Lancia Thesis 2.0 Turbo 20v Emblema (2002)

Zoektocht naar evenwicht

Lancia Thesis 2.0 20V Turbo Emblema
Eindelijk is 'ie er dan, de langverwachte Lancia Thesis. Wordt dit de auto waarmee het Italiaanse luxemerk terrein kan terugwinnen in deze klasse? We gaan kijken wat voor vlees we met deze Italiaan in de kuip hebben.

Aan de koets van de Thesis valt af te lezen dat er lang en hard is gewerkt aan de stilering. De opmerkelijke, ruitvormige koplampen in de vorm van het Lancia-logo en de fraai over de achtervinnen gedrapeerde achterlichtunits zorgen voor een bijzonder effect. Datzelfde geldt voor de scherpe vouwen boven op de spatschermen, die een contrast vormen met de zachte welvingen van de motorkap en de bolle heupen. Je moet even wennen aan het lijnenspel van de Thesis, maar hoe langer je het op je laat inwerken, hoe meer het plaatje klopt. Het is een echte Lancia, wat nog eens wordt onderstreept door de hoge, rechtopstaande grille, prominent op de voorplecht.
Het dashboard wordt gedeeld door een  scheidingsstrip van mahoniehout. Onbewerkt, dus de nerf is zicht- en voelbaar. Over de echtheid kan geen twijfel bestaan. Verder veel alcantara in de Lancia, die z'n passagiers op een vorstelijke wijze onthaalt op de meest begeer-lijke automobiele lekkernijen. Je waant je in een auto uit een hogere klasse. Vanachter het met leer beklede stuurwiel wordt je aangestaard door twee grote ronde klokken, die respectievelijk snelheid en motortoerental aangeven. Twee kleinere metertjes verstrekken informatie over brandstofvoorraad en motortemperatuur. De schalen zijn van klassieke snit en worden in het duister prachtig verlicht. De middenconsole is gelinkt aan Connect, het systeem dat een omvangrijk uitrustings- en servicepakket omvat, zoals een navigatiesysteem, telefoon en een TV. Die is overigens, net als het BOSE-audiosysteem, met behulp van een a.b. vanaf de achterbank te bedienen.
In de Thesis men je de 185 paarden van de 2.0 Turbo vanaf een hoge zitpositie, alsof je op de bok zit. Dat doet afbreuk aan het rijke gevoel dat de dashboardmaterialen en de afwerking juist oproepen. Bovendien ligt het stuur nogal vlak. Het gevoel in de besturing is in de rechtuitstand vaag en bovendien is de bekrachtiging nogal sterk. Van de semi-actieve skyhook-wielophanging merk je in de praktijk zeker iets. Het werkt als volgt, zes sensoren meten constant de duikbewegingen van de carrosserie en zorgen ervoor dat elke demper afzonderlijk werkt. En dat voel je ook; de koets lijkt constant in beweging. Verder helt de Thesis behoorlijk en merk je aan alles dat de Thesis op maximaal comfort is afgestemd. Desondanks worden korte oneffenheden helaas te luidruchtig doorgegeven.
Lancia levert alleen de topuituitvoering van de Thesis met een V6-motor, de rest moet het doen met vijfcilinders. En dat is geen straf, de 2.0 Turbo is qua inhoud weliswaar de kleinste van de reeks, dankzij de compressor schopt hij het tot 185 pk.
De vijfcilinder hoor je nauwelijks. Ook bij volle acceleratie blijft hij zeer bescheiden van toon met een licht waarneem-bare turbofluit. Onder de 2500 toeren gebeurt er weinig, daarboven versnelt de Thesis gigantisch waardoor hij zelfs sportief overkomt. Als je bedenkt dat de motor ook nog eens aan een handgeschakelde zesbak is gekoppeld, dan kun je niet anders concluderen dan dat deze aandrijflijn niet echt bij de auto past. De motor is heerlijk en de Lancia laat hiermee heel wat andere verkeersdeelnemers achter zich bij de sprint, maar de Thesis komt beter tot zijn recht met de 3.0 V6 of bijvoorbeeld de 2.4 JTD automaat.

Elektronische handrem
De Lancia beschikt over een elektronische handrem. Deze kun je naar wens automatisch in werking laten treden, bijvoorbeeld als de versnellingsbak in de neutraalstand wordt gezet of als het portier wordt geopend. De handrem ontgrendelt altijd als de koppeling omhoogkomt.
De Lancia Thesis heeft echt alle denkbare luxe aan boord. Wat te dacht u van de mogelijkheid om vanaf de achterbank de rechtervoorstoel te verschuiven zodat meneer de directeur zich wat meer beenruimte kan verschaffen. Dat is mogelijk dankzij een paneel in de armsteun achterin. Uiteraard zijn beide voorstoelen eveneens elektrisch verstelbaar.
De Lancia is wellicht levendiger dan goed voor 'm is. De Thesis legt een te hitsig gedrag aan de dag voor een model uit deze klasse. En dat komt allemaal door de motor-bakconfiguratie. Voor het overige is de Italiaan op comfort afgestemd. Dat geldt zowel voor het onderstel als het zitmeubilair. Over de uitstraling kunnen we kort zijn: spraakmakend, en daar houden we van. Grijze muizen zijn er al genoeg!

Signalement

Merk Lancia
Model Thesis 2.0 Turbo 20v Emblema
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 60.845

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 136 kW / 185 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 308 Nm bij 2.200 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.888 mm / 1.830 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.803 mm
Massa leeg 1.755 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 224 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,2 s / 8,3 s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km
CO2-uitstoot 264 g/km