Lexus LS 430 (2001)
Geen ethische manipulatie
De Lexus LS430 oogt zo groot als "ie is, en misschien nog wel groter. Dat is voor het leeuwendeel te danken aan die hoge neus met die enorme koplampunits. Da"s typisch een Toyota-stijlitem - kijk maar naar de Yaris, Corolla en MR2, bijvoorbeeld. Probleem is wel dat de proporties bij een auto als de LS430 wellicht hetzelfde zijn, maar de formaten totaal anders. Maar genoeg over het uiterlijk: het gaat om wat de LS 430 kán. Heeft Lexus ook Mercedes-kwaliteit kunnen bereiken?
Nou en of! De LS430 is namelijk een verbijsterend goede auto. We zijn eigenlijk van de ene verbazing in de andere gevallen. Op het gebied van tomeloze luxe hadden we wel het een en ander verwacht - de voorganger van de LS430, de LS400, had wat dat betreft al het een en ander in huis. Onze (ook nog eens van diverse luxepakketten voorziene) LS430 gooit daar echter nog een érg stevige schep bovenop. We nemen u even mee langs de niet al te direct voor de hand liggende snuisterijen: parkeersensoren, een werkelijk fenomenale stereo-installatie, een geïntegreerd DVD-navigatiesysteem met "touch-screen", elektrisch te bedienen voorstoelen met geheugens die ook meteen de spiegels in de juiste stand zetten, leren bekleding, elektrisch verstelbare achterbankleuning met massagerugleuningen en geheugen, aparte airco achter, koelbox in middenarmsteun, gescheiden airco die ook vanaf de achterbank te bedienen is (net als de stereo), en uiteraard het hele scala aan veiligheidsbevorderende maatregelen als airbags waar ze ze maar kwijt konden, ABS met ABD en "brake assist", tractiecontrole en Vehicle Stability Control.
Stilte
En dan hebben we het feitelijk alleen nog maar over een stilstaande LS430. Ga rijden en het wordt, oh ongeloof, alleen maar beter. Allereerst die motor. De stilte van het ding is onbeschrijflijk. Als het harder gaat, zeg maar snelwegtempo of daarboven, neemt alleen het windgeruis langs ramen en spiegels wat toe, en je hoort dat er banden onder de auto zitten, maar dat is het dan ook. Alleen bij vol accelereren is een lichte, maar prachtige V8-roffel hoorbaar. Voor de nieuwe 4,3-litermotor hebben we dus louter lovende woorden over. Hij is met z"n 282 pk niet alleen beresterk, maar trekt dankzij z"n 417 Nm bij elk denkbaar toerental. Echt zéér indrukwekkend.
Nou komen rust en prestaties niet alleen tot stand door een motor: onderstel, besturing en versnellingsbak spreken natuurlijk een hartig woordje mee. Wat betreft het onderstel: dat kan, mede dankzij de standaard luchtvering, nauwelijks beter. Tuurlijk, het gaat voornamelijk om het comfort en dus helt de LS in bochten best wat over, maar het blijft alleszins binnen de perken. Je kœnt met deze grote lobbes desgewenst bruut hard de bocht door, geen probleem zelfs. Mocht de limo vinden dat het te onbesuisd gaat, dan regelt het VSC (Vehicle Stability Control) beschaafd doch vastbesloten bij. Ook de standaard automaat is een comfort-factor van formaat. Je kunt hem niet zelf schakelen, maar wel kiezen uit twee schakelprogramma"s: "normaal" en "sport". In het laatste geval trekt hij wat verder door en schakelt eerder terug, maar wat blijft is het 100%-schokvrije karakter van de doehetzelver. Een schoolvoorbeeld van hoe het moet. Tot slot de besturing. Die is niet van het hyperdirecte soort, maar filtert niet, zoals je eigenlijk ook kunt verwachten, alle informatie over het wegdek weg. De bediening van stereo, navigatie en verwarming verloopt via een touchscreen: gewoon even het scherm aanraken en er gebeurt wat je wilt. Helemaal top. Dat kun je weer niet zeggen van de gebruikte materialen. Sommige, zoals het spul op de middenconsole, ogen alsof ze zó uit een Corolla komen.iets ten nadele van die laatste, maar in een auto van dik twee ton mag je méér verwachten. En dan komen we toch weer op een eerder punt: dit soort kritiek gaat immers meer over de "verpakking" dan over de kwaliteit - dáár is niets mis mee...
Iemand die een Lexus ziet zitten, zal dat waarschijnlijk juist doen omdat hij helemaal géén Ster, Blauw-witte Propellor of Vier Ringen op de neus van z"n auto wil. Voor ons is vast komen te staan dat die laatste man zich met z"n keus in ieder geval geenszins tekortdoet. De Lexus LS430 doet kwalitatief in zo goed als geen enkel opzicht onder voor bijvoorbeeld een Mercedes S-klasse, en overklast "m zelfs op sommige puntjes.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | LS 430 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 93.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.293 cc |
Maximaal vermogen | 207 kW / 281 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 417 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 84 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.005 mm / 1.830 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.925 mm |
Massa leeg | 1.830 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 s (fabrieksopgave: 6,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,4s |
Brandstofverbruik | 12,1 l/100km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.