Mazda 3 2.0 SkyActiv-X - Op de rollenbank
Weer een 3 op de rollenbank maar nu met de bijzondere motor
45 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Jazeker, een Mazda 3 van dit type hebben we vaker gezien in Op de Rollenbank, maar die had niet de innovatieve SkyActiv-X onder de kap. Wat kunnen we verwachten van deze creatie van de dwarsdenkers uit Hiroshima? Gewoon weer typisch Japans een ‘spot-on’ opgave van het vermogen of verrast hij ons op een of andere manier?
Als je buiten de gebaande paden wilt denken, kun je het beste even met Mazda bellen. Dat wil zich nog wel eens op een terrein begeven waar anderen niet gaan. Denk aan de turboloze SkyActiv-motoren of de rotatiemotoren van weleer. SkyActiv-X is het laatste staaltje dwarsdenken. Die heeft geen bougies, spuit de brandstof laat in en weet zo van een benzinemotor een zelfontbrander te maken. René de Ruijter leent zijn auto graag als slachtoffer voor onze test. Voor hem geen elektrische of hybride leaseauto, maar ‘gewoon’ een 180 pk sterke Mazda. Vandaag gaan we het grote onbekende in, zo blijkt. “Ik heb van deze motor nog nergens een rollenbanktest gezien, dus ik ben heel nieuwsgierig naar de uitkomst”, aldus René. “Ik zocht een sportieve auto die je niet heel vaak ziet en ik denk dat ik met de keuze voor de Mazda daarmee goed geslaagd ben.”
En zo is het, want helaas zie je de 3 niet veel en al helemaal niet met die innovatieve motor. En het gaat natuurlijk om het verbruik. Daarover heeft René goede verhalen. “Laatst reed ik met vier personen naar Frankrijk. Toen hebben we flink doorgereden en haalde ik 1 op 16. Als ik rustig meekabbel met het verkeer, is dat 1 op 18.”
SkyActiv-X klinkt verschrikkelijk
Ook rollenbank-baas Ghisbert van Ginhoven is enthousiast. “De techniek vind ik natuurlijk wel interessant. Dit is de eerste Mazda met deze techniek die ik zie. Ik heb er nog nooit eentje aangeboden gekregen voor tuning. Ik hoop dat het zo blijft, want eigenlijk durf ik er niet aan te komen. Daarvoor weet ik te weinig van deze techniek”, geeft hij toe. Met interesse duikt hij onder de motorkap. Daaronder is nóg een motorkap te vinden. “Natuurlijk voor de geluidsisolatie, want zo’n blok klinkt vanzelfsprekend verschrikkelijk.” Dat bewijs wordt geleverd als hij de tweede kap openmaakt. Ineens weten we weer wat nagelen is. “Van iemand die bij Mazda werkt, weet ik dat bij de eerste serie SkyActiv-X alle motoren in elkaar stuiterden, maar nu hebben ze het kennelijk toch onder controle gekregen”, zegt Ghisbert. Nou ja, René is in elk geval de eerste 40.000 kilometer probleemloos doorgekomen.
Op advies van zijn dealer tankt hij Euro 98, meldt hij nog voordat de meting van start gaat. Al snel wordt duidelijk dat de tweeliter met compressor er flink aan sleurt. De 180 pk is al gauw in zicht, maar veel meer wordt het ook niet. Dus toch weer die Japanse precisie. “Dit is foldermateriaal hoor”, zegt Ghisbert als hij uitstapt en de Mazda staat na te dampen. De auto geeft vrijwel geen strobreed toe op de fabrieksopgave. Daar is niets mis mee, want voor dik 180 pk in een middenklasser zouden wij direct tekenen. Nu hopen dat hij heel blijft!
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 3 SkyActiv-X 2.0 180 Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.800 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 224 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.460 mm / 1.795 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 634 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 600 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 216 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 125 g/km |
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.