Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Vergelijkende Test
Wedden op twee paarden
249 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Om verschillende redenen is de plug in-hybride aan een soort tweede jeugd begonnen. De gunstige CO2-cijfers komen de autofabrikanten goed uit en in Nederland drukt de elektrificatie de aanschafprijs enorm vanwege de lagere bpm. Voor Volkswagen reden om de aandrijflijn uit de Golf GTE in de relatief oude Volkswagen Tiguan te hangen, terwijl de nieuwe Kia Sportage ook met een stekker in de prijslijst staat.
Om maar eens met die bpm te beginnen: na de aanschaf van een Kia Sportage 1.6 T-GDI gaat er een bedrag van € 7.353 naar de schatkist en in het geval van de plug-in is dat slechts € 624. Een Volkswagen Tiguan 1.5 TSI met DSG maakt onze overheid in één klap € 10.365 rijker, voor de testauto is dat € 1.156, beide in dezelfde uitvoering. Dat maakt de Tiguan eHybrid € 1.000 voordeliger dan de 1.5 en dan krijg je ook nog eens een auto die zuiniger is, meer vermogen heeft en minder aan wegenbelasting kost. Waarmee je bovendien veel van je kilometers elektrisch kunt maken, als je maar zo vaak mogelijk laadt.
Voor de zakelijke rijder levert een plug-in geen bijtellingsvoordeel op, die tijd is geweest. In Duitsland krijgt de koper van een plug-in nog een behoorlijke klap aan subsidie. In dat geval loopt de korting op tot € 6.750, maar daar gaat vanaf 2023 waarschijnlijk een streep door, aangezien het niet zo wil vlotten met de verkoop van volledig elektrische auto’s. De consument heeft in Duitsland kennelijk liever een stekkerhybride. Het leidde er in ieder geval tot een terugval van de dieselverkoop en daar kun je best vraagtekens bij zetten. Een Passat TDI is bij 130 km/h zuiniger dan een Passat GTE. En minder verstoken is minder uitstoten. De plug-in hybride vormt voor veel mensen een perfecte tussenoplossing en in het geval van veel stekkeren levert dat dan een brandstofverbruik van bijvoorbeeld 1 op 50 of zelfs zuiniger op. Als alle korte ritten elektrisch worden afgelegd, zorgt dat in ieder geval voor schonere lucht in de stad of in het dorp.
Eind 2014 introduceerde Volkswagen met de Golf GTE plug-in hybride techniek, het jaar erop kreeg de vlotte hatchback (gepositioneerd naast de GTI en GTD) gezelschap van de Passat GTE sedan en de Variant. Met een bijtelling van slechts 7 procent gingen ze destijds als warme broodjes over de toonbank, samen met de Volvo V60 en de Mitsubishi Outlander. Om de een of andere reden kwam Volkswagen vorig jaar op het idee om de techniek van de GTE in de Tiguan te schroeven, waarschijnlijk ook om de gemiddelde vlootuitstoot omlaag te krijgen. De huidige Tiguan beleefde zijn debuut op de IAA in 2015 en kreeg in 2020 een facelift. In 2017 werd de 27,2 centimeter langere Allspace aan het gamma toegevoegd, met als optie een derde zitrij. Het leveringsprogramma is anno 2022 aardig uitgedund en omvat, naast de eHybrid, slechts één motorvariant: de 1.5 TSI met 130 of 150 pk. Als gevolg van de facelift lijkt het front meer op dat van de Golf 8.
Aan de achterkant zijn de wijzigingen minimaal, vooral te herkennen aan de centraal geplaatste en groter geschreven typenaam. De achterlichten hielden dezelfde vorm, zodat dezelfde achterklep, achterspatbord en bumper gebruikt konden worden. Het mag dan niet zo’n spannende auto zijn om te zien, het ontwerp is wel goed houdbaar en door de jaren heen waren de verkoopresultaten in orde. Waarschijnlijk zijn heel wat Passat-rijders overgestapt naar het hogere rijden en die kiezen nu en masse voor de VW ID.4, de Skoda Enyaq en de Audi Q4 e-tron, zo bewijzen de verkoopcijfers. Misschien zit er nog een groep tussen met range anxiety of met een paardentrailer of zware caravan. Zij kunnen dan bij Volkswagen terecht voor de Tiguan eHybrid. Die mag 1.800 kg trekken en brengt je met een enkele tussentijdse tankbeurt in Italië.
ELEKTRISCH VAN START
Dat de Tiguan niet meer de jongste is, zie je bij het instappen. Er is een digitale cockpit en een modern infotainmentsysteem, maar wat betreft de vormgeving beginnen de jaren te tellen. Ook het materiaalgebruik hebben we weleens mooier gezien in een Volkswagen. Op dat gbied zie je dat ze in Wolfsburg meer op de centen letten. Op ooghoogte zachte en mooie materialen, daaronder harde kunststofsoorten, net als op de achterste deurpanelen. Ergonomisch klopt het volledig, dat wel. De stoelen zijn stevig en de zitting is vrij vlak, maar tijdens lange ritten blijken ze goede steun te geven. Is de accu vol, dan rijdt de VW elektrisch weg, totdat de koek op is. Dat is prima als de ritten kort zijn; dan hoef je daar niet over na te denken. De batterij heeft niet zo’n heel erg grote capaciteit, daar had best een iets grotere in gemogen.
Maak je een langere trip, kies dan voor de hybride modus; dan is het samenspel tussen elektrisch en brandstof optimaal. Het verloopt feilloos. De beide motoren leveren voldoende kracht en we zien naast de pook een knop met het opschrift GTE, bekend uit de Golf en de Passat. Druk hem in en de Tiguan verandert in een hijgerige GTI, die alleen maar snel wil. Leuk, voor een keer. Er zijn allerlei rijmodi, meestal kozen we voor Comfort, dat is de gulden middenweg.
De Tiguan is zo’n lekker nuchter rijdende Volkswagen die je niet enthousiasmeert door je bij het rijden te betrekken, maar wel doordat alles zo vanzelfsprekend gaat. Zo’n braaf type dat niet op fouten te betrappen is en dat weten veel mensen te waarderen, getuige zijn succes. Besturing, vering, demping: stuk voor stuk goed afgewogen. Interieur en kofferbak bieden voldoende ruimte, al heeft de Tiguan met benzinemotor een groter laadruim.
DURF IN DESIGN
De typenaam Sportage gaat bij Kia terug naar de jaren 90, een era waarin we nog met gefronste wenkbrauwen naar de auto’s van dit merk keken. De eerste Sportage (1994 –2003) werd bij Karmann in Osnabrück gebouwd. Althans, met de auto’s voor de Europese markt was dat het geval. Maar kijk eens wat een enorme vlucht het Koreaanse merk (samen met Hyundai) heeft genomen. In de verkoopstatistiek tot en met april voert Kia de lijst aan, vorig jaar eindigde het op de tweede plaats, terwijl Hyundai net buiten de top tien viel. In het Ben C-segment haalde Kia niet de aantallen van de koplopers; in het A-segment juist wel, evenals bij de SUV’s en de cross-overs, die de laatste jaren zo in trek zijn. Dus precies op tijd met precies de juiste modellen, dat is deels de basis van het succes. De garantietermijn van zeven jaar is ook een belangrijk aankoopargument. Met name de Niro (de bestverkochte auto van 2021) en de Picanto zijn populair, terwijl de nieuwe EV6 oprukt in de EV-ranglijst. De nieuwe Niro EV, die binnenkort in de showroom staat, gaat de cijfers nog verder opkrikken.
De huidige Sportage is, zoals voorheen, een zustermodel van de Hyundai Tucson waarvan de jongste versie in 2021 op de markt kwam. Er is voor Nederland één motorvariant, te weten de 1.6 T-GDI. Als milde hybride, gewone hybride en plug-in hybride. Konden we in het design van de vorige Sportage nog een beetje gekopieerde elementen van andere SUV’s ontdekken, met deze nieuwe slaat Kia echt een eigen weg in en dan vooral wat het front betreft. Het zelfvertrouwen is sterk toegenomen en misschien wel daardoor durven de Koreanen nu met baanbrekende ontwerpen te komen, zo bewijst ook de EV6, die veel stof doet opwaaien. Niet alleen vanbuiten is de Sportage een andere auto dan de Tiguan, ook zijn dashboard is totaal afwijkend van opzet. Moderner, met een rijdersgeörienteerde cockpit. Het instrumentarium en het scherm van het infotainmentsysteem zijn visueel met elkaar verbonden, de middentunnel is hoog, met de draaiknop voor de transmissie meteen onder handbereik. Onder de middelste ventilatieroosters zit een slim, tweeledig bedieningsveld voor de klimaatregeling en het infotainment, zoals we dat al uit de EV6 kennen. De stoel zit goed, biedt meer steun aan de benen dan die van de VW, maar zou wel een centimeter of vijf lager moeten kunnen. Ook hier een combinatie van zachte en harde kunststofsoorten, maar als geheel oogt het interieur van de Kia hoogwaardiger dan dat van de Volkswagen.
Met een systeemvermogen van 245 pk en vierwielaandrijving komt de Kia rap uit de startblokken, zoals we eerder al met de Hyundai Tucson plug-in hebben ervaren. De Sportage gaat niet elektrisch van start, ook niet als je voor die rijmodus kiest. Als de motor nog koud is slaat hij die rijmodus eveneens over. Daarom was het iets lastiger om precies te bepalen hoeveel elektrische kilometers hij kan afleggen. Gemiddeld is dat ongeveer 57 km, een bruikbare waarde. Het samenspel tussen de twee motoren en de zestraps automaat verloopt altijd feilloos, nooit hadden we het gevoel dat het motormanagement moeite had de ideale combinatie te kiezen. Mochten de voorwielen het even niet aankunnen, dan gaat de aandrijving naar de achterwielen, althans een deel. De besturing voelt prettig aan en is niet afstandelijk; ook dat was ooit anders in een Kia. Het onderstel is al even goed ontwikkeld, met in dit geval zelfs adaptieve schokdempers.
Alles bij elkaar levert dat meer rijplezier op dan in de Tiguan. Ondanks de grotere cilinderinhoud, is het verbruik ook niet hoger. Integendeel zelfs. In het achtercompartiment is meer ruimte voor de passagiers en voor de bagage.
WEL OF GEEN PHEV?
Twee plug-ins die allebei een flinke afstand elektrisch kunnen rijden. Het is opmerkelijk hoe goed je in het verkeer meekomt met een elektromotor die slechts rond de 100 pk levert en die circa 1,8 ton moet voortbewegen. Bij veel EV’s is minstens 200 pk de norm en dit tweetal bewijst dat je daarmee heel goed bent voorzien. Zo zien we ook in de tests met onder meer de Volkswagen ID.3 en Kia Niro EV (204 pk). Meer vermogen betekent vooral sneller accelereren. Om een tempo van 100 of 130 km/h vast te houden, heb je geen 300 pk en twee elektromotoren nodig. Maar dat geldt ook voor auto’s met verbrandingsmotor.
Veel plug-in-bezitters vertellen vol trots over het lage brandstofverbruik of dat het gelukt is om een hele week elektrisch te rijden. Daarmee bewijzen ze dat die ritten dus ook met een EV hadden gekund. Hoe slim is het nog om nu een PHEV van bijna vijftig mille aan te schaffen, terwijl overheden vol inzetten op fossielvrij rijden? Toch moeten we ook vaststellen dat we de komende decennia nog in een overgangsfase zitten en dat vanuit die optiek auto’s als deze hun steentje bijdragen in het terugdringen van de uitstoot.
Tot slot over de prijzen. We zien dat de Kia een kleine € 1.000 duurder is. In ruil biedt de Koreaan een veel omvangrijkere uitrusting: een panoramadak (dat open kan), een adaptief onderstel, keuze uit verschillende rijmodi, Harman Kardon audio, 360-gradencamera en stoelverwarming. Vink je al die opties in de prijslijst van de Tiguan aan, dan valt de aanschafprijs nog eens € 5.620 hoger uit.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De tijd dat Kia louter op de onderdelen prijs, ruimteaanbod en uitrusting een concurrent aftroefde ligt al even achter ons. Dat bewijst de nieuwe Sportage overduidelijk. We kunnen ons goed voorstellen dat er in Wolfsburg heel wat mensen aardig nerveus worden van de opmars van de Koreanen. Want hoe goed de Tiguan ook mag zijn, de Sportage overtreft hem op alle onderdelen.
PRIVATE LEASE Kia Sportage
Had je deze auto's al gezien?

Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid AWD DynamicLine 265PK / NAVIGATIE / TREKHAAK / ACHTERUITIJCAMERA
- 2022
- 64.552 km

Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid GT-PlusLine | Panoramadak | Zondag Open!
- 2023
- 33.000 km

Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid AWD DynamicPlusLine
- 2022
- 30.000 km
Lezersreacties (249) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.