Lexus CT 200h Luxury Line (2014)

Dieselweigeraars

Lexus CT Luxury Line
Lexus CT Luxury LineLexus CT Luxury LineLexus CT Luxury LineLexus CT200h facelift 2013Lexus CT200h facelift 2013
Voordelig rijden in het hogere C-segment? Dan kom je vrijwel automatisch uit bij een dieselauto. Eén van de weinige uitzonderingen is de hybride Lexus CT 200h.

De keus voor een nieuwe (lease)auto wordt meer dan ooit bepaald door de calculator. Een lage CO2-uitstoot speelt daarbij een sleutelrol, want die is gunstig voor de bpm en de bijtelling. Wil je geen diesel, maar ben je wel op zoek naar een fiscaal gunstige auto in het hogere C-segment, dan is een Lexus CT 200h één van de weinige opties. Dankzij z'n CO2-uitstoot van 88 g/km is hij goed voor 14 procent bijtelling.

Maximale uit één liter

Wel is tegenwoordig weer gewoon wegenbelasting verschuldigd voor deze hybride. Deze bedraagt 'slechts' € 158 tot € 180 per kwartaal en dat is stukken minder dan je voor een vergelijkbare dieselauto betaalt. En net als zo'n dieselauto rijdt ook deze hybride vrij gemakkelijk 1 op 19. Dat komt doordat de gehele aandrijflijn erop gericht is het maximale uit één liter benzine te halen. Daarvoor verlangt de auto wel dat je je rijgedrag aanpast. Als je de rijstand 'eco' inschakelt, is de Lexus het zuinigst, maar hij reageert dan allesbehalve flitsend op het gaspedaal. Pas als je hem aanspoort, klimt de motor in toeren en accelereert de auto merkbaar vlotter. Toch wil je het gaspedaal niet te stevig intrappen, omdat de motor dan nogal gaat brullen. Dat past niet bij de verder zo stille aandrijflijn. Hoewel de samenwerking tussen gaspedaal en verbrandingsmotor na de facelift is verbeterd, nodigt de Lexus nooit uit tot een vlotte rijstijl. Rustig aan, dat komt de rust en het verbruik ten goede – en dat zijn de sterke kanten van de auto. Het vrij stugge onderstel is daarom des te opmerkelijker. Daardoor blijft het overhellen in bochten tot een minimum beperkt en zijn korte hobbels nog altijd goed voelbaar. Toch is de vering zachter dan vóór de modelwijziging.

Red Carpet Treatment

De testauto kost €35.990. Daarvoor krijg je een niet al te ruime, maar wel uitstekend afgewerkte auto met onder meer een automatische versnellingsbak, leren bekleding, verwarmde en elektrisch verstelbare stoelen, ledverlichting en parkeersensoren rondom. Ook geniet je als Lexus-rijder standaard Red Carpet Treatment: in het geval van een onderhoudsbeurt wordt je auto opgehaald en krijg je hem netjes gepoetst weer terug.

Video

Oordeel

5 sterren

Nog altijd is de Lexus CT 200h een zuinige auto met een luxe uitstraling en een uitstekende afwerking. Om de hybride-aandrijflijn optimaal te benutten, moet je je rijgedrag aanpassen.

Signalement

Merk Lexus
Model CT 200h Hybrid Luxury Line
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.755

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 207 Nm bij 2.800 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.350 mm / 1.765 mm / 1.455 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.385 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,1s
Brandstofverbruik 3,8 l/100km
CO2-uitstoot 88 g/km

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.