Kia Magentis 2.7 V6 - Op de Rollenbank

Non-descripte exoot

34 reacties

Video
AutoWeek 11 2020
AutoWeek 11 2020

Je leest het in AutoWeek 11 2020

Koreaanse auto’s schitteren doorgaans door afwezigheid in onze occasionrubrieken. Kennelijk zijn er te weinig eigenaren enthousiast genoeg om hun auto eens aan een technische keuring te laten onderwerpen of een rollenbanktest. Maar dan rekenen we buiten Raymond Hengelveld, die graag zijn Kia Magentis ter beschikking stelt. O ja … een Kia Magentis, hoe zag die er ook al weer uit?

Een beetje non-descript is de auto van Raymond wel. We waren straal vergeten dat deze vierwieler ook nog bestond. Gelukkig is er op de rollenbank ruimte voor iedereen, dus ook voor de anonieme grijze van Raymond. Een stuk minder non-descript is de techniek van deze auto. Voor een 2,7-liter V6 die tegen de 200 pk moet leveren, komen wij wel degelijk ons bed uit. Het is meteen de dikste motor die je destijds in een Magentis kunt kopen.

Allereerst moet Raymond maar eens uitleggen hoe hij in zo’n exoot terechtkomt. “Ik was niet per se op zoek naar zo’n auto. Ik had een Mondeo, maar zocht een auto met een automaat die ook mijn caravan kon trekken. Toen kwam deze bovendrijven. Ik kende het model niet en de auto stond helemaal in Groningen. Hij is direct afkomstig van de eerste eigenaar, die hem kocht op zijn 71e en reed tot zijn 83e.”

Je weet het nooit, maar we nemen aan dat de Kia bij dat baasje niet een drukke baan heeft gehad. En bij Raymond wordt dat niet veel anders. “Het vermogen spreek ik nooit aan; deze auto rijdt 37 kilometer woon-werkverkeer op een dag. Daar blijft het wel zo’n beetje bij. Aan Ghisbert de eer om hem vandaag eens los te trappen.”

OPEN LUCHTFILTER

Onze rollenbankspecialist moet vooral lachen om het open luchtfilter dat Raymond heeft geplaatst. “Dat zit op een plek waar het alleen maar warme lucht aanzuigt. Dat werkt dus eerder tegen dan mee. Maar ik weet het goed gemaakt: we houden de motorkap open zodat er toch nog frisse lucht in de inlaat komt.” De eerste winst is al binnen.

Het meten van de Koreaan gaat in een vloek en een zucht. Ghisbert staat al klaar met het resultaat. Uit niets blijkt dat de jaren vat hebben op de Kia van Raymond. Hij gaat naar huis met drie pk minder dan de fabrieksopgave vermeldt. Maar mag je daar over klagen na al die jaren en bijna 150.000 kilometer? Ghisbert: “Grote kans dat die laatste 3 pk’s er nooit in hebben gezeten.” Een klein tikkie minder vermogen dus. Raymond kan tevreden naar huis met zijn Koreaanse schip.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Kia
Model Magentis 2.7 V6 EX Luxe
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.765

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.656 cc
Maximaal vermogen 138 kW / 188 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 247 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.735 mm / 1.805 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.720 mm
Massa leeg 1.465 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 750 kg
Banden215/50R17Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s
Brandstofverbruik 9,2 l/100km
CO2-uitstoot 220 g/km

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.