsen kent de MX-5 niet, dus als je een beetje je verstand gebruikt, moet het bijna altijd goed gaan. Op droog is de grip van de achterwielen groot genoeg om het alleen maar op te geven als je echt dwars wilt. Met nat wegdek onder de wielen hoef je helemaal niet zo wild gas te geven om al lekker dwars de hoek om te zeilen. De feestvreugde wordt nog verder verhoogd door de vrolijk "babbelende" besturing, waardoor je altijd precies weet wat er zich tussen band en wegdek afspeelt. Een schoolvoorbeeld van een echte rijdersauto met een zeer hoge amusementswaarde.
Het interieur is gewoon strak en zonder tierelantijnen. Achter het leren Nardi-stuurtje zitten alle meters met roomwitte wijzerplaten; jammer dat alleen snelheidsmeter en toerenteller maar van die mooie, chromen randjes hebben. De stoelen zitten prettig doordat ze genoeg steun bieden, maar de verstelmogelijkheden zijn minimaal. Langere bestuurders kunnen bijvoorbeeld het stuur niet omhoog zetten, waardoor ze het bovenste deel van de toerenteller en de snelheidsmeter niet goed zien. Bergruimte biedt het interieur in redelijke mate, maar je moet je daar - net als van de kofferbak - niet al te veel van voorstellen.
Vaak open
Zo"n MX-5 rijd je natuurlijk zoveel mogelijk open. Kun je erg lang volhouden omdat je benen goed warm blijven en de wind van achteren doeltreffend buiten de deur wordt gehouden door dat onopvallende windschotje. Toch zijn er van die dagen dat de MX-5 zijn muts echt op moet: kap omhoog trekken en twee hendels aan de voorruitlijst vastmaken, dat is alles. Met de kap dicht wordt het interieur van de MX-5 heel knus, maar er duiken direct wat praktische probleempjes op. Stoplichten zijn nog maar moeilijk te zien. Voor wie langer is dan pak hem beet 1,85 meter, doet het interieur nu echt claustrofobisch aan. Heb je pech, dan valt er ook nog een plens water op de stoel als je het portier opendoet. De fraai waterafstotende bekleding zuigt regenspatjes niet op, maar weet geen raad met zo"n waterstroompje. De test-MX-5 was tevens voorzien van een in koetswerkkleur gespoten hardtop, een optie waar je f 4000 (e 1.815) voor moet afrekenen. Die hardtop past perfect en er is ook een aansluiting voor de achterruitverwarming. Zo"n hardtop verandert de auto in een coupeetje met als grote voordelen dat de auto minder inbraakgevoelig en ook stiller is. Zo"n hardtop is voor de donkere tijden dan ook een comfortverhogende factor.
We meldden eerder dat Mazda zijn MX-5 wat completer op de weg zet. Alle modellen hebben nu standaard twee airbags, ABS, lichtmetalen velgen, centrale vergrendeling met a.b., elektrische antenne, zijruiten en spiegels, de laatste tevens met verwarming. Dat mag ook wel, want de MX-5 kruipt stiekem steeds verder omhoog op de prijsladder. Voor de simpelste MX-5, de 1.6 Exclusive, betaal je inmiddels zo"n 65 mille (e 29.495), terwijl onze 1.8 Exclusive voor zo"n f 71.000 (e 32.220) van eigenaar mag wisselen. Met de hardtop en de fraaie metallic lak zit je al op 76 mille (e 34.490) en dat kun je geen koopje meer noemen. Gelukkig verzacht de MX-5 de pijn wel met een torenhoge funfactor en zijn oerdegelijke kwaliteit.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | MX-5 1.8 S-VT Exclusive |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.205 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.840 cc |
Maximaal vermogen | 107 kW / 146 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 168 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.975 mm / 1.680 mm / 1.225 mm |
Wielbasis | 2.265 mm |
Massa leeg | 1.040 kg |
Laadvermogen | 215 kg |
Banden | 195/50VR15Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s (fabrieksopgave: 8,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,2 s / 13,0 s |
Brandstofverbruik | 8,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 210 g/km |