Lexus GS 450h Executive (2006)
Hybride-powerrr
Lexus timmert stevig aan de weg met zijn hybride-modellen, nu met deze GS 450h. Die heet zo omdat de 3,5-liter V6 samen met de elektromotor de prestaties levert van een 4,5-liter V8. Maar de milieu-bewuste rijder kiest niet voor 'n vette limo met sportprestaties. Nee, het zal vooral de liefhebber van hightech zijn die 'n auto als de GS 450h koopt. En vergeet de VS niet. Daar doet Lexus 't goed. Want laten we wel wezen, vooral in de stad bewijst deze techniek zijn voordeel. Dus ook in de Randstad komt deze Lexus goed tot zijn recht.
Optelsom
Wat maakt deze Lexus dan zo krachtig dat zijn makers beweren dat hij een forse V8 aankan? Ten eerste een 3.5 V6 benzinemotor met een dubbel injectie-systeem, die goed is voor 296 pk en 368 Nm koppel. Maar er is meer. En wel een sterke elektromotor, die ook nog eens 200 pk en 275 Nm levert. De totale hoeveelheid vermogen is geen simpele optelsom, maar als alle registers opengaan,
heeft de bestuurder 340 pk ter beschikking. Plus een enorm koppel.
De transmissie van de GS 450h is een soort CVT. Met de keuzehendel kan ook geschakeld worden tussen zes voor-geprogrammeerde overbrengingen. Voor de elektromotor is er een lage en een hoge overbrenging, om zodoende onder alle omstandigheden zoveel mogelijk trekkracht te leveren. Tijdens voluit accelereren houdt deze transmissie het motortoerental zo hoog mogelijk. De V6 schreeuwt dan aan één stuk door. Het geluid is weliswaar goed gedempt, maar echt fraai klinkt het niet. Maar de prestaties zijn er niet minder om. In 6,1 seconden zit de zware Lexus vanuit stilstand op 100 km/h. De respons op het gaspedaal is erg goed, mede doordat zo'n elektromotor al vanaf de eerste omwenteling zijn maximale trekkracht afgeeft. Het gemiddelde verbruik is met 1 op 9,8 relatief gunstig.
Daklijn
De GS 450h moet eerst en vooral een luxe limousine zijn. Met zijn lage geluidsniveau is hij dat. Als je rustig wegrijdt, hoor je de eerste meters zo goed als niets, omdat dan alleen de elektromotor werkt. De auto heeft een bijzonder rijke standaarduitrusting. Een toerenteller ontbreekt echter, in plaats daarvan heeft de 450h een meter die het motor-vermogen weergeeft.
Over de zitpositie zijn we niet zo goed te spreken. Dat ligt vooral aan de combinatie van een lage daklijn en hoge zitpositie, waardoor ook nog eens de binnenspiegel hinderlijk in het zicht zit. Bovendien kan de zitting van de stoel nauwelijks kantelen, zodat de steun matig is. En de hoofdsteun staat in zijn hoogste stand nog altijd te laag.
Perfectionisme
De gebruikte materialen voor het dashboard halen nét niet het niveau van de merken waar Lexus z'n pijlen op richt. Het perfectionisme dat Lexus nastreeft komt in bepaalde opzichten niet tot uiting. Ook is de kofferruimte niet bijster groot. Het zware accupakket neemt veel ruimte in beslag. Komt een gewone GS nog tot een inhoud van 430 liter, in de 450h houdt het met 280 liter echt op. Toch biedt de Lexus heel veel waar voor zijn geld.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | GS 450h Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 80.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.456 cc |
Maximaal vermogen | 254 kW / 345 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 368 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.825 mm / 1.815 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.865 kg |
Laadvermogen | 490 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 245/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,1 s (fabrieksopgave: 5,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,9s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 186 g/km |