Maserati Quattroporte Sport GT S (2009)

Decente brulboei

Maserati Quattroporte Sport GT S
De Sport GT S is de non plus ultraversie van de Quattroporte-reeks van Maserati; een schitterende variatie op een al buitengewoon fraai thema. Met deze kostbare bolide haal je één van de meest inspirerende brulboeien inhuis. Maar het kan ook zonder die brul.

Onder de langgerekte, wulps welvende motorhuif van de Italiaanse sportsedan zit dezelfde 4,7-liter V8 die ook de Quattroporte S en de Gran Turismo S aandrijft. Maximaal mobiliseert de V8 in de Sport-versie 440 paardenkrachten. Daarmee sprint je in 5,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Vermogen is echter niet de enige troef van de Sport GT S. Deze auto appelleert vooral ook aan de emotie van z'n berijder. Niet in de laatste plaats doet-ie dat op auditief gebied. Wellicht de meest attractieve voorziening is de sportknop. Daarmee bedien je kleppen in het achterste deel van 't uitlaattraject. In de normale modus sluiten de kleppen het korte traject naar de uitlaatmonden af, waardoor de uitlaatgassen worden gedwongen de lange route te nemen. Hierdoor wordt de Maserati weliswaar niet fluisterstil, maar het V8-gegorgel blijft op de achtergrond.

Hoe anders klinkt de Italiaan wanneer je de sportknop indrukt! De kleppen in de uitlaat gaan dan open en de uitlaatgassen kiezen een route die direct en zonder omwegen naar de buitenlucht leidt. Het mechanische orkest in het vooronder trompettert er dan op los dat het een lieve lust is en slaat je om de oren met de typerende V8-geluiden. Ben je dat geluid even zat? Eén druk op de sportknop resulteert erin dat de geluiden vanuit het vooronder direct weer naar de achtergrond verdwijnen.

Zestrapsautomaat

In de Sport GT S zit een zestrapsautomaat van de firma ZF, door Maserati aangeduid als MC-Auto Shift. Die is wel weer aangepast, zodat hij nu alerter schakelt. Wel wisselt de ZF-transmissie nog wel eens ruw van verzet. Zelf schakelen kan ook in de Sport GT S. Maserati heeft grotere flippers achter het stuurwiel gemonteerd. Maserati wijzigde de set-up van het onderstel. Daardoor ligt de buik van de Sport-editie dichter tegen het asfalt en is de demping stugger dan die van de S. Snoeihard wordt de auto er niet van; de Quattroporte blijft met al  z'n sportieve aspiraties toch altijd een heer van stand. De besturing is zo scherp dat we moeite hebben om te geloven dat we met een bijna twee ton zware en vijf meter lange limo onderweg  zijn. De besturing is erg precies en direct en werkt ondanks de bekrachtiging aangenaam zwaar. Het interieur van de Italiaan geeft niet langer de indruk slordig in elkaar te zijn geschroefd. En met de Sport GT S heeft Maserati nu weer een kwaliteitsslag gemaakt. Het fraaie, met leer beklede zitmeubilair en het dashboard met een bekleding in titaniumlook kunnen je echter niet doen vergeten dat de zitpositie beter kan. De pedalen zitten niet recht voor je voeten, waardoor je soms onbedoeld op een hoek van het gaspedaal gaat staan als je wilt remmen. Het vlijmscherpe weggedrag, het sublieme geluid en het weelderige interieur maken echter alles goed. Ook accepteer je dat de Quattroporte eigenlijk een tamelijk krappe auto is en dus lastig kan concurreren met de Duitse limo's die hij zo graag het vuur na aan de schenen zou leggen. Je zou deze GT S er eigenlijk bij moeten hebben, voor als je chauffeur verhinderd is; kun je je uitleven zonder je autoriteit als captain of industry te grabbel te gooien.

Video

Signalement

Merk Maserati
Model Quattroporte Sport GT S
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 220.964

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.691 cc
Maximaal vermogen 324 kW / 440 pk bij 7.000 tpm
Maximaal koppel 490 Nm bij 4.750 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.097 mm / 1.895 mm / 1.438 mm
Wielbasis 3.064 mm
Massa leeg 1.880 kg
Laadvermogen 485 kg
Banden voor245/40R19Prijzen
Banden achter285/35R19Prijzen
Topsnelheid 285 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,1 s (fabrieksopgave: 5,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,7s
Brandstofverbruik 14,7 l/100km
CO2-uitstoot 365 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (76) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum