Kia Niro vs Kia Sportage - Vergelijkende Test

Is de Niro opnieuw een bedreiging voor de Sportage?

23 reacties

Video
AutoWeek 46 2022
AutoWeek 46 2022

Je leest het in AutoWeek 46 2022

De Kia Sportage deed het in Nederland altijd vrij goed, tot de Kia Niro veel van de klanten wegsnoepte. Nu is er van beide modellen een nieuwe versie. Zitten deze in elkaars vaarwater of zijn de verschillen groter dan je zou denken?

De Kia Sportage gaat al een hele tijd mee. Onze nieuwe, groene duur­tester is alweer de vijfde generatie. Het model heeft in Nederland veel succes gekend – zo halverwege het eerste decennium van deze eeuw waren er enorme levertijden – omdat Kia veel SUV voor weinig bood. De kwaliteit was evengoed niet denderend en toen de bpm CO2-gerelateerd werd, kwam er een kink in de kabel. De Koreanen sloegen terug met een uitstekende vierde generatie, die wellicht zelfs het begin was van het moderne Kia in Europa. Bijna gelijktijdig kwam er een ander model dat ook een beetje die titel verdient: de Kia Niro, een voor Europa ontworpen crossover, die er in het begin alleen als hybride was. Later volgde een PHEV en een – in Nederland zeer succesvolle – volledig elek­trische variant. In zijn nadagen schopte het model het zelfs tot bestverkochte auto van Nederland. Nu is er dan een tweede generatie, die er eveneens is als HEV, PHEV en EV. De uitgaande Sportage leed duidelijk onder het Niro-geweld. De auto’s zaten te veel in elkaars vaarwater en de Niro was daarbij de betere keuze.

Reden genoeg om de gloednieuwe Niro naast ‘onze’ Sportage te zetten. Omdat we de hybride Sportage zoals gepland na enkele maanden hebben ingeruild voor een plug-in-versie hebben we logischerwijs ook de PHEV-variant van de Niro laten aanruk­ken. Goed om te weten: de Sportage is er niet als EV, maar wel als PHEV, hybride, en mild-hybride. De laatste optie kent de Niro op zijn beurt niet. Verder is het goed om te melden dat beide auto’s met een andere aandrijflijn merkbaar anders rijden. Conclusies van dit verhaal gaan dus niet per se op als je de hybridevarianten zou vergelijken. Zo heeft dat bijvoorbeeld effect op de ruimte in de auto, maar ook op het gewicht en daarmee het rijgedrag.

ONDERHUIDS

Eerst maar eens kijken naar de basis. Al voordat je iets weet over de technische details zie je dat de modellen in aanzien verschillen. Opvallend genoeg is de Niro iets meer gegroeid dan de Sportage, maar zo oogt het niet. Naast de Niro is de Sportage hogere en ook stoerder. Het design van deze generatie is wat minder braaf dan dat van zijn voorganger. Ze staan ook op een ander platform. De Niro staat op het K3-platform van de groep, waarop bijvoor­beeld eveneens de Hyundai i30 staat. De Sportage rust op het N3-platform, dat tevens wordt gebruikt voor de Sorento en de Hyundai Tucson. Dat is een ander segment en dat merk je.

Ook al zijn het beide plug-in hybrides, de aandrijflijnen zijn toch anders. Zo heeft de Niro een atmosferische 1.6-motor met 105 pk en een elektromotor met 84 pk. Ze pieken samen op een systeemvermogen van 183 pk, dat naar de voorwielen gaat. De Sportage heeft daarentegen een 1.6-turbo­motor met 180 pk, die samenwerkt met een elektromotor met 120 pk. Het systeem­vermogen is logischerwijs een stuk hoger: 265 pk. Dat gaat in de Sportage opvallend genoeg naar alle vier de wielen, want de PHEV heeft altijd vierwielaandrijving. Die is integraal, dus niet zoals bij sommige andere plug-ins, waar de elektromotor alleen de achteras bedient. Je zou denken dat de Sportage dus veel sneller is, maar hij is ook ruim 300 kilo zwaarder en dat tikt aan. De SUV is alsnog iets sneller, maar je merkt wel dat er meer massa op gang moet worden gebracht. Toch heeft de Sportage een heel volwassen rijgedrag. Je voelt dat hij steviger op de weg ligt dan de Niro en de bredere banden zorgen ook voor meer grip. Wel is hij minder comfortabel dan de Niro, die wat gemoedelijker is. De cross-over heeft wel eerder onderstuur en voelt in alles als een auto uit een segment lager. Dat ver­schil is groter dan bij de vorige generaties van deze modellen. De Niro rijdt zoals hij er uitziet naast de Sportage:veel braver.

De Sportage oogt stoerder dan de vierde generatie en neemt dat zelfvertrouwen mee in zijn rijgedrag. Er zit meer persoonlijk­heid in. Dat komt echter niet zonder een prijs, want op alle vlakken is hij minder zuinig. Zo kom je op stroom minder ver, terwijl het accupakket in de Sportage groter is! Meer dan 55 kilometer kregen wij er niet uit, terwijl we in de Niro tot 63 kilometer kwamen met ruwweg 2 kWh aan stroom minder. In de Niro is het overigens moge­lijk om écht alleen op stroom te rijden dankzij een EV+stand. De Sportage kent deze stand niet en zal sneller de benzine­motor gebruiken als de snelheid of de verwarming daarom vraagt. Nu is het op papier ideaal om benzine en stroom te mixen op lange afstanden, maar dat is voor ons lastig testen om tot een verbruik te komen. Wat we wel kunnen doen, is kijken hoeveel benzine je verbruikt als je geen stroom tapt. De verschillen waren opval­lend. De nieuwe Niro is bizar zuinig; we kwamen zonder moeite boven de 1 op 20, terwijl de Sportage met moeite bleef steken op 1:15. Daaraan zie je dat het ondanks hetzelfde merklogo toch echt twee heel verschillende modellen zijn.

Kijken we naar de ruimte, dan is de been­ruimte in allebei de auto’s prima, maar de kofferbak van de Sportage is aanmerkelijk groter, ook met de banken omgeklapt. Verder naar voren is ondanks de overeen­komsten toch echt sprake van twee ver­schillende designs. Je ziet het aan het ande­re stuur, aan de middentunnel die in de SUV zichtbaar breder is en aan de schermen voor je neus. In de Niro is de zit lager en de materialen voelen net wat simpeler aan. Verder kan het stuur net niet ver genoeg naar je toe, terwijl we in de Sportage on­danks de hoge zetel een goede zit vinden.

DUURDER, MAAR LUXER

Als je nu twijfelt, zijn hier nog wat zaken om je keuze moeilijker te maken. De dikke Sportage in GT PlusLine zoals wij hem hebben, kost € 8.000 meer dan de blauwe Niro in (goedkopere) Dynamic PlusLinetrim. Het verschil zit onder meer in uiterlij­ke GT-designelementen, leer op de stoelen en stoelverwarming op de achterbank. Bij een gelijke uitvoering scheelt het nog maar € 4.000, en dan behoudt de Sportage zijn 4WD-voordeel. Voor dat extra geld krijg je dus veel meer ruimte, en een auto die beter en volwassener rijdt. Alleen, de Niro is niet alleen goedkoper, maar aanmerkelijk zuiniger met zowel stroom als benzine. Bovendien biedt hij meer comfort. Mocht je erover kunnen beschikken, dan kun je de Sportage laden met 32 ampère/7,2 kW, terwijl de Niro stopt bij 16 ampère/3,3 kW.

Het uiterlijk is smaakgebonden, maar naar onze mening wint de Sportage hier van de Niro. Het gebruik zal de doorslag geven. Rijd je vooral in Nederland en vind je zuinigheid erg belangrijk? Dan heb je aan de Niro een goede auto, die veel biedt voor ‘weinig’ geld. De Sportage komt in beeld als je ook wel lange autovakanties doet en de extra ruimte en het goede weg­gedrag kunt waarderen, omdat je meer doet dan met 102 km/h op de cruisecontrol langs de Nederlandse trajectcontroles rijden. Maar goed, op lange vakanties tikt het hogere verbruik weer extra aan. Niemand zei ooit dat kiezen gemakkelijk is …

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum