Lexus LS 430
To be the best
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Of je nu Pieter van den Hoogenband heet, of Inge de Bruijn, Olympisch kampioen word je niet zómaar. Afgezien van talent, motivatie, zelfvertrouwen vereist het jaren van training.
Dan heeft een nieuw automerk het eigenlijk een heel stuk gemakkelijker. Neem nou Lexus. Moeder Toyota zorgde voor talent, investeringen en een lange adem. Terwijl door teamwerk binnen de goedgeoliede organisatie in korte tijd al veel succes werd geboek en het zelfvertrouwen kon groeien. Maar bij z'n komst op de Amerikaanse markt in 1989 heeft Lexus de beoogde concurrenten als BMW en Mercedes heus niet meteen de dampen aan gedaan. Sterker nog, we weten dat de Japanners stiekem zijn uitgelachen door dat Europese tweetal en hun Amerikaanse companen Cadillac en Lincoln. Ze konden toen niet voorzien dat het Japanse luxe merk binnen een decennium niet alleen een vaste klantenkring zou opbouwen (dit jaar zullen er in de VS 200.000 Lexussen worden verkocht), maar bovendien de maatstaf zou worden voor kwaliteit.
Ook in ons eigen land weet men intussen wel wat Lexus is, ondanks het feit dat het merk 't hier tot nog toe met slechts drie modellen moest doen. Daar komt nu verandering in. Half oktober arriveren de RX 300 sport-ute en de GS 430 (zie AW van volgende week). Begin volgend jaar komt de LS 430, de opvolger van de LS 400, terwijl Lexus op de RAI de spectaculaire SC sportcoupé, die in 2002 in productie gaat, ten tonele voert. Later in 2001 verwachten we nog de 300-versie van de 'kleine' IS. De Lexus-organisatie in Nederland wordt trouwens ook volwassen. Het merk heeft tot nog toe zogenaamde shop-in-shop constructie bij Toyota-dealers. Dat gaat veranderen als er binnenkort op zes locaties aparte Lexus-dealers komen. Het eerste pand is bijna klaar en staat langs de A1 bij Breukelen. Verder zullen ze verschijnen in de regio's Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en het Noorden.
Gespierder
De belangrijkste auto voor het Lexus-imago is de LS, die altijd met de toevoeging 400 door het leven ging, maar binnenkort wordt afgelost door de LS 430. In die luxe limo kan Lexus zich uitleven op allerlei gebied, van technische hoogstandjes tot kwaliteitsverbeteringen en vernieuwingen op het gebied van comfort.
Voor de derde generatie van het Lexus-vlaggenschip zijn, op de pas twee jaar oude automaat na, slechts een paar onbeduidende onderdelen gebruikt uit het huidige model. Hoewel de nieuweling nog steeds overgoten is met de originele saus, ziet hij er met de schuiner geplaatste grille en moderne koplampen gespierder uit. Het belangrijkste aan die nieuwe carrosserie is de lage cW-waarde van 0,26 ('tzelfde als de Mercedes C), maar de luchtgeveerde versie komt de eer toe van sedan met 't laagste luchtweerstandscoëfficiënt (0,25). De vormen van de LS zijn overigens 'gepolijst' in de windtunnel van de Japanse Spoorwegen, waar ook de bullet trein is ontstaan.
Juwelen
Voordat de ontwerpers aan hun nieuwe klus begonnen, heeft het team van oppertechneut Yasushi Tanake niet alleen met Amerikaanse Lexus-rijders gesproken, maar is ook bij de hen thuis geweest om een indruk te krijgen van hun opvattingen over luxe en comfort. Zij keken bovendien naar juwelen, privé-vliegtuigen en lederwaren. Twee dingen kwamen steeds ter sprake: meer bagageruimte en parkeerhulp. Dus kreeg de nieuwe LS een 30 % grotere bagageruimte en een Sonar Parking System, dat over een afstand van 6 to 25 cm obstakels signaleert. Luxe zaken als een zonnescherm voor de achterruit, dat automatisch naar wordt ingetrokken als de auto in de achteruit wordt geschakeld ontbreken natuurlijk niet. Net zomin als een koelbox – op de plaats waar wij een skiluik zouden verwachten – voor zes blikjes Cola. Verder zijn er zaken als een luchtververser annex pollenfilter met aparte bediening voor en achter en voorzien van een indicator die meldt wanneer het schonelucht-filter vervuild is. De bestuurdersstoel is op 14 manieren elektrisch instelbaar en de passagiersstoel op 10. Ze zijn beide ook uitgerust met airco (juist, voor koeling of verwarming en 'ontwaseming'), zodat je tijdens een inspannende rit geen plakkerige billen meer krijgt.
Wie in de LS 430 een nietsvermoedende passagier meeneemt, zal vroeg of laat diens verbazing horen over het feit dat de ventilatieroosters in het dashboard 'voor zichzelf zijn begonnen'. Ze stellen automatisch de luchtstromen bij. Als bijvoorbeeld de zon de rechterkant van de auto meer verwarmt, krijgen de ventilatieroosters rechts meer koude luchtstroom dan links. Die lucht wordt overigens niet rechtstreeks op de inzittenden geblazen.
Zijde en leer
De motor waaraan de 430-typeaanduiding is ontleend is een 4,3-liter V8. Niet die uit de LandCruiser; maar hij is een evolutie (met een grotere boring) van de huidige 4-liter. De nieuwe V8 is bovendien 10 % lichter dan de 400. Hoewel het aantal pk's hetzelfde is gebleven (294) worden ze afgegeven bij een lager toerental. Samen met VVT-i, Toyota's variabele kleptiming zorgen alle pk's en het maximum koppel van 434 Nm ervoor dat de LS 430 in 6,6 seconden van 0-100 km/h accelereert. Als een sp.. sportwagen dus.
Zijdezacht is niet alleen de loop van de grote V8, maar die term is ook van toepassing op de 5-traps automaat met IPC, ofwel Intuitive Powertrain Control. Een intelligente bak die niet alleen variaties in de koppelkromme compenseert, maar ook een constante G-kracht handhaaft tijdens het accelereren en die bij voorbeeld bij het remmen terugschakelt. Kortom 't wordt er in de LS 430 alleen maar smeuïger op!
Dat geldt trouwens ook voor het dichtslaan van de portieren en de kofferklep. Lexus past 'aantrekkers' op de sloten toe, zoals Mercedes dat al jaren doet bij de klep van de stationwagen.
Door de ruim 7,5 cm grotere wielbasis en de grotere hoogte is binnenin de Lexus meer ruimte die niet allen ten goede komt aan de bagageruimte, maar ook aan de achterpassagiers. Genesteld in het zachte leer, kunnen ze elektrisch de rugleuning en de hoofdsteun verstellen. Bovendien is er achterin een bedieningspaneel voor audio, airco en de massagefunctie van de rugleuning. Qua veiligheid doet de Lexus LS 430 niet onder voor zijn allerbeste concurrenten. Zo heeft hij onder meer airbag-gordijnen over de gehele lengte van het interieur en waterafstotende zijruiten (gelamineerd glas).
Voortschrijden
We reden met de nieuwe LS in de buurt van Detroit. De wegen zijn daar intussen wel verbeterd, maar je hebt nog steeds slechte stukken. Daar merk je in de LS nauwelijks iets van. Hij werk alle oneffenheden vlekkeloos weg. Je hebt het gevoel of je elegant voortschrijdt en ondertussen snel je binnen de kortste keren naar de toegestane maximum snelheid. Zonder dat je ook maar iets merkt van het schakelen van de bak. De Lexus is nog steeds zo stil als een akoestische kamer, maar de technici hebben gezorgd dat er wat meer leven in de brouwerij komt door het geluid bij acceleratie niet helemaal weg te dempen. Als je dan nauwelijks overhellend door de bocht snelt en statig remmend tot stilstand komt, besef je dat je als een koningin achter het stuur van één van de beste luxe-limo"s ter wereld zit. Want dat deze nieuwe Lexus niet meer onderdoet voor concurrenten als de Mercedes S of de BMW 7-serie lijkt nu al duidelijk, al moeten vergelijkende tests dat nog uitwijzen. Dat hij regelrecht lijkt af te stevenen op het zoveelste succes van Lexus in Amerika, blijkt wel uit de 6000 orders, die al zijn genoteerd vóór de auto (op 12 oktober) in de Amerikaanse showrooms staat. De LS 430 zal trouwens eind van dit jaar in Nederland arriveren.