Lexus GS 300 Executive (2005) #2

autoreview

Lexus GS 300 Executive (2005) #2
Lexus GS 300 Executive (2005) #2Lexus GS 300 Executive (2005) #2Lexus GS 300 Executive (2005) #2Lexus GS 300 Executive (2005) #2Lexus GS 300 Executive (2005) #2Lexus GS 300 Executive (2005) #2Lexus GS 300 Executive (2005) #2Lexus GS 300 Executive (2005) #2

Signalement

UitvoeringGS 300 Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf116.600 km
KM-stand laatst145.000 km
Lezerswaardering: 95%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Japans premium

  • 136.000 km

Auto is bijna een jaar in mijn bezit, sinds aankoop zo'n 20k mee gereden. Hiervoor had ik een lease Skoda Octavia combi 2.0 TDI handgeschakeld uit 2015. Werkgever stopte met lease, dus ik mocht (moest) weer privé auto uitzoeken. Het moest benzine worden en bij voorkeur 'dikke' auto met een V6 en een automaat. En dan heb je veel keus. Wilde eigenlijk ook wel graag een auto waar niet 'iedereen' in rijdt. En graag ook een technisch betrouwbare auto. Na wat speurwerk is het deze Lexus geworden, gekocht bij www.gijsjansenauto.com, een prima adres. Een van origine Duitse auto (import dus) met een Lexus onderhoudshistorie.

Een GS300 uit 2005 in de executive uitvoering, een 3.0 V6 automaat met 249 pk, in een (vindt ik) best fraaie paarse kleur met crème lederen bekleding en voorzien van allerlei luxe.

Na 20k km gereden te hebben zijn er wel wat kritische noten te kraken. Zo is de hoofdruimte gewoon te krap voor deze klasse, zeker ook voorin. Mogelijk mede veroorzaakt door het aanwezige schuif/kanteldak. Het past voor mij (1,97) net, maar andere merken doen dat beter. Kwaliteit LM velgen is matig, veel corrosie, valt uit de toon met kwaliteit rest auto. Heb zomerset al laten opknappen. Locatie sommige knopjes (links onder stuur achter klepje) zitten op onlogische plaatsen. En de aanwezigheid van een cassettedeck, in 2005, hoezo? Ook heb in op dit moment een storing in de PDC, 1 parkeersensor weigert dienst en piept telkens als ik stil sta. Gelukkig kan dat systeem uitgeschakeld worden. Ben op internet aan het speuren voor een vervangend exemplaar, via de dealer te duur. Ook het bandenspanningssysteem is niet feilloos, gelukkig wel al een tijdje weer ' stil'. Maar dat was het eigenlijk wel met de klachten. Dus geen hele grote issues, maar meer kleine irritaties.

Dan de pluspunten. Die zijn er gelukkig genoeg :-) Het is een kwestie van smaak, maar ik vind het model geslaagd. Inmiddels al 14 jaar oud, maar qua 'lijnen' komt de auto op mij niet erg gedateerd over. Het rijden was vanaf het begin (en is nog steeds) een grote positieve verrassing. Zoveel rust in de auto. Motor en bak doen op de achtergrond in alle rust hun werk. Power genoeg als je dat wilt, maar auto nodigt vooral uit tot ontspannen rijden met respect voor de maximum geldende snelheden. En wat is het stil in de auto! Weglegging comfortabel en piep en kraakvrij. Je voelt de kwaliteit. De grootste verrassing is wel het verbruik. Fabrieksbelofte is gemiddeld 9.8 liter per 100 km maar eigenlijk zit ik daar altijd onder, zonder dat ik daar veel moeite voor hoef te doen en zonder dat ik truttig rij. De motor maakt weinig toeren, op de snelweg zelfs minder dan mijn vorige auto, een Octavia 2.0 TDI! En een motor die niet hard hoeft te werken vraagt dus blijkbaar ook minder brandstof. Het navigatiesysteem verraad qua graphics en grove pixels zijn leeftijd, maar functioneert perfect (met recente DVD ook qua wegennetwerk). De (standaard) geluidsinstallatie doet zeker niet onder voor het (upgrade Canton) systeem uit de Skoda. De achteruitrijcamera is heerlijk, regensensor is niet instelbaar maar doet eigelijk altijd wat je zou willen. Af fabriek carkit is top, was nog nooit zo goed verstaanbaar. Keyless entry werkt ook probleemloos. Alle luxe doet het zoals het hoort en voelt kwalitatief hoogwaardig aan. Stoelverwarming- en koeling! Ook dat werkt geruisloos perfect. Een comfortabele zeer stille reisauto die relatief zuinig met zijn brandstof omgaat. Hoezo niet duurzaam zo'n V6? Mooi detail; in de originele folder (heb ik erbij) lees je hoe trots die Japanners zij op hun product. En op sommige technische snufjes die erop zitten. Denk aan het glas (ja, geen plastic) voor de km teller die afhankelijk van de lichtinval elektrisch donker of licht kleurt, dus altijd perfect zicht. Onnozel detail lijkt het, maar ik vind het mooi.

Op de Duitse Autobahn de 240 aangetikt. Hier nodigt de auto niet toe uit, maar kan het wel en ook dan voelt het allemaal nog erg 'zeker'. En top reisauto.

Wat ook meeviel, qua kosten, is het onderhoud bij Lexus. Ik had de pech dat bij de eerste (grote) onderhoudsbeurt de uitlaat vervangen moest worden vanaf de motor tot de achterste demper (1000 euro), maar verder viel het me mee. En in alles (maken afspraak, communicatie, leenauto, schoonmaken, aftersales) is de kwaliteit ook bij de dealer te merken (Lexus Amsterdam). En als 'dank' voor het onderhoud krijg je een Lexus Card met Europese pechhulp en RedCarpet service, oude of nieuwe Lexus, dat maakt niet uit. Voor het volgende onderhoud ga ik gebruik maken van de RedCarpet haal- en brengservice.

Mankementen eerste 20.000 km:
- groot deel uitlaat vervangen (via dealer, eerste uitlaat zat er nog onder)
- gereviseerde remklauwen achter laten monteren (via dealer)
- velgen laten opkappen
- kapotte parkeersensor voor (heb via internet nieuwe besteld, nog niet binnen)
- af en toe storingsmelding bandenspanningsensor (niets mee gedaan)

Ik ben een tevreden Lexus GS300 rijder!

Beurt en APK

  • 137.000 km

Vandaag met de GS naar de dealer (Lexus Amsterdam) voor een (kleine) 135.000 km beurt plus nieuwe APK. De (gratis) leenauto betrof een verleidelijke ES 300h F Sport Premium. Lexus heeft de hybride techniek echt goed onder de knie hoor. Een verbruik van 1:18 met normaal gebruik kostte geen moeite.

Mijn GS ging zonder problemen door de APK, nul opmerkingen. Enige nauwelijks als opmerking te bestempelen mededeling was dat de gasveren van de motorkap wat slap werden. Laat maar zei ik, de motorkap gooit toch zelden open. Zonde om dan geld te investeren in een set nieuwe gasveren. Men snapte mijn overweging.

Naast de APK de afgelopen maand wel twee incidenten gehad. Allereerst was er een aanrijding met een eend. Dit kostte het leven van zowel de eend als mijn rechterbuitenspiegel. Gek genoeg was de schaal, de buitenkant, en het glas nog heel. Maar van het binnenwerk (allerlei motortjes en tandwieltjes) was het nodige afgebroken en vermist. Gelukkig op de sloop een donorspiegel gevonden en uurtje knutselen later het binnenwerk weten te vervangen. Alles doet het weer! Daarnaast storing in de parkeersensor links voor. Nog geen donor exemplaar kunnen vinden op de sloop. Vervangen bij de dealer vindt ik te prijzig. Om van piep van stilstaan af te zijn hele PDC maar uitgeschakeld. Door de aanwezigheid van de achteruitrijcamera mis ik de PDC eigenlijk niet zo erg.

De GS kan er tot de volgende beurt weer 15.000 km tegen :-)

Verkocht

  • 145.000 km

Gewijzigde privé omstandigheden betekende verkoop van m'n Lexus. Sinds aankoop zo'n 40k mee gereden. Nooit spijt gehad van het destijds kopen van een 'oude' auto. Kwaliteit en rijplezier van hoog niveau. Buiten normaal onderhoud en vervangen slijtage zaken probleemloze auto geweest. Lexus rijden kan ik iedereen aanraden.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens