Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Kia
  • Sephia

Kia Sephia 1.5 LS (1999)

Onbekend en onbemind

Kia Sephia 1.5 LS (1999)
  • Autotest
1 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In deze test een kleine middenklasser die we op onze wegen niet vaak tegen komen. De Kia Sephia heeft net een modelwisseling ondergaan en moet nu meer mans zijn. Kan de vernieuwde Sephia ons overtuigen?

Sinds eind '98 probeert Kia het in de kleine middenklasse op twee fronten. De Sephia zoals we die kenden is vervangen door een duo. De sedan-versie daarvan heet nog steeds Sephia, de vijfdeurs uitvoering kreeg de naam Shuma.
De vierdeurs Sephia combineert z'n traditionele carrosserievorm - neus, passagiersdeel, kofferbak - met een ingetogen ontwerp. Met z'n gladde, afgeronde vormen en ovale koplampunits is de 'Sephia II' wel bij de tijd, maar hij doet geen enkele poging met bijzondere designdetails de aandacht op zich te vestigen. Integendeel. Hij lijkt het liefst anoniem door het leven te gaan.
Kia heeft voor de Sephia maar één motor in het programma. Dat is een zestienklepper met een inhoud van 1498 cc. Deze is goed voor 88 pk en ontwikkelt een koppel van 135 Nm. Tijdens flink optrekken laat deze machine zich nogal duidelijk horen. Maar bij een constante snelheid van 100 km/h valt over het geluidsniveau in het interieur niet te klagen. De dB-meter geeft dan 68,5 aan. Wordt het tempo opgevoerd naar 120, dan neemt het aantal decibels toe tot 73; wel wat veel.
De acceleratie 0-100 doet de Sephia in 12,7 seconden. Bij de inhaaloefening (80-120) scoort hij in '4' 13,3 s en in '5' 19,7 s. Met nog geen 1:11 is de Kia bepaald niet zuinig.

Europese invloed
In het verleden bouwden de Koreaanse merken hun wagens vaak met de Amerikaanse markt in gedachten. Maar de laatste jaren kijken ze eerder richting Europa. Dat merk je ook aan de Sephia. Om te beginnen voelt hij solide aan, een eigenschap waar in ons deel van de wereld steeds meer waarde aan wordt gehecht. Ook de besturing geeft een Europees gevoel. Het stuurrad draait beslist niet te licht. Vering en demping hebben een stevige afstemming. Als bijwerking daarvan voel je op slecht wegdek duidelijk wat er onder de wielen doorgaat, wat niet echt bevorderlijk is voor het comfort. De stevigheid draagt wel bij aan een goede wegligging en een neutraal bochtgedrag bij hogere snelheden. De manier waarop de Sephia schakelt doet (alweer), denken aan wagens van Europese makelij. Met wat weerstand gaat de pook door het schakelpatroon. Wat ons betreft zou het wel wat soepeler mogen.
Voor het interieur van de Kia Sephia geldt hetzelfde als voor zijn uiterlijk: beschaafd, maar zonder opvallende kenmerken. Instrumentenpaneel, middenconsole en tunnelconsole zijn samengetrokken en uitgevoerd in zwarte kunststof.
Deze combinatie vormt een soort cockpit rond de bestuurder. De rest van de kunststof in het leefgedeelte is grijs.
Het materiaal glimt helaas een beetje en maakt daardoor geen hoogwaardige indruk. Jammer ook dat de afwerking niet optimaal is.
Naden sluiten niet altijd netjes. Een positief punt is dat bekleding met een beetje kleur voorkomt dat het binnen al te grijs wordt. Bestuurder en passagier, die op goed steunende stoelen zitten, kunnen losse spulletje op een aantal plaatsen kwijt. De portieren zijn voorzien van smalle vakken, er is ruimte in de middenarmsteun en naast de handrem. Het vak op die plek is ook voorzien van een paar uitsparingen die dienst kunnen doen als bekerhouders.
Verhuizen we naar de achterbank. Mensen die daar plaatsnemen hebben ruim voldoende plaats voor de benen, ondermeer doordat ze hun voeten ver onder de voorstoelen kunnen schuiven. Tussen kruin en dak blijft een redelijke hoeveelheid speling over. In hoogte verstelbare hoofdsteunen achter is de Sephia niet rijk. Wel twee geïntegreerde hoofdsteunen; verhogingen die weinig aan de veiligheid van de inzittenden bijdragen. Een derde driepunts gordel, zoals we die in nieuwe Europese wagen steeds vaker tegenkomen, zul je in de kleine middenklasser van Kia tevergeefs zoeken.
De bagageruimte heeft een inhoud van 293 l. Het kofferdeksel heeft beugels die de bagage kunnen beschadigen. De achterbank kan in ongelijke delen worden omgeklapt, met daarachter een nogal kleine doorgang naar de kofferbak.
De Kia Sephia komt op veel punten goed voor de dag: voldoende vermogen, goede prestaties, rijke uitrusting en een sterke prijs. Van ons mag Kia er meer verkopen.

Signalement

Merk Kia
Model Sephia 1.5 LS
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.155

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 65 kW / 88 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 135 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.427 mm / 1.711 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.560 mm
Massa leeg 1.038 kg
Laadvermogen 552 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.250 kg / 530 kg
Banden185/65R14Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,7 s (fabrieksopgave: 13,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,3 s / 19,7 s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km
CO2-uitstoot 185 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Kia Sephia
Kia Kia Sephia
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Sephia specificaties
  • Kia Sephia occasions
  • Kia Sephia video's
Advies en informatie
  • Kia Sephia tests
  • Kia Sephia gebruikersreviews
  • Kia Sephia index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Sephia 1.5i NLX (1996)

    Kia Sephia 1.5i NLX (1996)

    4
    • 4 januari 2006
  • Gebruikersreview
    Kia Sephia 1.6i GTX (1995)

    Kia Sephia 1.6i GTX (1995)

    • 16 juni 2002
meer reviews
Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

Om verschillende redenen is de plug in-hybride aan een soort tweede jeugd begonnen. De gunstige...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Kia Sephia 1.5i GTX (1995)

    Kia Sephia 1.5i GTX (1995)

    • 11 juni 2002
  • Autotest
    Kia Sephia 1.5 GTX (1996)

    Kia Sephia 1.5 GTX (1996)

    • 26 februari 2002
  • Autotest
    Kia Sephia 1.6i GTX (1994)

    Kia Sephia 1.6i GTX (1994)

    • 30 oktober 2001
  • Kia Sephia 1.5 LS - Mitsubishi Lancer 1.3...

    • 24 december 1998
Merk
Merk
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Kia vernieuwt compacte cross-over

    Kia vernieuwt compacte cross-over

    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia op jacht naar sjoemelsoftware

    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia...

    60
    • 28 juni 2022
  • Kia Sportage - Welkom duurtest

    Kia Sportage - Welkom duurtest

    50
    • 14 juni 2022
  • Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen in Europa ontwikkelen’

    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen...

    32
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren mee

    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren...

    4
    • 27 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden