Lancia Thesis

Gewaagde stap voorwaarts

Lancia Thesis
AutoWeek 2001 week 52
AutoWeek 2001 week 52

Je leest het in AutoWeek 2001 week 52

Op de kop af drie jaar na de presentatie van de Dialogos op de salon van Parijs, toont Lancia de Thesis aan de wereld. Een auto waar vooral in Lancia-kringen met smart op gewacht werd. De Thesis moet het kwijnende Italiaanse merk de allure van weleer terugbezorgen.

In tegenstelling tot zustermerken Fiat en Alfa Romeo heeft Lancia op modellengebied op dit moment niet zo veel spannends te bieden. De Lybra heeft weliswaar de Dedra afgelost en de Ypsilon is opgefrist, maar sinds de kleine middenklasser met de legendarische naam Delta van het strijdtoneel verdween, gaapt er een groot gat in de range van het eens zo prestigieuze merk. En geruchten over een opvolger zijn bijzonder vaag; de Nea is nog ver verwijderd van een productierijp model, maar vormt uiteraard wel een vingerwijzing naar de toekomst.

Ook in de Thesis zijn voldoende elementen van de Dialogos-studie terug te vinden. Al heeft de eerste ten opzichte van de tweede - zoals dat zo vaak gaat - toch een aantal designveren moeten laten. Enkele elegante welvingen op de flanken van de Dialogos, missen we bij de Thesis. De aan de achterzijde scharnierende achterportieren - een verwijzing naar de Aurelia B10 - hebben moeten plaatsmaken voor 'normaal' openende exemplaren. Ook aan de C-stijl is gesleuteld. Die oogt op de Thesis minder dik. Jammer, want het stond 'm goed. Lancia heeft de Thesis met 4,88 meter net onder de vijf meter willen houden. De neus is in vergelijking met die van de Dialogos iets minder gestrekt en doet wat stomp aan.
De opmerkelijke ruitvormige koplampen - waarin we de vorm van het Lancia-logo herkennen - en de prominente, hoge grille hebben het concept-stadium wel overleefd. Dat geldt eveneens voor de vormgeving van bovenkant van de voorschermen en de motorkap, die doet denken aan Lancia's uit de jaren veertig. De achterzijde roept herinneringen op aan de Flaminia; over de 'vinnen' liggen de achterlichtunits - met dertig lichtgevende diodes per lichtlijst - fraai gedrapeerd.

Controversieel
Het ontwerp van de nieuwe grote Lancia doet tijdens de introductie aan de pers al veel stof opwaaien. Als de Thesis straks leverbaar is, zullen de meningen van automobilisten erover ongetwijfeld ook verdeeld zijn. Je moet even wennen aan het lijnenspel van de Thesis, maar hoe langer je ernaar kijkt, hoe meer het design klopt. Aanvankelijk controversiële ontwerpen blijken later vaak tot de beste te behoren. Een ding is nu al zeker: het straatbeeld zal beslist opgesierd worden door de komst van de Thesis, een model dat nimmer verward zal worden met enige andere auto. Sterker, een model dat de anderen met alle respect toch tot 'eenheidsworst' maakt. Een gewaagde stap, maar wel typisch een voor het non-conformistische Lancia.
Lancia wil met de Thesis z'n partijtje meeblazen in het segment dat beheerst wordt door de BMW 5-serie en de Mercedes-Benz S-klasse. De Italianen hebben daartoe alles wat ze aan techniek en creativiteit in huis hebben ondergebracht in de Thesis. Sleutels om de portieren te openen en de motor te starten zijn bijvoorbeeld overbodig. Het keyless entry-systeem behelst een transponder, en wie 'm op zak heeft, krijgt ongehinderd toegang tot het interieur. Het binnenste van Lancia's vlaggenschip is zonder meer luxueus. Dat geldt om te beginnen voor de gebruikte materialen: Poltrona Frau leer, Alcantara en wol. Voor het eerst in lange tijd zien we hout dat ook als zodanig herkenbaar is. Over het dashboard loopt een onbewerkte mahoniehouten strip waarin de houtnerf zichtbaar is. Prachtig. De middenconsole en de 'tunnel' zijn van aluminium. Het instrumentarium bestaat uit twee grote ronde klokken die respectievelijk snelheid en motortoerental aangeven. Ze worden geflankeerd door twee kleinere metertjes die informatie verstrekken over brandstofvoorraad en motortemperatuur. De schalen ogen klassiek - knipogen naar de Aurelia - maar detoneren niet met het 7 inch grote display in de middenconsole. Dit is gelinkt aan Connect, een systeem van Fiat Auto dat een omvangrijk diensten- en servicepakket omvat; de Thesis-rijder heeft onder andere de beschikking over een navigatiesysteem, telefoon en eventueel een tv. Die is overigens net als de Bose-geluidsinstallatie met behulp van een afstandsbediening van achter uit de auto te bedienen. Ook de rechtervoorstoel kan vanaf de achterbank naar voren geschoven worden door een druk op de knop. Om aan te geven dat de Thesis een directieauto pur sang is, heeft Lancia de achterpassagiers tevens inspraak gegeven in het in het interieur heersende klimaat. Dat is links, rechts en achterin individueel in te stellen en doet denken aan de microklimaatfilosofie van de Dialogos.
Uit de lange lijst features van de Thesis willen we hier nog noemen 'zelf denkende' verlichting en ruitenwissers, elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen met massagefunctie, het optionele zonnedak met zonnecellen, die de airco van energie voorzien om de temperatuur het interieur op warme dagen niet verder te laten oplopen dan 25 graden en EPB. Dit is een elektrisch werkende parkeerrem, die automatisch wordt ingeschakeld als de auto helemaal stilstaat. Wanneer de bestuurder het gaspedaal intrapt, laat de rem weer los. Naar een handrem zoek je tevergeefs in de Thesis. De parkeerrem is handmatig in werking te stellen door op een knop te drukken, die is weggewerkt onder een 'luifel' in de tunnelconsole.

Vertrouwen
De Thesis doet z'n werk in alle rust. Fluisterstil is een wat overdreven term, maar er dringen bitter weinig geluiden door tot het interieur. Lancia is uitgebreid met isolatiemateriaal in de weer geweest. En de 5 millimeter dikke gelamineerde ramen houden ook wat decibels buiten. Dat ervaren we als we met de Thesis 3.0 V6 rijden. Bij vol accelereren hoor je de motor uiteraard wel, maar de zespitter is slechts op de achtergrond te horen. Hij ontwikkelt maximaal 215 pk en daarmee stelt 'ie de 1750 kilogram zware Thesis niet in staat tot een duizelingwekkende 0 tot 100-sprint. Maar eenmaal onder stoom, sleurt 'ie er flink aan. Voordat je er erg in hebt, gaat 't allemaal erg hard. Ook bij hoge tempi voelt de Thesis stabiel aan en dat geeft vertrouwen. Speciaal voor dit model heeft Lancia een semi-actieve wielophanging ontwikkeld; zes sensoren houden de duikbewegingen van de koets in de gaten en zorgen dat iedere demper afzonderlijk de optimale dempkracht verleent. Het systeem is Sky Hook gedoopt, omdat het lijkt alsof de Thesis aan een onzichtbare haak in de lucht hangt en vlak over het asfalt scheert, aldus Lancia. Alleen op korte oneffenheden laat het onderstel een steekje vallen. Die worden wat rommelig en niet geheel geluidloos verwerkt.
De vijftraps handbak, die ook sequentieel te bedienen valt, is duidelijk op comfort ingesteld. Niks mis mee, maar chauffeurs met sportieve aspiraties zullen de reacties van de automaat aan de trage kant vinden. Dan is het goed te weten dat de Thesis er ook met een handgeschakelde zesbak komt.
Naar verwachting staat de Lancia Thesis in april op Nederlandse bodem. Over prijzen wordt nog met geen woord gerept, maar reken op een vanafprijs die tussen de ton en de 110 duizend gulden ligt.