Land Rover Defender 110 S Td5 - Youngtimertip
Gemaakt voor het eeuwige leven
- AutoBild
- Doorgelicht
Er is een nieuwe Land Rover Defender, maar is een exemplaar van 15 tot 25 jaar oud een fijne youngtimer? Eigenaren hebben een nauwe band met hun Defender en kunnen tegen een stootje. Ze moeten ook over een goedgevulde portemonnee beschikken om dit icoon rijdend te houden.
Eerst nemen we je mee voor een rondje aan boord van een Defender. Het is namelijk belangrijk om te weten hoe een terreinwagen rijdt waarvan het basisontwerp al 73 jaar oud is. Dat moet je wel beseffen als je overweegt zo’n stoere oer-Land Rover te kopen. In de Defender ben je een machinist.
Zodra de dieselmotor start, vibreert de hele auto. De koppeling intrappen, een versnelling inleggen: het vergt krachtsinspanning en vastberadenheid. Als de tandwielen in elkaar grijpen, voel je dat door je hele lichaam gaan. Ondertussen dreunt de dieselmotor er lustig op los en voel je de cardanas roteren. Zodra je de bebouwde kom verlaat en de snelheid verhoogt, lijken de differentiëlen en de banden met hun grove profiel te wedijveren wie het meeste lawaai kan maken. Het akoestische geweld gaat vergezeld van een orkaanachtig wind geruis. Na een paar kilometer rijden krijg je al pijn in je rug, een gevolg van de verkrampte houding achter het stuur. De bestuurder krijgt het gevoel in een sardienblikje te zitten. Je zit veel te dicht op het portier, dat aanvoelt alsof het van karton is gemaakt.
Waarom straffen mensen die uitsluitend op asfalt rijden zich toch met zo’n automobiele dinosaurus? Omdat de auto karakter heeft, een markant hoekig design heeft en niet van ophouden weet. Het is een echte doorpakker die boomstammen uit het bos en reddingsboten uit het water trekt. Hij redt als ziekenauto zelfs mensen in de meest afgelegen streken op deze aarde. Hij weet simpelweg van geen ophouden. Ongeveer driekwart van alle Defenders die van 1948 tot 2016 werden gebouwd, rijdt nog altijd rond. De Defender maakt overal een avontuur van, zelfs van het zoeken naar een parkeerplaats in de stad.
De jungle is overal, als je maar over de juiste mindset beschikt. Vroege Defenders zijn zeldzame en gewilde verzamelaarsobjecten. De gemakkelijk te vinden versies vanaf bouwjaar 1998 zijn even geschikt voor hobbymatig rijden als voor dagelijks gebruik, met hun moderne dieselmotoren en simpele assistentiesystemen.
Vanaf 1999 was ABS als optie verkrijgbaar, in zijn laatste productiejaar, 2015, was ook ESP beschikbaar. Airbags zaten nooit in het pakket. De roetfilterloze vijfcilinder dieselmotor met pompverstuivers (Euro 2 en Euro 3) bleef tot 2007 leverbaar, daarna volgde de stillere en sterkere 2,4-liter commonrail-dieselmotor uit de Ford Transit. Vanaf 2012 werd een 2,2-liter met partikelfilter gemonteerd die aan de Euro 5-norm voldeed. De meeste motoren zijn, mits tijdig onderhouden, goed voor hoge kilometrages.
De historie van het exemplaar dat je op het oog hebt, is van doorslaggevend belang, want als er regelmatig in het terrein is gereden, heeft dat zijn uitwerking op het onderstel en het ladderchassis. De onderdelenvoorziening is keurig op orde. Voor een goed onderhouden vijfdeurs Td5 waarvan de kilometerstand tussen de 100.000 en 200.000 ligt, betaal je zo’n € 20.000.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Defender 2.5 Td5 90" Hard Top, NL auto, netto ex btw € 15.650, Youngtimer, bijtel vriendelijk!
- 2001
- 228.000 km

Land Rover Defender P300e 110 X-Dynamic HSE | Alle Opties | URBAN | Meridian Surround | Head-Up | Standkachel | 3-Zone Airco |
- 2025
- 58 km

Land Rover Defender 3.0 D250 110 Hard Top GRIJS KENTEKEN
- 2022
- 22.159 km