Kia Magentis 2.0 CVVT EX (2006)
Nieuwe poging
Met de Magentis doet Kia een nieuwe poging door te breken in het zakelijke segment. Kia gaf de middenklasser daartoe een Europees uiterlijk en is daarin geslaagd. De tweelitermotor meet 1.998 cc, komt bij 6.000 tpm aan 144 pk vermogen en mobiliseert bij 4.250 tpm een koppel van 189 Nm. Kia meldt dat de Magentis 2.0 CVVT een top van 208 km/h kan halenen aan 10,2 s genoeg heeft om van nul naar honderd te versnellen.
Met de 'klokken' onder een eenvoudig koepeltje maakt het instrumentenpaneel een lege indruk. Je ziet alleen een snelheidsmeter en een toerenteller, met daartussen een lcd-display. De meters voor brandstofvoorraad en koelvloeistoftemperatuur zijn smalle lcd-schermpjes onder in de ronde instrumenten. De middenconsole
maakt een bescheiden indruk. Natuurlijk biedt hij ruimte aan een audiosysteem; daaronder zien we het schermpje van de airco én de grote ronde bedieningsknoppen daarvan.
Omdat veel Europeanen lang zijn, monteert Kia speciaal voor de Europese markt ontwikkelde zetels met meer zijdelingse steun en ondersteuning voor de bovenbenen. Beide voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar. Het stuur is eveneens in hoogte en diepte verstelbaar. Er is veel ruimte voor losse spullen. De voorportieren zijn voorzien van vakken van redelijk formaat. In de middenconsole zit een vakje met klep, onderaan is een aflegruimte en de centrale armsteun heeft twee vakken. Onder een klepje in de tunnelconsole zitten twee bekerhouders annex opbergvakken.
Gasdrukveren
De achterpassagiers hebben de achterpassagiers een flinke hoeveelheid beenruimte. Met de hoofdruimte zit het achterin ook wel goed. Het kofferdeksel van de Magentis is vrij kort en scharniert met gasdrukveren. Die nemen geen ruimte in de kofferbak in en kunnen ook de bagage niet beschadigen. Het redelijk regelmatig gevormde 'vrachtruim' meet 420 liter. Dankzij de in ongelijke delen neerklapbare
achterbankleuning kan er zo nodig nog méér mee.
De Kia Magentis heeft goede manieren. Het is keurig stil aan boord; zelfs als je voluit accelereert, dringt het motorgeluid maar heel gedempt door. Dat is voor een deel de verdienste van de rustig lopende viercilinderkrachtbron; het komt ook door de doordachte geluidsisolatie van het interieur.
Deze zakensedan is ontworpen om zijn inzittenden in alle rust te vervoeren. Daar zijn vering en demping ook op afgestemd, aangepast aan de Europese smaak. Het onderstel strijkt de meeste oneffenheden vrijwel glad. Als consequentiedaarvan
is er een lichte, maar niet storende neiging tot deinen. Snelle bochten kan de Magentis zonder mankeren aan. De stuurbekrachtiging neemt de chauffeur veel werk uit handen, waardoor de Kia nogal licht, maar niet onplezierig stuurt. Dit brengt wel met zich mee dat de besturing niet communicatief is, maar de voorwielen volgen wel keurig de koers die je ze opdraagt. De Kia daagt zijn bestuurder niet uit om bochtenridder te spelen. Ook de manier waarop de versnellingsbak zich laat bedienen, past bij het karakter van de Koreaan. De pook gaat trefzeker van het verzet naar verzet, maar boterzacht schakelt de vijfbak niet.
De Kia is voorzien van airbags voor bestuurderen bijrijder, zijairbags voorin en hoofdairbags vóór en achter. Verder krijgt de Kia standaard een luxe airco mee, net als een boordcomputer, lichtmetalen wielen en mistlampen vóór.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Magentis 2.0 CVVT EX |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 106 kW / 144 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 189 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.735 mm / 1.805 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.720 mm |
Massa leeg | 1.383 kg |
Laadvermogen | 577 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 700 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,3 s / 7,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,4 s / 13,5 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 184 g/km |