LMC Cruiser Comfort T 672 G

Mag het iets meer zijn?

AutoWeek Campers 2019-01
AutoWeek Campers 2019-1
AutoWeek Campers 2019-1

Je leest het in AutoWeek Campers 2019-1

Comfortabel en met een complete uitrusting, zo prijst LMC de Comfort T 672 G aan. Maakt de halfintegraal dat ook waar?

Kwaliteit blijft je bij, als je de prijs al lang bent vergeten. Het is een bekende uitdrukking en hij lijkt bij de mensen van LMC te passen. Het bedrijf geeft maar liefst 12 jaar ‘dichtheidsgarantie’, mogelijk gemaakt door de zogenaamde Long Life Technologie met geavanceerde en degelijk aangebrachte lichte materialen, zoals glasvezelversterkte kunststof voor het dak en de bodem en aluminium voor de zijkant. Polyurethaan en styrofoam voor dak en bodem maken het plaatje af. Dat plaatje draagt eerder een vleugje ruimtestation met zich mee dan associaties met kamperen. Maar ook ruimtestations hebben hun beperkingen: de garantie van een 100 procent waterdichte camper geldt alleen gedurende de eerste 120.000 kilometer. Daarnaast moet je LMC elk jaar de werkplaats in voor een dichtheidscheck die je ruim € 120 kost. Maar dan zou je er wel gegarandeerd droog bij moeten zitten. Ook op communicatiegebied is het hightech wat de klok slaat. De Truma iNet-box (standaard) dient als interface voor de boordtechniek, die je met de LMC-iBus Connect-app op je smartphone bedient.

GROOT ZONDER DAT JE HET ZIET

Pas wanneer je een goede blik op de enkele bedden achterin richt, realiseer je je dat de LMC groter is dan hij lijkt. Design en kleurkeuze maskeren de omvang enigszins. Binnen tref je een behoudend geheel aan, waarin de sfeer vooral wordt bepaald door de bruine stof op de zittingen in de zacht beklede dinette. Wees echter niet bevreesd: wie bij het bruin-beige ensemble iets te veel aan interieurs uit een verre jeugd moet denken, kan zonder meerprijs kiezen voor één van de vijf andere kleuropties.

Kom binnen: dat gaat gemakkelijk door de 70 centimeter brede deuropening. Met maximaal 2,06 meter stahoogte en 2,18 meter breedte zul je niet snel last van claustrofobie krijgen. De dubbele vloerlaag kan worden verwarmd (standaard), maar de uitrusting is niet zo volledig als LMC suggereert. Isofix-voorbereiding voor een kinderzitje kost je zomaar € 290 en dat zou toch echt standaard moeten zijn in een familiemodel als dit. Een achteruitrijcamera is standaard, maar de monitor die het beeld laat zien, kost je ook weer een paar honderd euro extra. LMC heeft zeven riante, maar dure opwaardeerpakketten in de aanbieding. Onze testcamper heeft er vijf meegekregen.

Als eerste is er het Chassis Komfort-pakket met bijrijdersairbag, cruisecontrol en klimaatregeling voor de bestuurderscabine. Als tweede is er het Design-pakket, met lichtmetalen wielen en aluminium aankleding op diverse plekken. Het derde is het Avantgarde-pakket, met voorbereiding voor zonne-energie en satellietontvangst. Als vierde noemen we het Sat tv-pakket, dat er uiteraard voor zorgt dat alles wat via de satelliet binnenkomt op een 21-inch scherm kan worden bekeken. Het vijfde pakket betreft de tweede toegangsdeur voor de bagageruimte aan de bestuurderskant.

Tel je al deze extra’s bij elkaar op, dan kun je zo een ruime € 10.000 toevoegen aan de rekening van de LMC-leverancier. Daarmee is deze camper een prijzig geheel. En er is ergernis, want je kunt de bijrijdersairbag niet afzonderlijk bestellen, maar alleen als onderdeel van een heel pakket.

RIJDEN MET DE LMC

Ondanks sterke rolbewegingen heb je aan de LMC een veilig rijdende partner, met een subtiel ingrijpend ESP (standaard) en remmen die hun mannetje staan. Wie op een beetje fatsoenlijk wegoppervlak rijdt, heeft amper last van knarsende geluiden. Heel anders is het op matig wegdek: geklapper uit de opbouw en heftige reacties op dwarsrichels zijn dan je deel. De 150 pk sterke motor (130 pk is standaard) is aangenaam koppelrijk. Juist daarom is het zo jammer dat de automatische Fiat-bak (meerprijs) zo tergend langzaam van verzet wisselt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Voor de opbouw zijn vooruitstrevende technieken toegepast en verder krijg je onder meer per app bestuurbare boordfunctionaliteiten en een degelijke bouwkwaliteit. Dat zijn sterke argumenten in het voordeel van de LMC. Wat je dan wel voor lief moet nemen, is flink wat geklapper onder bepaalde omstandigheden en het feit dat je er nog een flinke zak geld achteraan moet gooien voor hij echt compleet is uitgerust.