Maserati Quattroporte - Oud en Nieuw
Een kwestie van rijping
Maserati Quattroporte is al sinds 1963 een begrip in autoland. Het model bestaat al langer dan bijvoorbeeld de Volkswagen Golf (1974), de Toyota Corolla (1966) en zelfs de Porsche 911 (1964), al moeten we toegeven dat er bij de Maserati wat tussenpozen waren. Maar al die tijd bleef de Quattroporte precies zoals hij ooit is bedoeld: een limousine in sportautoverpakking.
We stappen eerst in de oudste van de twee; de Quattroporte van de vijfde generatie lonkt nog als vanouds. Dat komt niet in de laatste plaats doordat de vraagprijs voor deze auto minder dan een tiende bedraagt van wat een nieuwe moet kosten. Door velen wordt deze generatie gezien als de mooiste Quattroporte. Ons fotomodel is er één van de ideale soort: met de goede versnellingsbak en voordat de facelift van september 2008 werd doorgevoerd. Met de toegevoegde ledverlichting en een grille zoals bij de toen net gepresenteerde GranTurismo werd de Quattroporte weliswaar een stuk moderner, maar echt niet mooier.
Vergeleken met de oude, door Pininfarina getekende Quattroporte oogt het huidige model, van de hand van Maserati’s eigen Centro Stile, maar weinig spectaculair. Het is dat hij een buitengewoon flink formaat heeft, anders zou hij tamelijk anoniem opgaan in het verkeer. En hoewel een Maserati ingetogen hoort te zijn, kan dat toch ook weer niet de bedoeling zijn. Maar misschien is het wel een kwestie van rijping, en duurt het nog even voordat je het speciale van deze versie gaat inzien. Mooi meegenomen is in elk geval dat tegen die tijd van de aanschafprijs ook nog maar een tiende over zal zijn.
WERKPLEK
De huidige Maserati Quattroporte is de zesde generatie en loopt al mee sinds 2013. Dat betekent dat je niet in een van de modernste interieurs plaatsneemt. Toch wacht er nog geen opvolger achter de coulissen. Maserati doet niet mee met de rest van de auto-industrie, die zichzelf oplegt om elke zeven jaar met een nieuw model op de proppen te komen. Toch is het ook weer niet zo dat een Maserati niet verandert. De Italianen kiezen ervoor om hun modellen te laten rijpen. Elk modeljaar zijn er wel wat wijzigingen die de auto verbeteren. Een Quattroporte uit 2020 ziet er dus misschien bijna hetzelfde uit als een van 2013, maar toch zijn ze flink verschillend. Zo is het altijd gegaan. In het geval van de Quattroporte van de vijfde generatie, die we hier naast de nieuwste zetten, is dat maar goed ook.
Want toen die op de markt kwam, werd hij geleverd met de gerobotiseerde DuoSelect-versnellingsbak. Een technisch hoogstandje, daar niet van; de transmissie was ingebouwd volgens het transaxle-principe, wat betekent dat hij vastzat aan de achteras. Dat is goed voor de gewichtsverdeling van de auto. Toch werden de Maseratisti er niet gelukkig van, omdat de transmissie nogal wat bedenktijd nodig had wanneer hij van verzet wilde wisselen. Dat is in geen enkele auto een pretje, maar in een bloedsnelle Maserati al helemaal niet.
De auto die wij vandaag rijden, is van na 2007. Toen was de DuoSelect-bak al weer gedag gezegd, en kwam er een conventionele zestraps automaat van ZF voor in de plaats. Die zit vast aan de motor en dus niet aan de achteras. Elk ander merk zou met zo’n ingreep wachten tot er een volledig nieuw model op de markt komt, maar Maserati voerde de wijziging gewoon door gedurende de modelcyclus. Zelfs nog voor de facelift van het jaar erna.
ONDERWEG
De huidige Quattroporte is met zijn 5,26 meter een stuk groter dan zijn voorloper, die stopt bij 5,05 meter. Dat is vooral gedaan om kopers in Amerika en China tegemoet te komen. Daar rijden ze graag een auto met een maatje meer. Voor de Europese markt is de kleinere Ghibli eigenlijk de opvolger van de vijfde generatie Quattroporte. Die past met zijn bescheidener maat van 4,97 meter beter in het Europese straatbeeld. Verder is de Maserati er niet alleen maar met een V8. De auto die wij rijden, is een Quattroporte S Q4 Gran Sport en dat betekent dat er een 430 pk sterke V6 in huist. Het fraaie, hamerende V8-geluid is er dus niet meer, maar zoals het een Maserati betaamt, kan hij nog steeds een flinke keel opzetten. Als je wat meer gehoord wilt worden, is er bovendien de Sport-knop, waarmee de auto er nog een schepje bovenop doet.
Maar een geciviliseerde kant heeft de Quattroporte ook. Zo zijn er de ADAS-systemen, die zorgen dat een rit door het Nederlandse verkeer met deze geweldenaar niet al te frustrerend wordt. Ook daarbij lijkt vooruitgang geboekt. Je kunt natuurlijk twisten of dergelijke systemen op een Maserati horen en ze waren zeker niet vanaf het begin helemaal goed, maar nu volgt de rijbaanassistent van de limousine gedwee de strepen op de weg en de adaptieve cruisecontrol werkt vrijwel onmerkbaar.
Dat is altijd het mooie van een Quattroporte geweest: je kúnt er snoeihard mee, maar het hóéft niet. Als je wilt, kun je er in alle gratie en elegantie mee onderweg zijn, geholpen door zijn ingetogen uiterlijk.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.