Mazda 6 SportBreak Skyactive-G 2.0 145 pk TS+ (2013)

Spannende stationwagon

Mazda 6 SportBreak Skyactiv-G 2.0 145 pk TS+
Stationwagons in de middenklasse worden voornamelijk gekocht als auto van de zaak. De nieuwe Mazda 6 Sportbreak is echter bepaald geen business as usual. Deze zakenauto blijkt verdraaid leuk om mee te rijden.

Al was het de afgelopen jaren in Nederland tamelijk stil rond Mazda, als het gaat om innovatiekracht behoort dit merk nog tot de top. Een generatie nieuwe modellen levert opnieuw het bewijs. Na de CX-5 staat nu de nieuwe 6 bij de dealers. Hij is er als vanouds ook als stationwagon met de naam Sportbreak. De auto komt met zijn wulpse rondingen in de carrosserie en zijn stompe neus gespierd en brutaal over. Noem het druk, noem het speels, maar deze auto zie je in elk geval niet snel over het hoofd. De koplampen verraden dat er inspiratie is geput uit het design van de CX-5, maar we zien ook duidelijk de lijnen van de Takeri, het studiemodel dat de voorbode vormde van de nieuwe 6.
Het interieur ziet er smaakvol uit en is goed afgewerkt. Er zijn mooie materialen gebruikt, die passen bij een auto in deze prijsklasse. Tussen de voorstoelen zit een centrale bedieningsknop voor het infotainment. De navigatie wordt verzorgd door Tomtom. Jammer is wel dat je de aanwijzingen voor de route niet in het klokkencluster zichtbaar kunt maken. Voor meer ongemak zorgen de piepkleine portiervakken en het ontbreken van een eigen 12V-aansluiting voor de achterpassagiers.

Sportieve zit

Achter het stuur van de Mazda zit je lekker laag en dat zullen sportieve bestuurders waarderen. Op de achterbank komen volwassenen niet gauw ruimte tekort. Hij biedt daar veel hoofdruimte. Wel heeft de 6 een flinke tunnel, waardoor een derde passagier in het midden van de bank nauwelijks zijn voeten kwijt kan. De bagageruimte heeft een inhoud van 522 liter. Wanneer je de bank omklapt, kun je zelfs 1.664 liter kwijt. Extra bergvakken onder de vloer zijn tegenwoordig gemeengoed bij dit soort auto's, evenals bevestigingspunten voor een bagagenet of sjorbanden. De Mazda heeft bovendien een lampje in de achterklep in plaats van in de bagageruimte. Daardoor heb je in het donker meer zicht bij het in- en uitladen. Ook handig is de afdekklep van de bagageruimte, die voor een deel wegschuift zodra je de achterklep opent.

De Mazda heeft een 2,0-liter viercilinder aan boord, die in tegenstelling tot de huidige mode niet is voorzien van een turbo. De prestaties zijn er niet minder om. Dankzij het hypermoderne blok krijg je in deze auto onmiddellijk het gevoel dat je snel onderweg bent. Alleen caravantrekkers zullen bij de Mazda teleurgesteld zijn in de geringe trekkracht. Solo heb je echter niets te klagen. Dat komt ook doordat Mazda er telkens weer in slaagt om nieuwe modellen veel minder te laten wegen dan veel concurrenten. Dit leidt tot betere prestaties en een lager benzineverbruik. Daar komt nog bij dat het lage gewicht bijdraagt aan het formidabele weggedrag van deze Japanner. Het is daardoor een heel leuke auto om mee te rijden. En dan te bedenken dat dit een forse auto is. De besturing is helder, relatief direct en blijft ook in lange snelwegbochten en bij snelle lastwisselingen goed communiceren.

Oordeel

3 sterren

De 6 Sportbreak is een origineel vormgegeven stationwagon die uitdagend en spannend rijdt. De motor is voldoende krachtig en zuinig.

Signalement

Merk Mazda
Model 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145pk TS+ Lease Pack
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 107 kW / 145 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.800 mm / 1.840 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.280 kg
Laadvermogen 700 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 680 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 206 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,6 s / 5,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,2 s / 11,3 s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot 131 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (91) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum