Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Lancia
  • Ypsilon

Lancia Ypsilon 1.1 i.e. Mia (1994)

Nog niet uitgeteld

Lancia Ypsilon 1.1 i.e. Mia (1994)
  • Autotest
20 december 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Lancia Ypsilon is bijna tien jaar en een kleine face-lift oud. Ook kreeg hij de beschikking over de 1.1 Fire-motor. Of hij de concurrentie nog aankan tot hij in 1996 wordt afgelost, bekijken wij in deze test.

De Lancia Ypsilon is met geboortejaar 1985 inmiddels een oude bekende op onze wegen. In 1992 werd het neusje gemoderniseerd met een nieuwe grille in de Lancia-familiestijl en verder kreeg hij andere achterlichten en een moderner dashboard.
De Ypsilon Mia is sinds enige tijd op de markt. Het opvallende aan de Mia-uitvoering is dat hij de eerste Ypsilon is die geen matzwart kontje heeft, want de achterklep is uitgevoerd in een zogeheten jungle-dessin. Dit ontwerp past qua kleur bij donkergroen en bordeaux-rood en dat zijn dan ook de twee metallic-kleuren waarin de Mia wordt geleverd. Het dessin van de achterklep komt weer terug op de bekledingstof.
Voor deze uitmonstering en de metallic lak betaal je wel ruim 1500 gulden meer dan voor de minder wild ogende en technisch identieke Junior. Je moet dus echt vallen voor de kleurtjes van de Mia en op het kittige modelletje van de Ypsilon, want de kleinste Lancia is niet bepaald de goedkoopste aanbieding in zijn klasse.
Nu staat de naam Lancia al meteen borg voor een exclusieve uitstraling en dat geldt ook voor de Y10. Want al is de Ypsilon in autotermen behoorlijk bejaard, hij ziet er nog steeds aardig uit.
Toch, ondanks de facelift en de uitstekende conditie, gaan de jaren steeds meer tellen. Met name in het interieur blijft de Ypsilon achter bij zijn jongere soortgenootjes. Met de ergonomie is het niet al te best gesteld: de hendels aan de stuurkolom zitten onhandig, de beenruimte voorin is te krap, het zitcomfort is matig en de toegang tot de zeer kleine bagageruimte is ook al niet super.
Onder die slechte ergonomie valt de verkeerde positie van de deuropeners aan de binnenkant, terwijl die aan de buitenkant nu ook niet bepaald vingervriendelijk zijn. Verder zit de bedieningshendel voor de richtingaanwijzers veel te dicht naast die van het licht, zodat je ze regelmatig allebei tegelijk aanraakt.
Een bestuurder van 1,72 m kan wel goed de benen kwijt, maar de rugleuning is te kort en de hoofdsteun, die niet verstelbaar is, staat daardoor te laag. Wie een passagier naast zich heeft, verdraait automatisch de elleboog met het schakelen, anders stoot je je aan de andere persoon. Doordat de wielkasten zo ver naar binnen komen, zitten bestuurder en passagier met de benen naar het midden van de auto gericht en dat is op de lange duur vermoeiend. Achterin is voor drie kinderen wel een behoorlijke leefruimte, maar volwassenen hebben 't krap. De bagageruimte van dit stadsautootje is ook niet optimaal. Nog afgezien van de maat is hij slecht toegankelijk door de nogal hoge tildrempel en de laagvallende hoedenplank.

Goede techniek

Toch heeft de baby-Lancia ook zijn goede kwaliteiten. Zoals de uitstekende Fire-motor, die met zijn kleine cilinderinhoud van 1,1 liter toch hele leuke dingen doet. Zowel in de stad als op de autoweg knort hij gewillig naar verboden snelheden. De versnellingsbak schakelt weliswaar niet boterzacht, maar kraakt of hapert niet en hij is bovendien goed gespatieerd. Dat wil zeggen dat ook de 'vijf' als een versnelling werkt en er niet alleen maar zit voor de zuinigheid. De koppeling voelt sponsig aan, maar dat went. Gelukkig geeft het rempedaal een heel wat steviger gevoel dat leidt tot een vlotte vertraging van de nog geen achthonderd kilo lichte Ypsilon.
De besturing van de Y10 is gewillig en precies en zijn wegligging is beslist niet slecht. Al is hij rechtuit niet helemaal stabiel, zijn bochtgedrag voelt zeker aan en je kunt behoorlijk snel door zowel lange als korte bochten rijden zonder in het grensgebied te komen. Wie daarin wel belandt, wordt gewaarschuwd door een licht onderstuur en zal met het verminderen van de druk op het gaspedaal de Ypsilon weer tot gehoorzaamheid kunnen dwingen. En al zijn de veerwegen betrekkelijk kort, de auto voelt niet oncomfortabel aan.
De uitrusting van de kleine Lancia is compleet. Met standaard centrale portiervergrendeling, elektrische raambediening, van binnenuit verstelbare spiegels, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels en hoogteverstelling voor het stuur.
Wie niet al te groot is en valt voor het eigen gezicht van de Ypsilon, zal met de minpunten van deze auto best kunnen leven. En krijgt de uitstekende rijkwaliteiten op de koop toe.

Signalement

Merk Lancia
Model Ypsilon 1.1 i.e. Mia
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 10.630

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.108 cc
Maximaal vermogen 37 kW / 50 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 84 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 3.423 mm / 1.507 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.159 mm
Massa leeg 783 kg
Laadvermogen 397 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 390 kg
Banden155/70SR13Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 16,1 s (fabrieksopgave: 15,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Lancia Ypsilon
Lancia Lancia Ypsilon

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Lancia Ypsilon (Chrysler Ypsilon p.3)

    205
    • 5 februari 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lancia Ypsilon specificaties
  • Lancia Ypsilon occasions
  • Lancia Ypsilon video's
Advies en informatie
  • Lancia Ypsilon tests
  • Lancia Ypsilon gebruikersreviews
  • Lancia Ypsilon index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    2
    • 14 april 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.4 8v Oro (2007)

    Lancia Ypsilon 1.4 8v Oro (2007)

    4
    • 12 november 2020
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1996)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1996)

    1
    • 16 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Silver (2011)

    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Silver (2011)

    5
    • 2 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)

    Lancia Ypsilon 1.4 16v Argento (2005)

    7
    • 11 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LS (2001)

    Lancia Ypsilon 1.2 LS (2001)

    1
    • 29 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Gold (2012)

    Lancia Ypsilon TwinAir 85 Gold (2012)

    3
    • 8 december 2015
meer reviews
Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

24

Het positieve aan de coronaperiode was dat je plotseling zeeën van tijd had voor dingen waar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Lancia Delta komt terug

    Lancia Delta komt terug

    51
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    'Lancia komt met drie nieuwe modellen'

    'Lancia komt met drie nieuwe modellen'

    46
    • 23 juni 2021
  • Nieuws
    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe neus

    Lancia Ypsilon krijgt (weer) een nieuwe...

    32
    • 5 februari 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    Facelift Friday: Lancia Y10 (Ypsilon)

    26
    • 1 januari 2021
  • Nieuws
    Lancia Ypsilon nu ook als Hybrid

    Lancia Ypsilon nu ook als Hybrid

    28
    • 4 maart 2020
  • Nieuws
    ‘Lancia verkoopt nog steeds meer auto’s dan Alfa Romeo’

    ‘Lancia verkoopt nog steeds meer auto’s...

    104
    • 30 juli 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Lancia Ypsilon – Chrysler Ypsilon

    De Tweeling: Lancia Ypsilon – Chrysler...

    29
    • 2 juni 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al 'Aurelia' en Ypsilon

    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al...

    90
    • 20 mei 2022
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige Trevi te lijf gaan

    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige...

    22
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    50
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri - Blik to the Future

    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri...

    128
    • 27 februari 2022
  • Achtergrond
    Hoekig design is niet alleen van de jaren tachtig, het was er al in 1955

    Hoekig design is niet alleen van de jaren...

    23
    • 30 januari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden