Test: Mazda MX-30 R-EV – pruttelend elektrisch
Met unieke techniek een stuk praktischer
85 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De elektrische prestaties van de Mazda MX-30 zijn niet bepaald grens verleggend. Mazda komt nu met een antwoord en geeft de auto een range extender op basis van een wankelmotor. Unieke techniek, maar wat schieten we ermee op?
Wat is een range extender?
De Mazda MX-30 R-EV is in beginsel gelijk aan de volledig elektrische MX-30, maar dan met als toevoeging een eigen elektriciteitscentrale op basis van een verbrandingsmotor. Die verbrandingsmotor is een rotatiemotor zoals Mazda die in het verleden ook gebruikte in de iconische RX-7 en RX-8. Mazda won er zelfs de 24 uur van Le Mans mee. De verbrandingsmotor vormt het hart van een generator die extra elektriciteit opwekt om tijdens het rijden de accu op te laden of de elektromotor van extra elektriciteit te voorzien. De verbrandingsmotor is niet verbonden met de wielen. De aandrijving komt net als bij de BEV geheel voor rekening van de elektromotor. Het principe is vergelijkbaar met wat we des tijds zagen bij de BMW i3 REX.
Bij de Mazda MX-30 R-EV drijft de wankelmotor de wielen niet aan, dat doet de elektromotor in zijn eentje.
Gaat de extra techniek ten koste van de ruimte?
Een blik onder de motorkap leert dat het daar een stuk voller is geworden. In de voorheen loze ruimte naast de onder de vermogenselektronica verstopte elektromotor zit nu een generator die aangedreven wordt door een éénschijfs rotatiemotor, in de volksmond ook wel aangeduid als de wankelmotor. De behuizingen van de diverse organen zitten met boutverbindingen aan elkaar, maar de verbrandingsmotor is niet verbonden met de wielen. Het keurig afgewerkte interieur van de R-EV is gelijk aan dat van de BEV, en dat betekent een overzichtelijk en bedieningsvriendelijk dashboard. Voorin heb je genoeg ruimte en stoelen met iets te korte zittingen. Achter instappen doe je via de zelfmoorddeuren, als je tenminste achterin past. De goed toegankelijke bagageruimte meet een bescheiden 350 liter. Dat is allemaal net als bij de BEV.
Alle techniek zit bij de Mazda MX-30 R-EV onder de motorkap. Het interieur blijft ongewijzigd.
Hoe ver kom je met de Mazda MX-30 R-EV?
De eerste elektrische Mazda verlegt niet direct grenzen. Sterker nog, de in 2020 gepresenteerde MX-30 moet volgens WLTP op een volle accu 200 km ver kunnen komen. In de praktijk komen we echter niet veel verder dan 170 km en het bescheiden batterijtje is met slecht maximaal 50 kW gelijkstroom te laden. Bij de Mazda MX-30 R-EV met zijn range-extender is er een 50 liter benzinetank toegevoegd. Om die een plekje te kunnen geven is de accu kleiner geworden waardoor je elektrische reikwijdte volgens opgave nog maar 85 km bedraagt. Houdt het in de praktijk op zo’n 70 km. Maar … met een volle accu én een volle tank zou je nu volgens WLTP 680 km ver moeten kunnen komen, ruim drie keer zo ver als de BEV.
Tijdens het rijden kan de generator de accu bijladen.
Hoe pakt die bijzondere techniek in de praktijk uit?
Met zijn 170 pk en 260 Nm komt de Mazda lekker vlot met het verkeer mee. Ook wanneer we in de buurt komen van de topsnelheid vertoont de motor nog voldoende levenslust. En dat dan in alle rust. De MX-30 is een vrij stille auto. Dat wordt echter anders wanneer de benzinemotor tot actie overgaat. De motor geeft een kenmerkende en duidelijk aanwezige brom. En hoewel ze bij Mazda hun best hebben gedaan om het toerental van de rotatiemotor aan de snelheid van de auto te koppelen, lopen ze niet volledig eenparig met elkaar op (of terug). Hierdoor ontstaat een effect dat doet denken aan dat wat kennen van een ouderwetse automaat zonder lock-up. Zo af en toe is het niet storend, we vinden zelfs wel een beetje leuk, maar op langere trips begint het toch te vervelen.
Af en toe hoor je het kenmerkende wankelmotorgeluid.
Hoe rijdt de seriehybride Mazda?
De auto is 130 kg zwaarder geworden maar voelt lichter aan dan de 1.853 kg die hij weegt. Doordat er onder de motorkap extra gewicht is bij gekomen, merken we op nat wegdek dat de auto – mede ook dankzij de relatief smalle banden – vrij makkelijk over de voorwielen de buitenbocht opzoekt. Het is een kleinigheidje. Voor het overige is er op het onderstel niet veel aan te merken, ze hebben bij Mazda een heel mooi balans in de wielophanging gevonden. De auto gaat heel mooi stabiel over de weg, ook wanneer het tempo stijgt tot topsnelheid.
De MX-30 R-EV heeft een lekker stabiel onderstel.
Wat kost me zo'n range extender?
Financieel loopt de R-EV aardig bij de BEV in de pas. Doordat er een verbrandingsmotor aanwezig is, en er dus CO2 uitgestoten wordt, wordt er in Nederland bpm voor de auto geheven. Dat bedrag is echter een bescheiden €550. Zonder belasting is het prijsverschil tussen de beide aandrijflijnen slechts 3 euro. Zodoende is de aanschafprijs van de R-EV slechts een heel klein beetje hoger dan die van de BEV. En daarmee koop je een auto die met een volle accu en dito benzinetank ruim drie maal zo ver moet kunnen komen. Je profiteert echter niet van de SEPP, de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren.
- +Prettig onderstel
- +Pittige aandrijflijn
- -Indringend wankelmotorgeluid
- -Beperkte ruimte achterin
Oordeel
Wanneer je je voor het gros van je ritten kunt redden met een elektrische actieradius van maximaal 70 km en slechts een enkele keer verder moet, dan is de aandrijflijn van de Mazda MX-30 R-EV een prima alternatief voor de BEV.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | MX-30 R-EV 170 Edition R |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 44.600 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | , plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 830 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 260 Nm bij 4.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 18 kWh |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.395 mm / 1.795 mm / 1.566 mm |
Wielbasis | 2.655 mm |
Massa leeg | 1.753 kg |
Laadvermogen | 498 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 140 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s |
Brandstofverbruik | 1,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 21 g/km |
Lezersreacties (85) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.