Test: Lexus GS 450h (2006)

Gifgroen

Lexus GS 450h
Lexus GS 450hLexus GS 450hLexus GS 450hLexus GS 450hLexus GS 450hLexus GS 450hLexus GS 450h
AutoWeek 22 2006
AutoWeek 22 2006

Je leest het in AutoWeek 22 2006

Bij Toyota kunnen ze de vraag naar de hybride Prius nauwelijks aan; deze bescheiden auto is zuinig en stoot weinig uitlaatgassen uit, helemaal groen. Met de GS 450h lijkt Lexus het over een ander boeg te gooien: daar lijkt de toegevoegde elektromotor hoofdzakelijk bedoelt om de auto nog feller te maken, duidelijk een andere tint groen.

Vorig jaar kwam Toyota's edelmerk Lexus met z'n eerste hybride, de RX 400h, een groene aandrijflijn verpakt in een SUV. Inmiddels zijn we een jaar verder en heeft Lexus z'n tweede hybride gepresenteerd: de GS 450h. Dit is de eerste hybride in het E-segment, de klasse van de grote sedans, én dit is de sterkste Lexus ooit in serie gebouwd. Spierballen en milieuvriendelijke techniek in één.

Wie een beetje thuis is in de naamvoering van Lexus' modellen weet inmiddels dat de eerste twee letters staan voor het model (IS, GS, LS, RX, SC), dat het getal verwijst naar de cilinderinhoud en dat een eventueel toegevoegde letter h of d betekent dat het om een hybride of diesel gaat. Dit wetende verwacht je onder de motorkap van de GS 450h naast een elektromotor een 4,5 liter verbrandingsmotor. Maar helaas, daar is niets van waar. Het is een beetje zoals destijds bij de BMW 745, dat was in feite een 735 met een turbo. Lexus koppelt aan een 3,5 liter V6 een elektromotor. Waarom dan toch 450? Om de doodeenvoudige reden dat de prestaties van deze auto volgens Lexus overeenkomen met die van een auto met een 4,5 litermotor. En inderdaad, met een opgegeven tijd voor de sprint van nul naar honderd in 5,9 seconden is de 1.840 kg zware GS 450h twee tienden sneller dan de 1.670 kg wegende GS 430 met z'n 4,3 liter V8.

Je kunt met hybride techniek twee kanten op; gelijke prestaties en lagere verbruiks- en emissiewaardes óf gelijkblijvende verbruiks- en emissiecijfers en grotere prestaties. Blijkbaar gebruikt Lexus de hybride-techniek in de GS 450h niet om met prestaties die bij een 3,5 litermotor horen zo schoon en zuinig mogelijk te kunnen rijden. Nee, dit is duidelijk een machine waarbij het om de spierballen gaat (fun to drive staat hoog in het vaandel) en het is mooi meegenomen dat hij nog enigszins verantwoord met brandstof omspringt.

Iemand die voor dit soort dikke sedans in de markt is, is die nu echt bezig met brandstofproblematiek en milieuaspecten? Wie echt om het milieu geeft, gaat voor een Prius. Met de hybride GS heeft Lexus gewoon een potente sedan in huis die fluitend door de steeds strenger wordende emissietests heen komt.

Staartlastig

Groene gedachten of niet, Lexus heeft wel weer een mooi stukje techniek afgeleverd. De generator (wekt stroom op bij afremmen en door aandrijving van de V6), de elektromotor (200 pk, 275 Nm) en een tweetal planetaire stelsels zitten op de plek waar bij de normale GS'en de automatische transmissie zit.

Het hybride systeem reageert voorbeeldig op het gaspedaal en er is geen moment dat je kracht tekortkomt om de snelheid er in te brengen of te houden. Daarbij is de auto ook nog eens aangenaam stil. De elektromotor levert z'n maximumkoppel al bij stilstand, dat maakt van deze GS een attractie; hij komt rap uit de startblokken, erg rap zelfs. We hebben er tijdens deze rij-impressie van genoten. Hierdoor kwamen we volgens de boordcomputer overigens niet verder dan een gemiddeld verbruik van (schrik niet) 1 op 7,3. Maar goed, we waren dan ook niet bezig met een groene rechtervoet doch lustig aan het spelen met het potentieel van de aandrijflijn.

De GS 450h beschikt over een prachtig stabiliteitssysteem (VDIM, wat staat voor vehicle dynamics integrated management), en dat wil nog wel eens ingrijpen: ondanks dat het zware accupakket recht boven de achteras zit en flink op de achterwielen drukt, wil de kont van de auto nog wel eens een stapje opzij zetten. Dit is een direct gevolg van het enorme koppel dat de wielen moet verwerken. Serieus uitbreken zit er echter niet in, daar zorgt het VDIM voor. Behoudens dit kleine uitbreekongemak ligt de auto als een dijk op de weg. De elektronisch geregelde schokdempers kwijten zich prima van hun taak, helemaal wanneer ze in de sportstand staan.

Kleine bagageruimte

Uiterlijk zijn het alleen de 'hybrid'-badges op de dorpels onder de achterportieren en de blauwe typeaanduiding op de achterklep waaraan je de GS 450h kunt herkennen. In het interieur lijkt ook alles standaard. Alleen ontbreekt de toerenteller, deze is vervangen door een vermogensmeter die de gezamenlijke output van de verbrandings- en elektromotor weergeeft. Opvallend hoe weinig vermogen er nodig is om keurig 120 km/h te rijden. Verder is in het binnenste van de Lexus nog steeds alles keurig afgewerkt. Alles voelt goed, klinkt goed, ruikt goed en als je niet te lang bent zit het ook goed. Hoofdruimte is niet het sterkste punt van de GS en nu hij hybride is, is het ook met de inhoud van de achterbak gedaan.Het accupakket zorgt niet alleen voor extra gewicht, het slokt ook een flink deel van de bagageruimte op. Er blijft slechts 280 liter over, dat is nog minder dan bijvoorbeeld bij een compacte hatchback als de Renault Clio die nog altijd over 290 liter beschikt. Even ter vergelijking; een gewone GS heeft 430 liter en een Toyota Prius altijd nog 408 liter, bij deze laatste is het hybride systeem duidelijk in het ontwerp van de auto geïntegreerd. Er gaat ternauwernood een golfset achter in de hybride GS. Wel komt Lexus in samenwerking met Samsonite met een op maat gemaakte kofferset, een schrale troost. Bij een sedan met een vanafprijs van € 71.400 mag je toch wat meer verwachten dan alleen leuke rijeigenschappen.