Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Lexus
  • GS

Lexus GS 300 President (2005) #2

autoreview

8
Lexus GS 300 President (2005) #2
Lexus GS 300 President (2005) #2Lexus GS 300 President (2005) #2Lexus GS 300 President (2005) #2Lexus GS 300 President (2005) #2Lexus GS 300 President (2005) #2Lexus GS 300 President (2005) #2Lexus GS 300 President (2005) #2Lexus GS 300 President (2005) #2Lexus GS 300 President (2005) #2Lexus GS 300 President (2005) #2
Henk 5982288
  • Henk 598228812
  • Gebruikersreview
13 juni 2020 om 16:16
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGS 300 President
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf224.000 km
KM-stand laatst280.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review

  • 280.000 km
  • 13 juni 2020

Deze auto is in de plaats van twee andere auto's gekomen: een Toyota Celica uit 2000 (midlife crisis) en een Toyota Auris Hybrid vanwege het praktische. Op een gegeven moment wilden we geen twee auto's meer (zelf werkloos, echtgenote werkt aan de overkant van de straat), dus ben ik op zoek gegaan naar een mooie, ouwere Lexus, een LS of een GS. En die hebben we gevonden. We waren het er allebei over eens dat dit wel een heel mooie auto was om die weinige kilometers per jaar die we nog aflegden voor in te zetten. Een President uitvoering, in mooi donkerblauw.

We zijn afgegaan op een bevriende garagist, die hem bij het verkopende autobedrijf aan een onderzoek onderwierp, en zijn goedkeuring eraan hechtte. De auto zag er prima uit, er was geen roest te bekennen, en alles wat er in en op zat werkte. Dat laatste gaf ons al een aardige indicatie van de bouwkwaliteit van een Lexus; immers, het ding is afgeladen met elektromotoren, elektronica en sensoren, en dat alles na 12 jaar nog storingsvrij werkte, wekte vertrouwen.

Het rijcomfort was precies wat we ons voorgesteld hadden: de auto was zeer stil, en erg comfortabel door de ruimte en de stoelen. De wagen ligt erg zeker op de weg, en, vreemd genoeg, leek dat zelfs alleen maar beter te worden naarmate de snelheid hoger werd. Cruisen op 150 of 160 in Duitsland is een zeer eenvoudige en rustgevende bezigheid op deze manier. Het verbruik lag tussen de 1:10 en 1:11, en aangezien ik stiekem was uitgegaan van 1:8, viel me dat erg mee. De banden waren al redelijk op, dus die hebben we vervangen, door Michelin CrossClimates. Er moesten eigenlijk 245x40 banden op, maar die waren er niet, dus hebben we er 245x45 op laten zetten. Geen enkel probleem, alleen overdrijft de snelheidsmeter nu nog nauwelijks, en dat is iets om rekening mee te houden.

Na enige weken begon er opeens een aantal lampjes te branden, die aangaven dat er wat mis zou zijn met de katalysator en/of brandstoftoevoer. Vervelend, maar de auto liep er niks minder om. Systemen als de ESP en de ACC werkten niet meer, omdat daarbij ook af en toe gas gegeven moet worden, en de computer vond blijkbaar dat hij een goede en veilige werking niet kon garanderen. De gewone CC was wel gewoon werkzaam.
Tja, lampjes. Ik ben er geen fan van, dus het moest wel opgelost worden. Ik had in diverse fora gelezen dat dit wel een typisch GS probleempje was, en dat het redelijk kostbaar kon worden om op te lossen. Uiteindelijk hebben we het probleem kunnen pinpointen naar de O2-sensoren achter de katalysatoren, en na het nodige geexperimenteer heb ik besloten de beide sensoren eruit te laten programmeren. Een middagje in Hoogeveen was voldoende om nooit meer last te hebben van deze twee sensoren, terwijl gelijkertijd ook nog was extra power en efficiency uit het blok gehaald kon worden. De auto liep nog soepeler, en verbruikte gemiddeld tussen de 1:11 en 1:13, toch wel tot mijn verbazing. De uitlaatgassen laat ik nu regelmatig bij de garage controleren, en die zijn altijd uitstekend voor elkaar.

Tijdens het grondig onderzoeken van de brandstoftoevoer en het uitlaatsysteem, was ons opgevallen dat er wat gaatjes in de uitlaat zaten, precies op de plek waar er een mof om de uitlaat zat. De uitlaat is weliswaar van RVS, maar er was toch een corrosie ontstaan op de plekken waar het RVS met een ander metaal in aanraking kwam. Het vreemde was dat de lekken nauwelijks te horen waren (de mof hield het lawaai blijkbaar tegen). Maar ook dit moest opgelost worden, vond ik, dus navraag gedaan. Originele Lexus onderdelen zijn vrij prijzig, en mijn speurtocht naar een andere oplossing leidde naar het noorden van het land waar een bedrijf uitlaten op maat maakt. Uiteindelijk bleek dit nog duurder dan een originele, maar dan was hij wel met de hand op maat gemaakt en met een levenslange garantie. Dus de dure stap toch maar gezet, en we hebben er nog geen spijt van gehad: je kunt merken dat de auto nog beter ademt, en soepeler loopt. Het geluid wilde ik graag zo dicht mogelijk bij het originele, in ieder geval qua decibellen, en dat is heel aardig gelukt. Wel komen er meer lage tonen door (absorptiedempers), in tegenstelling tot de hogere tonen bij schottendempers. We zijn er ondertussen helemaal aan gewend.

Ondertussen zijn we overgestapt op RON 98, want deze Lexus houdt natuurlijk niet van E5. In combinatie met de remap en de nieuwe uitlaat, rijden we nu tussen de 1:12 en 1:14. De nieuwe max van 100 scheelt daarbij ook, we hebben laatst een keer een rit naar Utrecht gemaakt waarbij we bijna 1:16 haalden. Ik vind dat erg bijzonder voor zo'n grote auto.

We zijn nu zo'n drie jaar verder, en de blauwe dame bevalt ons nog steeds uitstekend. We zijn wat meer gaan rijden dan we gepland hadden, maar we zijn nog lang niet van plan het beessie om te ruilen voor wat anders.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Lexus GS? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lexus GS
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Lexus GS 300 President

    Lexus GS 300 President

    • 2005
    • 199.980 km

    € 8.995

    Lexus GS 300 Business

    Lexus GS 300 Business

    • 2005
    • 220.292 km

    € 9.750

    Lexus GS 300 Executive Navi/Leder/Trekhaak

    Lexus GS 300 Executive Navi/Leder/Trekhaak

    • 2006
    • 231.204 km

    € 8.750

Meer Lexus GS occasions

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus GS specificaties
  • Lexus GS occasions
  • Lexus GS video's
Advies en informatie
  • Lexus GS tests
  • Lexus GS gebruikersreviews
  • Lexus GS index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer
 

Lexus GS reviews

  • Gebruikersreview
    Lexus GS 300 President (2005)

    Lexus GS 300 President (2005)

    9
    • 9 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 300 President (2005) #2

    Lexus GS 300 President (2005) #2

    8
    • 13 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 300 Executive (2005)

    Lexus GS 300 Executive (2005)

    5
    • 17 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 430 President (2005)

    Lexus GS 430 President (2005)

    7
    • 27 oktober 2018
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 300 Executive (2005)

    Lexus GS 300 Executive (2005)

    4
    • 25 oktober 2018
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 430 President (2005)

    Lexus GS 430 President (2005)

    7
    • 31 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 430 President (2005)

    Lexus GS 430 President (2005)

    10
    • 8 juli 2015
meer reviews
Lexus IS F - Op de Rollenbank

Lexus IS F - Op de Rollenbank

94

Bij Lexus zijn het allemaal brave mensen met hun groene hybridetechniek en hun eerste stapjes...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 300h Business Line Pro (2014)

    Lexus GS 300h Business Line Pro (2014)

    6
    • 1 december 2021
  • Lexus GS 430 - 2002 – 382.249 km - Klokje Rond

    Lexus GS 430 - 2002 – 382.249 km - Klokje...

    • 15 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 450h President Line (2013)

    Lexus GS 450h President Line (2013)

    16
    • 17 december 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 300 President (2005)

    Lexus GS 300 President (2005)

    9
    • 9 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 450h President Line (2013)

    Lexus GS 450h President Line (2013)

    14
    • 21 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 450h President Line (2017)

    Lexus GS 450h President Line (2017)

    12
    • 21 april 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Lexus GS

    Facelift Friday: Lexus GS

    76
    • 6 september 2019
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Lexus ES 300h President Line (2020)

    Lexus ES 300h President Line (2020)

    7
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen in Europa'

    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen...

    71
    • 2 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    2
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Lexus RX helemaal nieuw

    Lexus RX helemaal nieuw

    135
    • 1 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    1
    • 26 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Lexus LS 430 (2003) - Facelift Friday

    Lexus LS 430 (2003) - Facelift Friday

    76
    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden