Lexus CT 200h Luxury Line (2014)
Dieselweigeraars
De keus voor een nieuwe (lease)auto wordt meer dan ooit bepaald door de calculator. Een lage CO2-uitstoot speelt daarbij een sleutelrol, want die is gunstig voor de bpm en de bijtelling. Wil je geen diesel, maar ben je wel op zoek naar een fiscaal gunstige auto in het hogere C-segment, dan is een Lexus CT 200h één van de weinige opties. Dankzij z'n CO2-uitstoot van 88 g/km is hij goed voor 14 procent bijtelling.
Maximale uit één liter
Wel is tegenwoordig weer gewoon wegenbelasting verschuldigd voor deze hybride. Deze bedraagt 'slechts' € 158 tot € 180 per kwartaal en dat is stukken minder dan je voor een vergelijkbare dieselauto betaalt. En net als zo'n dieselauto rijdt ook deze hybride vrij gemakkelijk 1 op 19. Dat komt doordat de gehele aandrijflijn erop gericht is het maximale uit één liter benzine te halen. Daarvoor verlangt de auto wel dat je je rijgedrag aanpast. Als je de rijstand 'eco' inschakelt, is de Lexus het zuinigst, maar hij reageert dan allesbehalve flitsend op het gaspedaal. Pas als je hem aanspoort, klimt de motor in toeren en accelereert de auto merkbaar vlotter. Toch wil je het gaspedaal niet te stevig intrappen, omdat de motor dan nogal gaat brullen. Dat past niet bij de verder zo stille aandrijflijn. Hoewel de samenwerking tussen gaspedaal en verbrandingsmotor na de facelift is verbeterd, nodigt de Lexus nooit uit tot een vlotte rijstijl. Rustig aan, dat komt de rust en het verbruik ten goede – en dat zijn de sterke kanten van de auto. Het vrij stugge onderstel is daarom des te opmerkelijker. Daardoor blijft het overhellen in bochten tot een minimum beperkt en zijn korte hobbels nog altijd goed voelbaar. Toch is de vering zachter dan vóór de modelwijziging.
Red Carpet Treatment
De testauto kost €35.990. Daarvoor krijg je een niet al te ruime, maar wel uitstekend afgewerkte auto met onder meer een automatische versnellingsbak, leren bekleding, verwarmde en elektrisch verstelbare stoelen, ledverlichting en parkeersensoren rondom. Ook geniet je als Lexus-rijder standaard Red Carpet Treatment: in het geval van een onderhoudsbeurt wordt je auto opgehaald en krijg je hem netjes gepoetst weer terug.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Nog altijd is de Lexus CT 200h een zuinige auto met een luxe uitstraling en een uitstekende afwerking. Om de hybride-aandrijflijn optimaal te benutten, moet je je rijgedrag aanpassen.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | CT 200h Hybrid Luxury Line |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.755 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.798 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 207 Nm bij 2.800 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.350 mm / 1.765 mm / 1.455 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.385 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,1 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,1s |
Brandstofverbruik | 3,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 88 g/km |
Lees ook
Occasion Test: DS 4 - Infinti Q30 - Lexus CT
Vergelijkende Test: Audi A3 G-tron vs. Lexus CT 200h
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Lezersreacties (34) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.