Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Lancia
  • Dedra

Lancia Dedra 1.9 Turbo DS LE (1995)

Turbodieselen in stijl

Lancia Dedra 1.9 Turbo DS LE (1995)
  • Autotest
26 juli 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dieselmotoren zijn niet vies meer en niet traag. Dat laatste geldt al helemaal voor turbodiesels. Ze zijn daardoor prima op hun plaats onder de kap van gedistingeerde auto's met een sportief accent.

Heeft de turbodiesel de toekomst? Soms lijkt het er wel op, want er komen steeds meer auto's met dieselmotor met uitlaatgascompressor. Dat een turbodiesel goed te combineren valt met een sportief imago, bewijst de Lancia Dedra 2.0 Turbo DS. De trekkracht is met 186 Nm best voldoende, waardoor de 1200 kg wegende Lancia goed presteert. Zo is een top van 180 km/h netjes. Maar als we het hebben over acceleratietijden dan blijkt pas de echte kracht van de turbodiesel. Volgens de offici‰le cijfers kan de Lancia vanuit stilstand in 12,3 tellen naar honderd snellen. Met ons verse testexemplaar kwamen we nog altijd tot 13,1 s. Voor 80-120 waren in 'vier' slechts 9,8 seconden nodig. Met de vijfde versnelling ingeschakeld werd dat 13,1 s.
De koppeling van de Dedra grijpt gretig aan en de wagen laat meteen merken dat hij er zin in heeft. Maar dadelijk na de koude start verraad hij wel duidelijk wat voor krachtbron er onder de kap zit. Hoewel het geluid snel afneemt, blijft de Lancia tijdens het rijden toch iets dieselachtig klinken, zelfs bij een constante snelheid van 100 km/h merkten we het nog. Bij dit tempo registreerden we 68 decibel. Bij 120 scoorde de Dedra 70 dB.
Zoals gebruikelijk bij diesels, zijn de versnellingen korter dan bij benzine-auto's. Dat merk je vooral bij het optrekken. Je moet sneller doorschakelen naar de tweede versnelling. Dat schakelen gaat prima. Niet supersoepel, maar stevig en trefzeker. De pookbewegingen in de Lancia bereiken de versnellingsbak naast de dwarsgemonteerde motor via lange en minder rechte wegen. Dat maakt het wat lastiger hem een goed schakelgedrag te geven.
In bochten is de Dedra in hoge mate neutraal. Hij voelt stevig en sportief gedempt aan, maar zonder het comfort geweld aan te doen. Dat merk je vooral bij het rijden over belabberd plaveisel. Hobbels en kuilen worden keurig verwerkt en de inzittenden ervaren geen ongerief. De bekrachtiging van de Lancia laat nog wat werk aan de bestuurder over. Daardoor vraagt de Italiaan iets meer stuurkracht, maar daar geeft hij een sportief gevoel voor terug.

Beschaafd sportief
De Lancia is een beschaafd-sportieve auto met een gedistingeerde uitstraling; zeker als we naar het interieur kijken. Het bedieningsgemak laat nog wel iets te wensen over. Op en aan de twee hendeltjes aan de stuurkolom is een groot aantal functies samengebracht. Enkele daarvan m¢et de bestuurder op de tast kunnen vinden. Dat de Dedra standaard van een in hoogte verstelbaar stuur is voorzien, mag niet baten, want de hendeltjes bewegen met de stuurkolom mee. Ook even zoeken is het trouwens naar de knopjes waarmee kofferdeksel en tankklepje van binnenuit te openen zijn. Die zitten namelijk in het handschoenenkastje.
Dat de Lancia gedistingeerd ‚n sportief is, zie je aan het instrumentenpaneel, dat naast de gebruikelijke klokken ook meters voor de olietemperatuur en voor de conditie van de accu rijk is. Voor een gedistingeerd accent zorgen weer de stevige dikke zetels, die veel zijdelingse steun geven.
Op het punt opberg- en aflegruimte heeft de Dedra niet zoveel te bieden. De portiervakken zijn klein en ergens anders kun je ook al weinig kwijt. Of het zou rechts op het dashboard moeten zijn, maar daar blijven de spullen niet liggen.
Achterin kun je goed zitten. Er is voldoende beenruimte, doordat de voeten onder de stoelen geschoven kunnen worden. De hoofdruimte kan er ook best mee door. De geboden bagageruimte is netjes en kan via in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning en -zitting worden uitgebreid.
Lancia biedt alle Dedra's standaard aan met accessoires als elektrische ruiten voor, centrale portiervergrendeling, middenarmsteunen voor ‚n achter, en een in hoogte verstelbaar stuur. Onze luxe LE was verder onder andere uitgerust met twee elektrische buitenspiegels, elektrische ramen achter, een in delen neerklapbare achterbank, hoofdsteunen achter en een airbag voor de bestuurder. ABS hoort niet tot de standaarduitrusting van de Lancia, maar kan wel als optie worden geleverd.

Signalement

Merk Lancia
Model Dedra 1.9 Turbo DS LE
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.397

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.929 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 4.100 tpm
Maximaal koppel 186 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.343 mm / 1.700 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.225 kg
Laadvermogen 475 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 600 kg
Banden175/65TR14Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,1 s (fabrieksopgave: 12,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Lancia Dedra
Lancia Lancia Dedra
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lancia Dedra specificaties
  • Lancia Dedra occasions
  • Lancia Dedra video's
Advies en informatie
  • Lancia Dedra tests
  • Lancia Dedra gebruikersreviews
  • Lancia Dedra index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lancia Dedra 1.8 i.e. (1991)

    Lancia Dedra 1.8 i.e. (1991)

    9
    • 27 december 2018
  • Gebruikersreview
    Lancia Dedra 1.8 i.e. (1993)

    Lancia Dedra 1.8 i.e. (1993)

    • 21 juni 2018
  • Lancia Dedra SW 1.9 td (1998)

    1
    • 16 mei 2009
  • Lancia Dedra SW 1.8 16v VVT (1998)

    • 20 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Lancia Dedra Station Wagon 1.6 LE (1995)

    Lancia Dedra Station Wagon 1.6 LE (1995)

    • 2 april 2007
  • Lancia Dedra 1.9 td (1998)

    • 30 augustus 2005
  • Lancia Dedra 1.9 td (1998)

    • 5 september 2003
meer reviews
Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

Lancia Beta Montecarlo (1978) - Klokje Rond Klassiek

24

Het positieve aan de coronaperiode was dat je plotseling zeeën van tijd had voor dingen waar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Lancia Dedra SW (1994) - In het Wild

    Lancia Dedra SW (1994) - In het Wild

    39
    • 19 januari 2022
  • Autotest
    Lancia Dedra Station Wagon 2.0 16v LX (1995)

    Lancia Dedra Station Wagon 2.0 16v LX (1995)

    • 23 januari 2001
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al 'Aurelia' en Ypsilon

    Lancia: nieuwe Delta in 2028, eerder al...

    90
    • 20 mei 2022
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige Trevi te lijf gaan

    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige...

    22
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    50
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri - Blik to the Future

    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri...

    128
    • 27 februari 2022
  • Achtergrond
    Hoekig design is niet alleen van de jaren tachtig, het was er al in 1955

    Hoekig design is niet alleen van de jaren...

    23
    • 30 januari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden