Test: Kia Soul EV (2014)
Herbezieling
22 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Kia Soul is terug! Hoewel het model eerder van de Nederlandse markt verdween (nota bene wegens gebrek aan populariteit) brengt Kia de kenmerkende crossover nu terug, maar niet zoals je verwacht. De enige in ons land leverbare variant is namelijk de Soul EV, meteen Kia's eerste volledig elektrische auto.
Tja, dat je het als pionier niet altijd makkelijk hebt, bewijst de Kia Soul. Al in 2009 kwam de apart gelijnde cross-over op de markt, ruim voordat er een Captur, 2008 of Mokka bestond. Misschien dat Nederland er toen simpelweg nog niet rijp voor was, want een hit werd het nooit. De Nederlandse importeur besloot daarom ook maar de eerder dit jaar geïntroduceerde tweede generatie aan zich voorbij te laten gaan. Tot nu, want achter de schermen werkten de Koreanen al vanaf het begin van de ontwikkeling ook aan een elektrische versie. Die variant, met de niet al te inventieve naam Soul EV, wordt nu Kia's eerste volledig elektrische auto ooit. En laat Nederland, met z'n fiscale stimulering van alternatieve mobiliteit, nu bij uitstek een land zijn voor een EV. Via een omweg krijgen we zo dus alsnog de nieuwe Soul in ons land. Tijd om uit te zoeken of die meer kans van slagen heeft.
In elk geval is aan alles af te zien dat Kia vanaf het prille begin heeft nagedacht over een elektrische variant op de Soul. Geen wonder, want de cross-over is één van de Kia's die wereldwijd in min of meer dezelfde vorm wordt gevoerd, dus dek je in één klap de belangrijkste markten af met één model. Bovendien is de Soul in bijvoorbeeld de VS hartstikke populair. Daar komt bij dat het model wat hoger op de wielen staat, waardoor het accupakket in de bodem van de auto kon worden geplaatst zonder dat de bodemvrijheid in het geding komt. En aangezien zo'n accupakket nogal wat weegt, heb je het voor de balans van de auto liever zo laag mogelijk zitten. Toch ondervind je wel een groot nadeel van de stroomopslag, want de kofferruimte wordt er behoorlijk door beperkt. Achter de grote achterklep kun je standaard maar 281 liter kwijt. Een heel stuk minder dan in bijvoorbeeld een Renault Zoe of een Volkswagen e-Golf. En hoewel de ruimte voor inzittenden zowel vóór- als achterin ruim voldoende scoort, zit je wel enigszins op de bok, zoals dat dan heet.
Rust en stilte
Zodra je gaat rijden, ervaar je echter meteen de voordelen van het accupakket. De capaciteit is 27 kWh en volgens Kia heeft het pakket de hoogste energiedichtheid per kilo. Uiteraard kunnen de accu's zowel via een wallbox thuis als via een snellader worden voorzien van verse energie. In dat eerste geval duurt laden zo'n vijf uur, bij een Chedemo-snellader laad je in een halfuurtje tot 80 procent op. Hoe het ook zij, als we de startknop indrukken, meldt het vrolijke display voor onze neus dat we bijna 170 kilometer kunnen rijden. En tijdens de rit lijkt dat aardig uit te komen, waarmee de Soul in de praktijk een heel redelijke actieradius heeft ten opzichte van zijn directe concurrenten. Overigens is het dan wel zaak niet veel sneller dan 100 km/h te rijden, want daarboven neemt de actieradius snel af. Best jammer, want de aandrijflijn heeft meer dan genoeg pit om ook boven die snelheid z'n mannetje te staan. De elektromotor levert 110 pk en een fors koppel van 285 Nm – dat laatste uiteraard al vanaf stilstand. In de praktijk is de Soul EV daardoor buitengewoon elastisch, met alle voordelen die we kennen van de elektrische auto. In alle rust en stilte accelereer je dus vlot naar elke gewenste snelheid, al is de Soul wel zo afgesteld dat de versnelling zo gematigd mogelijk gaat. Dat uiteraard met het oog op het maximaliseren van de actieradius. Om dezelfde reden remt de Soul al meteen bij het loslaten van het gaspedaal af op de elektromotor om energie terug te winnen. Dat, en het feit dat het pedaal vrij veel weerstand biedt, zorgt ervoor dat het remmen wat gewenning vergt.
Zwaarlijvig
Ook het nemen van bochten gaat niet helemaal natuurlijk. Dat komt enerzijds door de erg vage stuurinrichting en anderzijds door het vrij hoge gewicht van de Soul EV. Hij weegt leeg een kleine anderhalve ton, vrij veel dus. En in de praktijk voelt de Koreaan dan ook behoorlijk zwaarlijvig aan; het is geen auto die watervlug door de stad schiet. Gelukkig is het veercomfort wel prima voor elkaar. Op buitenwegen heb je aan de elektrische Kia een fijne reisauto, die stabiel en zeker aanvoelt. En op het gebied van zekerheid heeft Kia nog een leuke troef in handen, want zeven jaar garantie is standaard. Die geldt ook voor het accupakket en daarmee geeft het merk in elk geval aan er zelf vertrouwen in te hebben. Waarmee we aankomen bij de prijs: € 32.995. Afgezien van metallic lak is dan alles standaard. Navigatie, lichtmetaal, regen- en lichtsensoren, stoel- en stuurverwarming, allemaal bij de prijs inbegrepen. Daarmee zit de Kia onder auto's als de BMW i3 of de e-Golf. Alleen een Renault Zoe is goedkoper, maar ja, daar krijg je het accupakket er niet bij.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Soul EV ExecutiveLine |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.495 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk |
Maximaal koppel | 285 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 31 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.140 mm / 1.800 mm / 1.593 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 1.465 kg |
Laadvermogen | 495 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 145 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s |
Had je deze auto's al gezien?

Kia Soul ev | 3 MND GAR | LEER | NAVI | CLIMA | CRUISE CONTROL
- 2017
- 101.639 km

Kia Soul EV Edition 30 kWh | stoelverwarming | Keyless | Stuurverwarming | Panoramisch Schuifdak |
- 2018
- 58.655 km

Kia Soul EV ExecutiveLine 27 kWh Subsidie mogelijk! Navigatie, Stoelverwarming, Stuurwielverwarming, Cruise control
- 2015
- 94.485 km
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.