Test: Kia Opirus 3.5 V6 (2003)
De vele gezichten van de Opirus
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
Kia verwerkt in het koetswerk van z'n nieuwe topmodel – de Opirus – bekende neoklassieke stijlelementen. Dat wil niet zeggen dat zo'n koets met 'voor elk wat wils' dan ook iedereen aanspreekt.
Met z'n dubbele koplampen lijkt hij op een Mercedes E-klasse, z'n grille doet denken aan een Lancia Thesis, de achterste dakstijlen lijken van een Amerikaanse limousine te zijn overgenomen en aan de achtersteven zijn trekjes van een Britse auto van klasse te ontdekken. En de achterlichten? Ja, waar lijken die eigenlijk op? Het nieuwe topmodel van Kia heeft vele gezichten. Hoe is dat te verklaren? De heer Lievens, vice-president van Kia Motors Europe legt uit: 'Europese merken grijpen voor de vormgeving van het topmodellen terug naar hun roots. Maar Kia heeft zulke roots niet. Als je dan je topmodel neoklassieke lijnen wilt geven, kom je uit bij stijlelementen die iets bekends hebben, omdat ze ergens al eens eerder te zien zijn geweest.' Maar wanneer een wagen stijlelementen heeft afkomstig van verschillende 'klassieke' modellen, wil dat nog niet zeggen dat je een wagen hebt die een grote groep kopers aanspreekt.
'Directiepotentieel'
Behalve verschillende stijlelementen van auto's van stand krijgt de Kia Opirus zaken mee die je bij een wagen met 'directiepotentieel' mag verwachten. Om te beginnen is dat natuurlijk een motor waarmee de limousine krachtig vooruit kan komen, in dit geval een 3,5-liter V6 met een vermogen van 203 pk en een koppel van 298 newtonmeter. Het is dezelfde machine die gemonteerd wordt in de Hyundai XG. Helemaal niet toevallig, want Kia is in handen van Hyundai en de Opirus en de XG zijn net zo aan elkaar verwant als bijvoorbeeld de VW Passat en de Skoda Superb. Hoe dan ook, de V6 heeft genoeg in huis om de Opirus vlot vooruit te krijgen. Daarbij helpt ook de vijftrapsautomaat waaraan de zescilinder is gekoppeld. Die schakelt snel een heel soepel. Je wilt plotseling accelereren om een snelle inhaalmanoeuvre uit te voeren? Trap het gaspedaal krachtig omlaag, de automaat 'begrijpt' wat er moet gebeuren en hij schakelt rap en tandje terug. De auto begint krachtig te versnellen en het motortoerental stijgt in hoog tempo. Je hoort dat de V6 er stevig aan trekt, maar heel gedempt, want de krachtbron is heel goede manieren bijgebracht. Meestal is hij zelfs nauwelijks of niet te horen. De versnellingsautomaat, we zeiden het al, is van het 'begrijpende' soort. Hij past de schakelmomenten aan de rijstijl van de bestuurder aan. Die bestuurder kan trouwens ook het heft in eigen hand nemen en zelf schakelen. Al is de Kia Opirus met z'n top van 220 en z'n acceleratie 0-100 in 9,2 seconden dan best vlot, sportief kun je hem niet noemen. Daarvoor zijn z'n vering en demping te veel op comfort afgestemd en werkt z'n besturing te licht. Het rijkarakter van de Opirussen (of is het Opiri?) die naar ons continent worden verscheept, is dan ook niet speciaal aangepast aan de smaak van de Europese automobilist. Die automobilist zal ook niet zo ingenomen zijn met het lichte gebonk dat het onderstel bij het verwerken van oneffenheden soms laat horen.
Verwarmde achterbank
Kia verscheept alleen de meest complete uitvoering van de Opirus naar Europa. Zo zijn lederen bekleding en panelen in sierhout natuurlijk standaard. Ook het stuurwiel en de versnellingspook zijn uitgevoerd in een combinatie van leer en hout. De voorstoelen laten zich uitvoerig elektrisch verstellen, en de bestuurdersstoel is bovendien voorzien van een elektrisch instelbare lendensteun. Ook het stuur is elektrisch verstelbaar; vanzelfsprekend in de hoogte en de lengte. Met een geheugenfunctie zijn de instellingen van het stuur en de bestuurdersstoel vast te leggen, zodat bij het wisselen van chauffeur niet alles telkens opnieuw moet worden ingesteld. Stoelverwarming vóór ontbreekt niet. Opmerkelijker is dat ook de achterbank van de Opirus van stoelverwarming is voorzien. Het in twee tinten uitgevoerde dashboard is eenvoudig van opzet. Er is zelfs geen aparte koepel voor het instrumentenpaneel. De instrumenten – die ook verlicht zijn wanneer de verlichting van de auto niet brandt – liggen onder een overkapping die het hele dashboard beslaat. Zoals je dat tegenwoordig, zeker bij een topauto mag verwachten, kun je het in- en uitschakelen van de verlichting aan een sensor overlaten. De achterbank, uiteraard met drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen en drie driepuntsrolgordels, is ruim van opzet. Een neerklapbare middenarmsteun ontbreekt niet. Die steun herbergt niet alleen een opbergvak en twee bekerhouders, maar ook de bediening van de stoelverwarming die we al noemden.
Actieve veiligheid
Een Opirus krijgt een uitgebreid arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen mee. Natuurlijk zijn er de airbags voor bestuurder en bijrijder. Dan heb je zijairbags vóór en achter en bovendien hoofdairbags die de mensen voorin en de passagiers op de achterbank bescherming bieden. Om te helpen voorkomen dat die bags ooit hun werk moeten doen, is de wagen voorzien van een hele reeks systemen die de actieve veiligheid dienen. Behalve ABS heb je EBD (elektronische remkrachtverdeling); BAS (Brake Assist System) voor het optimaal uitvoeren van een noodstop; tractie controle en ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma) om onder- en overstuur tegen te gaan.
Halen en brengen
Omdat de Opirus ook voor Kia een bijzondere auto is, worden er verdeeld over het land een aantal dealers aangesteld als 'Opirus Sales & Service Dealers'. Bij deze bedrijven staat de wagen in de showroom en kun je terecht voor een proefrit. Informatie over het topmodel kun je bij iedere Kia-dealer krijgen. Iedere dealer kan ook een Opirus afleveren en service aan de wagen verlenen. De eigenaar van een Opirus hoeft z'n wagen trouwens niet zelf naar de garage te brengen. Hij kan gebruik maken van de Opirus haal-en-brengservice. Die service houdt tevens in dat er voor een vervangende auto wordt gezorgd.
In september, wanneer de Opirus leverbaar wordt, zal ook bekend zijn wat hij precies gaat kosten. Voorlopig houdt de Nederlandse importeur het op een bedrag tussen de 45.000 en 48.000 euro. Voor die prijs denkt Kia Nederland binnen een jaar 75 tot 100 exemplaren van het nieuwe topmodel te kunnen verkopen.