Maserati Quattroporte Sport GT S

Brullen op commando

Maserati Quattroporte Sport GT S
Maserati Quattroporte Sport GT SMaserati Quattroporte Sport GT SMaserati Quattroporte Sport GT SMaserati Quattroporte Sport GT SMaserati Quattroporte Sport GT SMaserati Quattroporte Sport GT S
AutoWeek 18 2009
AutoWeek 18 2009

Je leest het in AutoWeek 18 2009

De Non plus ultra-versie van de Quattroporte-reeks van Maserati is de Sport GT S; een schitterende variatie op een al buitengewoon fraai thema. De Italianen vragen een straffe kleine twee ton voor deze sportauto in zakenkostuum. Maar voor dit geld haal je wel één van de meest inspirerende brulboeien in huis. Ben je de grote mond van de Sport GT S zat, dan leg je 'm het zwijgen op met een simpele druk op de knop.

Onder de langgerekte, wulps welvende motorhuif van de Italiaanse sportsedan zit dezelfde 4,7-liter V8 die ook de Quattroporte S en de Gran Turismo S aandrijft. In de Sport GT S levert de krachtbron echter tien pk meer dankzij een anders geprogrammeerd motormanagementsysteem en een gemodificeerd uitlaattraject. Maximaal mobiliseert de V8 in de Sport-versie 440 paardenkrachten. Een imponerend aantal, maar niet spectaculair meer dan de Quattroporte S er heeft. Op de sprint van 0 naar 100 km/h is de Sport dan ook maar twee tienden van een seconde sneller dan de S. De eerste kun je in 5,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h katapulteren. Daarvoor is wel wat voorwerk vereist; het tractiecontrolesysteem moet om te beginnen uit. Dan ga je op het rempedaal staan en laat je de motor circa 2.500 tpm draaien. Als de toerenteller het juiste toerental aanwijst, laat je het rempedaal schieten en duw je tegelijkertijd het gaspedaal tegen het schutbord. Maserati adviseert alleen op een circuit op deze manier weg te sprinten. Voor veel meer vermogen hoef je de jongste loot aan de Quattroporte-stam niet aan te schaffen, da's duidelijk. Maar er is natuurlijk beduidend meer in het leven dan puur sprintvermogen alleen, en daarin schuilt de grote kracht van de Sport GT S. Deze auto appelleert meer dan welke Quattroporte ook aan de emotie van z'n berijder.

Volumeknop

Niet in de geringste plaats doet-ie dat op auditief gebied. Wellicht de meest attractieve voorziening is de sportknop, die enigszins onopvallend tussen de overige bedieningsknoppen zit die rond het informatiedisplay in het middendeel van het dash zijn geplaatst. Met die knop bedien je hydraulische kleppen in het achterste deel van het uitlaattraject. In de normale modus sluiten de kleppen het korte traject naar de uitlaatmonden af, waardoor de uitlaatgassen gedwongen worden de lange route te nemen. Hierdoor wordt de Maserati weliswaar niet fluisterstil, maar het V8-gegorgel blijft op de achtergrond.

Hoe anders klinkt de Italiaan wanneer je de sportknop indrukt! De kleppen in de uitlaat gaan dan open en de uitlaatgassen kiezen een route die direct en zonder omwegen naar de buitenlucht leiden. Het mechanische orkest in het vooronder trompettert er dan op los dat het een lieve lust is en slaat je om de oren met de typerende V8-geluiden, iedere keer dat je 'm aanspoort het onderste uit de kast te halen.

Vooral omstanders kunnen ongehinderd genieten van het gebrul van de Quattroporte als hij accelereert, en het gehuil van de V8 als die de Maserati weer afremt. In de onderste toerenregionen rochelt en blaft de motor in de sportstand, alsof hij z'n keel schraapt voor weer een nieuwe schreeuw die weerkaatst tegen de gevels van gebouwen in de omgeving. Hij kondigt z'n komst al van verre aan.

Aan boord word je vooral getrakteerd op een diepe donkere brom, die diep uit de keel van de achtpitter lijkt te komen, en aanzwelt bij iedere duw tegen het gaspedaal. Pas wanneer je de ramen of het schuifdak opent terwijl je de Quattroporte de sporen geeft, realiseer je je hoe spectaculair, uitdagend en opzwepend de Maserati werkelijk klinkt. Op de snelweg wordt die motorbrom op een gegeven moment overigens best vermoeiend en ben je blij dat de auto een volumeknop heeft. Eén druk op de sportknop resulteert erin dat de geluiden vanuit het vooronder onmiddellijk naar de achtergrond verdwijnen. De sportauto verandert direct in een rap kilometervretende zakensedan.

Bedreigend

In het drukke verkeer tijdens de introductie hebben we de Quattroporte helaas niet voluit kunnen laten galopperen, maar hoge snelheden bereikt hij zonder merkbare inspanning. We hadden ook niet anders verwacht van een auto van dit kaliber. Voor je het weet, duidt de naald van de snelheidsmeter ruim 200 km/h aan. Buitengewoon bedreigend voor je rijbewijs, dus, deze auto.

De Cambiocorsa-versnellingsbak, die veel kritiek heeft geoogst (verfijning was niet z'n sterkste kant) behoort tot het verleden voor Maserati. In de Sport GT S zit een zestraps automaat van de firma ZF, door Maserati aangeduid als MC-Auto Shift. Ten opzichte van die van de S is die wel weer aangepast, zodat hij alerter schakelt. Ook de ZF-transmissie wisselt nog wel eens ruw van verzet, maar er gaat niet, zoals bij de Cambiocorsa-bak, zo'n harde klap door de aandrijflijn heen, waardoor je vreest dat het mechaniek de pijp aan Maarten zal geven. Zelf schakelen kan natuurlijk ook in de Sport GT S. Maserati heeft grotere flippers achter het stuurwiel gemonteerd, zodat je ze nu bijna niet meer kunt missen.

De Italianen hebben de ontwikkeling van de Sport te baat genomen om het onderstel eens onder de loep te nemen. Voor deze auto is de set-up ervan gewijzigd. De buik van de Sport-editie ligt daardoor dichter tegen het asfalt en de demping is stugger dan die van de S. Maar snoeihard wordt de auto er niet van. Natuurlijk voel je best wat er onder de wielen van de Maserati gebeurt, maar je vullingen trillen niet uit je kiezen bij iedere kiezelsteen die je raakt. De Quattroporte blijft met al z'n sportieve aspiraties toch altijd een heer van stand. De besturing is zo scherp dat we moeite hebben te geloven dat we met een bijna twee ton zware en vijf meter lange limo onderweg zijn. De besturing is vreselijk precies en direct, en werkt ondanks de bekrachtiging aangenaam zwaar. Het lijkt wel of het stuur direct op de wielen is gemonteerd en er überhaupt geen sprake is van een besturingsinstallatie.

Kwaliteitsslag

Om te tonen dat de Sport GT S de sportiefste Quattroporte is, heeft de Maserati de auto er agressiever doen uitzien dan de overige Quattroportes, de S en de 4.2. Hij heeft een grille die afgekeken is van de Gran Turismo, met enigszins hol staande, zwarte lamellen, en daarin het drietandlogo met rode accenten, een typerend element van de sportiefste Maserati's. Verder hebben de koplampen een achtergrond die is uitgevoerd in titaniumlook. Ook zien we zwarte randen rond de portierramen, grote 20-inch lichtmetalen wielen en dikke dorpels.

De Quattroporte is een echte vertegenwoordiger van de Italiaanse school; hij is verleidelijk, temperamentvol en opzwepend. Maar als je je emoties weer onder controle hebt, zie je ook wel wat punten van kritiek. Het interieur van de Italiaan geeft niet meer de indruk slordig in elkaar geschroefd te zijn. Voorheen zagen we aan boord van een Quattroporte hier en daar slordig gemonteerde of slecht passende interieurdelen, en hoorden we onderweg van alles kraken en knisperen achter het dashboard en in de portieren. Na de facelift voelde de auto echter een stuk degelijker aan. En met de Sport GT S heeft Maserati nu weer een kwaliteitsslag gemaakt. Moeder Fiat zorgt kennelijk goed voor haar dochter.

Het fraaie, met leer beklede zitmeubilair en het dashboard met een bekleding in titaniumlook kunnen je niet doen vergeten dat de zitpositie voor verbetering vatbaar is. De pedalen zitten niet recht voor je voeten en zijn bovendien van kingsize formaat, waardoor je, zeker in de gewenningsperiode, soms onbedoeld op een hoek van het gaspedaal gaat staan als je wilt remmen – niet geheel ongevaarlijk. Bij het verstellen van de binnenspiegel valt op dat de houder ervan speling vertoont, waardoor de spiegel de neiging heeft te trillen onder het rijden. Maar het vlijmscherpe weggedrag, het sublieme geluid en het weelderige interieur maken alles goed. Ook accepteer je dat de Quattroporte eigenlijk een tamelijk krappe auto is, en dus lastig kan concurreren met de Duitse limo's die hij zo graag het vuur na aan de schenen zou leggen, de krachtigste BMW 7-serie en Mercedes S-klasse. Je zou deze Quattroporte eigenlijk erbij moeten hebben, voor als je chauffeur verhinderd is naar z'n werk te komen; kun je je uitleven zonder je autoriteit als captain of industry te grabbel te gooien. Maar ja, met een prijs van € 197.430 is de Sport GT S, zeker in deze barre tijden, nogal een prijzig wagentje voor 'erbij'.

Video

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (14) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.