Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Lexus
  • GS

Lexus GS 300 (1996)

Goede smaak

Lexus GS 300 (1996)
  • Autotest
18 juli 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Niet ten onrechte brengt Toyota zijn beste produkt onder een aparte merknaam op de markt. Want de Lexus is een klasse apart, die ook als bescheiden GS 300 een klein vermogen kost en daar veel voor teruggeeft.

Japanse auto's hebben de reputatie dat ze degelijk en duurzaam zijn, dat ze technisch vaak voorop lopen, dat ze gewoonlijk een complete uitrusting bieden en dat ze in hun klasse meestal goed betaalbaar zijn. Daarmee zijn ze onrustbarend succesvol gebleken in de populaire marktsegmenten, maar in de topklasse maakten ze tot voor een paar jaar weinig indruk. Met de komst van Lexus en Mazda Xedos is daar verandering in gekomen. Japan maakt zich op om de tot nu toe onaantastbaar geachte positie van de Grote Europeanen te ondermijnen. Dat offensief startte met de Lexus 400 en wordt nu ondersteund door de iets bescheidener, maar nog steeds superluxueuze Lexus GS 300.
Naast een zeer hoge technische perfectie en een tot in details verzorgde afwerking scoort de Lexus buitengewoon hoog met zijn accessoiresbezetting. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erop: twee airbags, ABS, tractiecontrole, airco, uiteraard vier elektrische zijruiten en ga zo maar door.
Op dit punt is de Lexus al nauwelijks te verslaan, maar ook op grond van andere criteria hebben we geen wezenlijk zwakke punten aangetroffen. Bij Mercedes hebben ze daar trouwens ook flink moeite mee; zo herinneren we ons nog de ontboezeming van een MB-ontwikkelingsingenieur een paar jaar geleden, toen bij de introductie van de fameuze S-klasse ook de Lexus even ter sprake kwam. 'Een voortreffelijke auto', moest hij na enige aarzeling toegeven. 'In principe hebben ze bij het ontwerp geen enkele fout gemaakt en ook de uitvoering is voortreffelijk.' De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat die Mercedes-autoriteit zich ondanks zijn eerlijke bewondering toch nog weinig zorgen maakte over de concurrent uit het Verre Oosten. Want fijntjes voegde hij er aan toe: 'Het enige wat de Lexus volgens ons mist, is persoonlijkheid.'

Imponerend

Zo sterk als de Duitse Sterren-chauvinist het destijds wilde voorstellen, is het ook weer niet, maar na deze test kunnen we wel een stukje met hem meegaan. Hoewel de GS 300 geen anonieme uitstraling heeft, waren er in het verkeer maar zelden bewonderende blikken van medeweggebruikers waar te nemen. Pas als er passagiers meegingen, bleken ze in toenemende mate ge‹mponeerd te raken door de vele gemakken en snufjes die Toyota in zijn prestigekoets heeft aangebracht en na een uurtje flink doorrijden kwamen ook de commentaren los over de weldadige rust, het comfort en de moeiteloze prestaties, maar ook over de wat tegenvallende zitruimte achterin.
In bijna alle opzichten is de Lexus een perfecte auto. Ondanks het forse wagengewicht van 1675 kilo heeft de muisstille zescilinder in samenwerking met de voorbeeldig schakelende 4-automaat genoeg in huis voor een felle acceleratie en een hoge top en zelfs dat speelt zich af in een serene rust.
De enige gelegenheid waarbij de inzittenden het ongemakkelijk krijgen, is als je in een lange klaverbladbocht de grenzen van het wegcontact gaat verkennen. Want de nog veilig bereikbare bochtsnelheden van de evenwichtig geconstrueerde achter-aandrijver zijn zó hoog dat de gerieflijke zetels niet meer tegen de G-krachten zijn opgewassen en de meerijders machteloos tegen de portieren schuiven. De kans op uitbreken van de achterhand is daarbij minimaal, omdat de zacht ingrijpende tractiecontrole voorkomt dat de aangedreven wielen bij een overmaat aan vermogen een eigen leven gaan leiden. Die tractiecontrole is overigens uitschakelbaar.
Natuurlijk past zo'n uitgelaten gedrag slecht bij de waardige reputatie die Toyota graag aan zijn topprodukt wil verbinden, maar het is toch een geruststellende gedachte dat de Lexus er goed tegen kan. Dat geldt eigenlijk voor alle opdrachten die je hem geeft: onverstoorbaar gehoorzaamt de vrij onopvallend vormgegeven Japanse statusbak aan de bevelen van zijn meester en zorgt er ondertussen voor dat deze zo weinig mogelijk hinder van de gevolgen ondervindt.
De Lexus kan het qua prijs uitstekend tegen zijn opponenten opnemen en wat zijn rij-eigenschappen en comfort aangaat is hij zelfs moeilijk te overtreffen. Wat dan nog resteert is de zo vurig begeerde status en die moet het Japanse parademerk gewoon nog verdienen. Dat is uitsluitend een kwestie van tijd.

Signalement

Merk Lexus
Model GS 300
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 56.042

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.997 cc
Maximaal vermogen 156 kW / 212 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 275 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.965 mm / 1.795 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.780 mm
Massa leeg 1.675 kg
Laadvermogen 445 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden225/55R16Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 8,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Lexus GS
Lexus Lexus GS
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus GS specificaties
  • Lexus GS occasions
  • Lexus GS video's
Advies en informatie
  • Lexus GS tests
  • Lexus GS gebruikersreviews
  • Lexus GS index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lexus GS 300h Business Line Pro (2014)

    Lexus GS 300h Business Line Pro (2014)

    6
    • 1 december 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 450h President Line (2013)

    Lexus GS 450h President Line (2013)

    16
    • 17 december 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 300 President (2005)

    Lexus GS 300 President (2005)

    9
    • 9 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 450h President Line (2013)

    Lexus GS 450h President Line (2013)

    14
    • 21 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 300 President (2005)

    Lexus GS 300 President (2005)

    8
    • 13 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 450h President Line (2017)

    Lexus GS 450h President Line (2017)

    12
    • 21 april 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus GS 450h F Sport Line (2012)

    Lexus GS 450h F Sport Line (2012)

    13
    • 7 augustus 2019
meer reviews
Lexus IS F - Op de Rollenbank

Lexus IS F - Op de Rollenbank

94

Bij Lexus zijn het allemaal brave mensen met hun groene hybridetechniek en hun eerste stapjes...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Lexus GS 430 - 2002 – 382.249 km - Klokje Rond

    Lexus GS 430 - 2002 – 382.249 km - Klokje...

    • 15 maart 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Lexus GS

    Facelift Friday: Lexus GS

    76
    • 6 september 2019
  • Rij-impressie Lexus GS-F

    Rij-impressie Lexus GS-F

    111
    • 15 april 2016
  • Eerste rijtest
    Lexus GS 300h

    Lexus GS 300h

    65
    • 18 maart 2016
  • Nieuws
    Lexus GS 300h zakt naar 21% bijtelling

    Lexus GS 300h zakt naar 21% bijtelling

    75
    • 7 januari 2016
  • Nieuws
    Ruim anderhalve ton voor Lexus GS F

    Ruim anderhalve ton voor Lexus GS F

    59
    • 30 november 2015
  • Achteruitkijkspiegel - Lexus GS 300

    Achteruitkijkspiegel - Lexus GS 300

    88
    • 10 oktober 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lexus blikt terug op (meer dan) 10 jaar ‘Spindle Grille’

    Lexus blikt terug op (meer dan) 10 jaar...

    175
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Prijzen fijngeslepen Lexus ES bekend [UPDATE]

    Prijzen fijngeslepen Lexus ES bekend [UPDATE]

    73
    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Lexus RZ 450e: alle prijzen

    Lexus RZ 450e: alle prijzen

    70
    • 15 juli 2022
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Lexus UX 250h

    Prijzen verbeterde Lexus UX 250h

    37
    • 11 juli 2022
  • Nieuws
    Vanafprijs elektrische Lexus RZ 450e bekend

    Vanafprijs elektrische Lexus RZ 450e bekend

    234
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    33
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen in Europa'

    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen...

    71
    • 2 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden