Test: Kia XCeed PHEV (2021)

Nu ook met stekker

Kia Xceed PHEV
AutoWeek 36 2020
AutoWeek 36 2020

Je leest het in AutoWeek 36 2020

Momenteel wordt de markt overspoeld door deels elektrisch aangedreven auto’s, hybrides genaamd. Nagenoeg alle merken zetten volledig in op de plug-in hybride, zoals Kia met de nieuwe XCeed PHEV.

Zeg hybride en de gedachten gaan waarschijnlijk direct uit naar pionier Toyota. De concurrentie doet er inmiddels alles aan om dat te veranderen, want de plug-in hybride is voor veel merken het ultieme wapen om de gemiddelde vlootuitstoot naar de door de EU vereiste 95 gram te krijgen. Kia doet dat nu door de Ceed SW en de XCeed te voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. Toch doen we de Koreanen tekort als we hen zonder pardon onder de laatkomers scharen. Kia bood immers in 2012 al een hybride versie van de Optima aan, terwijl de hybride Niro al jaren razend populair is. Kia wil zijn klanten echter nadrukkelijk niet in één bepaalde richting duwen, maar zet in plaats daarvan liever in op het bieden van zoveel mogelijk keuze. Dat verklaart waarom de Niro er behalve als reguliere hybride ook als plug-in hybride en als EV is, terwijl de benzine- en dieselversies van de Ceed en XCeed (sommige zelfs met mild hybrid-ondersteuning) nu gezelschap krijgen van een plug-in versie.

De aandrijflijn van de XCeed 1.6 GDi PHEV DCT6, zoals de auto voluit heet, is ook in de Niro PHEV te vinden. Dat betekent dat de basis wordt gevormd door een atmosferische 1,6-liter viercilinder die volgens de zogenaamde Atkinson-cyclus loopt. De Koreanen volgen daarmee nadrukkelijk het voorbeeld van Toyota en doen het anders dan de meeste Europese concurrenten, die vrijwel standaard kiezen voor een opstelling met een bestaande, kleine turbo-benzinemotor als basis. De Atkinson-motor is efficiënter en levert daardoor wat kracht in, maar dat gebrek kan bij een hybride worden opgevangen door de elektromotor. Het gevolg is een auto die ook bij een (bijna) lege accu zuiniger moet zijn dan een even krachtige benzinevariant met turbomotor.

ONRUSTIGE RIT

Vergeleken met zo’n benzine-XCeed is de hybride wel dik 200 kg zwaarder. Snel is de auto dan ook zeker niet. Dat komt gek genoeg vooral op de snelweg op een vervelende manier tot uiting. Met 100 km/h gaat het allemaal wel, maar als er (dik) 130 moet worden gereden, kiest de XCeed bij de minste glooiing of het eerste zuchtje tegenwind voor de vijfde van de zes verzetten. Daardoor maakt de auto meer toeren dan prettig is en wordt er geregeld heen en weer geschakeld, wat voor een onrustige rit zorgt. Dat is jammer, want verder werken de verschillende componenten van de aandrijflijn op een fijne manier samen. De overgang van elektrisch rijden naar op benzine rijden gaat vloeiend en schokvrij, waarbij alleen een hoog bijgeluid van de benzinemotor soms voor irritatie zorgt. De automaat met dubbele koppeling is op zich een fijn ding en schakelt soepel en snel.

Het onderstel van de Kia XCeed is goed op de extra kilo’s van de plug-inversie berekend en wie niet net uit een andere XCeed stapt, zal de PHEV niet als bijzonder zwaar ervaren. Toch voelt de XCeed niet echt lichtvoetig en direct aan. In ruil daarvoor komt de Kia wel over als een flinke, serieuze auto. Sturen gaat net even zwaarder dan we gewend zijn in dit segment, maar toch is de XCeed een echte allemansvriend. Een pluspunt is verder dat de Kia een significante afstand elektrisch kan afleggen. Een accupakket van 8,9 kWh levert een theoretisch elektrisch bereik van 48 km op, dat wij in de praktijk aardig wisten te benaderen. Het accupakket komt niet zonder nadelen, want de bagageruimte slinkt daardoor van 426 naar 291 liter. Toch moet gezegd dat de bagageruimte van de XCeed door zijn vorm en het relatief grote vloeroppervlak bruikbaarder is dan de cijfers doen vermoeden. Ook is het fijn dat er onder de vloer nog plek is gemaakt voor een laadkabel, zodat dat doorgaans vieze ding niet permanent in de bagageruimte hoeft rond te slingeren. Op de achterbank is het ruimteaanbod niet overdreven riant, maar toch is het achterin de Kia redelijk goed toeven.

FIJN INFOTAINMENTSYSTEEM

Het interieur van de Kia is keurig afgewerkt en volkomen logisch ingedeeld, maar kan wat kwaliteitsbeleving betreft nog wel een stap maken. Het infotainmentsysteem zal met meer enthousiasme worden ontvangen. De PHEV krijgt standaard een 10,25-inch breedbeeld-touchscreen met Kia’s Uvo Connect-systeem mee, dat erg fijn werkt. Het scherm reageert direct, is logisch ingedeeld en is met een configureerbaar hoofdscherm en een naar wens te programmeren snelkoppeling bovendien enigszins naar eigen smaak in te delen. De auto beschikt over Android Auto en Apple CarPlay en heeft een volledig digitaal instrumentarium. Dat oogt fraai, maar doordat de ronde ‘klokken’ altijd in beeld zijn, is de toegevoegde waarde beperkt.

Het fijne breedbeeldscherm en het digitale instrumentarium bevinden zich in de Kia in goed gezelschap, want de geteste Executive-Line-uitvoering is helemaal afgeladen met lekkernijen. Stoelverwarming rondom, stoelventilatie voor, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een panoramadak en alle beschikbare rijhulpjes zijn standaard aanwezig. De topversie van de 1.6 GDi PHEV is maar weinig duurder dan de 1.4 T-GDi-benzineversie met automaat in ExecutiveLine-trim. De eenvoudigste DynamicLine-uitvoering van de XCeed PHEV is ook al behoorlijk riant uitgerust, maar voor afstand houdende cruisecontrol moet je naar het tweede niveau. Kia maakt wel indruk met het prima rijbaanassistentiesysteem, dat de auto daadwerkelijk actief in het midden van de baan houdt.

Oordeel

4 sterren

Wie het vooral om de brandstofbesparing te doen is, moet goed bedenken of de puur elektrische reikwijdte van de Kia vaak kan worden ingezet. Als dat niet het geval is, bijvoorbeeld door de beperkte beschikbaarheid van een laadpaal, zijn er waarschijnlijk zuiniger auto’s te vinden. Wel komt de Kia over de gehele linie over als een serieuze auto, die ook nog eens modern aandoet. Zijn grote nadeel is het onrustige gedrag op hogere snelheid, waardoor de XCeed zich eigenlijk diskwalificeert als snelle kilometervreter.

Signalement

Merk Kia
Model XCeed 1.6 GDi PHEV DynamicLine
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.605

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.580 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 141 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 265 Nm bij 4.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 9 kWh
Inhoud brandstoftank 37 l
Lengte / breedte / hoogte 4.395 mm / 1.826 mm / 1.495 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.494 kg
Laadvermogen 536 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 600 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,4s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km (fabrieksopgave: 1,2 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 32 g/km

    PRIVATE LEASE Kia XCeed

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (5) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum